Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : اتاق تعاون ایران از مثبت شدن دوباره شامخ بخش ساختمان در اردیبهشت امسال خبر داد. گزارش جدید اتاق تعاون ایران درباره شاخص مدیران بخش ساختمان که هر ماه منتشر می شود، از افزایش عدد شامخ کل به بالای سطح ۵٠ حکایت می کند. شاخص های گزارش شامخ زمانی که بالای سطح عددی ۵٠ قرار می گیرند یعنی آن که اوضاع مربوط به آن شاخص از نگاه مدیران خرید شرکت های ساختمانی بهبود پیدا کرده است.

شامخ ساختمان بار دیگر مثبت شد

بورس24 : اتاق تعاون ایران از مثبت شدن دوباره شامخ بخش ساختمان در اردیبهشت امسال خبر داد.
گزارش جدید اتاق تعاون ایران درباره شاخص مدیران بخش ساختمان که هر ماه منتشر می شود، از افزایش عدد شامخ کل به بالای سطح 50 حکایت می کند.
شاخص های گزارش شامخ زمانی که بالای سطح عددی 50 قرار می گیرند یعنی آن که اوضاع مربوط به آن شاخص از نگاه مدیران خرید شرکت های ساختمانی بهبود پیدا کرده است.
شامخ کل همان شاخص مربوط به فعالیت ساختمانی ها است که از عدد 40 فروردین به بالای 57 در اردیبهشت رسیده است.
این شاخص در حقیقت میزان فعالیت های انجام شده در بخش ساختمان طی ماه دوم سال جاری را بازگو می کند که در ابتدای ماه خرداد، مدیران شرکت های ساختمانی آن را برای تهیه کنندگان گزارش شامخ تشریح کرده اند.
افزایش فعالیت های ساختمانی ناشی از افزایش میزان سفارش جدید مشتریان شرکت ها بوده است.شاخص میزان سفارش در گزارش جدید شامخ به 51 رسیده است که در مقایسه با سطح 36 ماه قبل از آن، رشد سفارش ساخت و ساز از سوی مالکان به سازنده ها را بازگو می کند.
این موضوع بر روی سرعت تحویل ساختمان های در حال ساخت اثر مثبت گذاشته و باعث شده سرعت تا حدودی افزایش پیدا کند. سرعت ساخت و ساز البته مطلوب نیست بلکه روند به سطح میانگین یعنی عدد 50 رسیده است. این شاخص در ماه فروردین عدد 45 بود.
در بخش مسکونی طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت معاملات مسکن نسبت به ماه گذشته در تهران (به عنوان نمونه آماری بزرگ از کل کشور)،‌ 1.8 درصد کاهش یافت. اما تعداد معاملات در تهران 88 درصد افزایش یافت.
با استناد به مجموع اظهارات فعالان ساختمانی، عدد شامخ ساختمان نسبت به ماه گذشته افزایش یافت. با از سرگیری بسیاری از فعالیتها در اردیبهشت سال جاری شاخص های "میزان سفارشات جدید" ، "سرعت انجام سفارشات" ، "میزان مواد اولیه و تجهیزات خریداری شده" و "میزان بکارگیری نیروی انسانی" افزایش یافتند. با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز، شاخص "قیمت خرید مواداولیه" اندکی کاهش یافت هرچند قیمت مواد اولیه داخلی کمی افزایش یافت. شاخص های "میزان کارهای معوق" و "میزان صادرات" نیز اندکی افزایش یافتند. رقم شاخص "قیمت فروش" هم اندکی در جهت افزایش پیش رفت . شاخص "میزان مصرف حامل های انرژی" نیز افزایش یافت. شاخص" میزان فروش" نیز نسبت به ماه گذشته بیشتر شد.
شاخص "انتظار بهبود فعالیت های کسب و کار" در بین فعالان بخش ساختمان کاهش یافت اما همچنان با قرار گرفتن در بالای عدد 52 ، انتظار بهبود در خرداد را نشان می دهد. شایان ذکر است که بسیاری از فعالان اقتصادی پیش بینی وضعیت فعالیت های کسب و کار خود در ماه های آینده را منوط به نتیجه انتخابات پیش رو می دانند.
فاکتور انتخابات در نتایج نظرسنجی گزارش شامخ بیانگر (توضیح دهنده) علت کاهش انتظارات بهبود در بین مدیران ساختمانی است.
شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت شرکت در ماه فروردین عدد 61.5 بود؛ یعنی آنکه مدیران ساختمانی در ماهی که نشست های وین شروع شد و اخبر مثبت از آن بیرون می آمد، نسبت به آینده خوش بین شدند. اما در ماه گذشته از این خوش بینی تا حدودی کاسته شده است هر چند هنوز بازار ساخت و ساز نسبت به آینده بدبین نیست و نشده است.
اما عدد این شاخص می توانست مثل گزارش شامخ پاییز و زمستان سال گذشته به بالای عدد 70 هم برسد.
تغییرات مثبت (روند بهبود) در اکثر شاخص های گزارش جدید شامخ یک چیز مشخص می گوید؛ بهبود اوضاع در خارج و داخل بازار مسکن در ماه گذشته بر نظر و حس مدیران بخش ساختمان اثر مثبت گذاشته است.
اوضاع خارجی بازار مسکن همان کاهش نرخ دلار، کاهش شاخص در بازار سرمایه و رام شدن قیمت انواع کالا و خدمات است. اوضاع درونی نیز کاهش قیمت مسکن است که فاصله بازار مسکن با رونق را اگر کم نکرده باشد حتما افزایش نداده است.
درحال حاضر شاخص شامخ برای حدود 29 هزار بنگاه بخش خصوصی در بیش از 20 کشور دنیا محاسبه و منتشر می شود. در ایران نیز اجرای این طرح توسط اتاق بازرگانی ایران در بخش صنعت از مهرماه سال 97 آغاز گردید. نتایج این شاخص که بر اساس پایش پرسشنامه ای به دست می آید، بینش آنی و تصویر سریعی از شرایط اقتصاد کلان به ویژه وضعیت رونق و رکود در بخش های ساختمان، صنعت و خدمات ارائه می دهد.
نکته مهم گزارش های دوره ای شامخ آن است که داده ها در شامخ بر اساس مستندات واقعی کسب وکارها و نه بر اساس نظرات شخصی و حدس مدیران جمع آوری می شوند.
در نتیجه، کاهش شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز مدیران شرکت های ساختمانی در گزارش جدید شامخ، براساس تحقیق از بازار ساخت و ساز و همچنین بازار مصالح ساختمانی، به دست آمده است.آمار مرکز آمار پیش از این از افزایش نزدیک به 100 درصدی قیمت مصالح ساختمانی در تهران برای سال 99 خبر داده بود. اما گزارش جدید شامخ اولاً اوضاع کشور را نشان می دهد و دوم این که، در این گزارش خبری از افزایش هزینه ساخت و ساز در ماه اردیبهشت نیست.
این گزارش شامخ کمک می کند که بازار مسکن، برای کاهش و بازگشت قیمت مسکن و همچنین افت قیمت زمین و مصالح ساختمانی آماده تر از قبل شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24