Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رفتار متناقض بازار طلا در هفته های اخیر سبب سردرگمی سرمایه گذاران شده و به نظر می رسد شرایط برای مدتی به همین شکل باقی خواهد ماند اما دیدگاه تحلیلگران درباره افق بازار چیست و چه عواملی سبب شده رشد قیمت ها متوقف شود. سیاست های بانک مرکزی یک عامل بسیار مهم است که ..

طلا، منبع جدید سردرگمی است؛ رونق بازار نزدیک است؟

بورس24 : در پنج ماه گذشته یعنی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، تغییرات قیمت طلا بزرگ بوده است به این معنا که در سه ماه نخست سال، همزمان با رشد شاخص دلار، قیمت طلا کاهش یافت و به زیر ۱۷۰۰ دلار رسید اما در دو ماه گذشته شاهد کاهش شاخص دلار و رشد قیمت طلا بوده ایم. البته تغییرات نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه در آمریکا نیز یک عامل مهم بوده که بر بازار طلا تاثیر گذاشته است. هفته گذشته قیمت فلز زرد کاهش یافت و نکته جالب توجه این است که در نظرسنجی این هفته کیتکو، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند در هفته پیش‌رو قیمت طلا رشد خواهد کرد اما در یک نظرسنجی دیگر کارشناسان نظر متضاد داشتند.

به نظر می‌رسد اکنون که قیمت طلا به سطوح بالا رسیده سرمایه‌گذاران برای خرید دچار سردرگمی شده اند. واقعیت این است که عوامل حمایت کننده برای بازار طلا قدرتمند هستند اما برخی احتمال ها مطرح است که سبب احتیاط شده است. طلا حافظ دارایی‌ها در برابر تورم محسوب می‌شود و نرخ تورم در آمریکا و چند اقتصاد بزرگ دیگر در حال افزایش است. از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده که قصد ندارد برای مهار تورم نرخ های بهره را بالا ببرد در نتیجه شاخص دلار تحت فشار قرار دارد. ترکیب این دو عامل یعنی رشد نرخ تورم و ضعف شاخص دلار شرایط را برای رشد قیمت طلا مساعد می‌کنند.

به همین دلیل است که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت طلا به تدریج به بالاتر از ۲ هزار دلار افزایش خواهد یافت. سرمایه گذاران در بازار طلا به دقت داده ها از شاخص های اقتصادی در آمریکا را دنبال می‌کنند. داده‌های مثبت احتمال محدود شدن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی این کشور را بالا می‌برد و بر قیمت طلا فشار وارد می‌کند.

یک نکته مهم این است که برخی اقتصاددان ها معتقدند رشد نرخ تورم برخلاف آنچه بانک مرکزی تصور می‌کند زودگذر نیست در نتیجه بانک مرکزی به زودی مجبور می شود برنامه های حمایتی خود را محدود کند. این دیدگاه یک مانع در برابر حرکت سرمایه‌گذاران به سوی بازار طلا است زیرا اگر قرار باشد قیمت‌ها کاهش یابد خرید طلا اشتباه است.

گروهی از تحلیلگران می گویند داده‌ها از اقتصاد مثبت است و نرخ تورم بالا خواهد رفت اما رشد این نرخ به اندازه‌ای نیست که بانک مرکزی مجبور شود به آن واکنش نشان دهد. بانک مرکزی آمریکا معتقد است وضعیت اقتصاد هنوز به شکل پایدار بهتر نشده که بتوان از برنامه‌های حمایتی کاست. ماه گذشته عملکرد بازار طلا بهترین عملکرد از اواسط سال قبل بود. در واقع ماه گذشته قیمت طلا به بالاتر از ۱۹۰۰ دلار رسید و در روزهای اخیر حول همین رقم نوسان کرده است.

همه چیز به تصمیم های بانک مرکزی وابسته است. تحلیلگرانی که معتقدند قیمت طلا یا رشد نخواهد کرد یا کاهش خواهد یافت می گویند بانک مرکزی برخلاف وعده های خود مجبور خواهد شد رشد نرخ تورم را مهار کند در نتیجه از جذابیت طلا کاسته خواهد شد. در واقع قیمت طلا می‌تواند بالاتر از سطوح کنونی قرار گیرد اما در آینده به دلیل رشد نرخ تورم، بانک مرکزی اقداماتی انجام خواهد داد برای مثال این نهاد از میزان خرید اوراق قرضه می کاهد و زمینه برای افت قیمت طلا فراهم خواهد شد.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصاد آمریکا و اروپا منتشر می‌شود و بدون شک ارزش دلار و قیمت طلا نوسان های بزرگ خواهند داشت. روز پنجشنبه مهم‌ترین گزارش هایی که منتشر خواهد شد گزارش مربوط به نرخ تورم در آمریکا و وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل است. اگر آنطور که پیش بینی شده نرخ تورم بالا رفته باشد سردرگمی در بازار طلا افزایش خواهد یافت. مشکل این است که سرمایه گذاران در بازار طلا به وعده بانک مرکزی درباره حفظ کردن سیاست‌های حمایتی باور ندارند و معتقدند به زودی این برنامه ها محدود خواهد شد.

هفته آینده نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می‌شود و تا آن زمان تعدادی از مقامات بانک مرکزی سخنرانی خواهند کرد. محتوای داده ها از اقتصاد بسیار مهم هستند زیرا بر مبنای آنها بانک مرکزی در حوزه برنامه های حمایتی تصمیم گیری می کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در دوازده ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24