Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تاسیس کارخانجات به منظور تولید انواع سیمان و مصالح ساختمانی،اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن بارعایت مقررات موضوعه، تهیه و واردات ماشین آلات، دستگاه های مورد نیاز، لوازم و مواد اولیه وکالاهای مجاز از داخل وخارج ازکشور، توزیع و فروش،صادرات تولیدات و فرآورد های شرکت ، اخذ نمایندگی ازشرکت های داخلی وخارجی ، سرمایه گذاری در سایرشرکت ها، خرید و فروش هرگونه اوراق بهادار منتشره ازطرف بانک ها وشرکت های معتبر و به طورکلی هرنوع عملیات بازرگانی و صنعتی که به طورمستقیم یا غیرمستقیم با موضوع شرکت مربوط است.

تحلیل سیمان داراب

موضوع فعالیت:

تاسیس کارخانجات به منظور تولید انواع سیمان و مصالح ساختمانی،اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن بارعایت مقررات موضوعه، تهیه و واردات ماشین آلات، دستگاه های مورد نیاز، لوازم و مواد اولیه وکالاهای مجاز از داخل وخارج ازکشور، توزیع و فروش،صادرات تولیدات و فرآورد های شرکت ، اخذ نمایندگی ازشرکت های داخلی وخارجی ، سرمایه گذاری در سایرشرکت ها، خرید و فروش هرگونه اوراق بهادار منتشره ازطرف بانک ها وشرکت های معتبر و به طورکلی هرنوع عملیات بازرگانی و صنعتی که به طورمستقیم یا غیرمستقیم با موضوع شرکت مربوط است.

شرکت سیمان داراب در سال ۱۳۶۶ به صورت سهامی عام و تحت شماره ۶۸۵۱۳ در اداره ثبت شرکت­ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. در تاریخ 1375.02.17 طبق مصوبه شورای محترم اقتصاد، مقرر شد وزارت صنایع از طریق شرکت احداث صنعت نسبت به مشارکت و ادامه فعالیت طرح، اقدام نماید. پس از ورود شرکت احداث صنعت به جرگه سهامداران و تأمین نسبی منابع مالی مورد نیاز، اجرای پروژه شتاب بیشتری یافت و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در طول سال‌های ۱۳۷۷ لغایت ۱۳۸۱ حاصل شد. سرانجام در ۱۱ خرداد ماه سال ۱۳۸۲ با تولید روزانه ۳,۰۰۰ تن کلینکر رسماً به بهره برداری رسید. بهره برداری از خط تولید کارخانه که از ثمرات تلاش بی‌شائبه متخصصین داخلی می‌باشد، ظرفیت تولید سیمان کشور را یک میلیون تن در سال افزایش داده و رشد و شکوفائی منطقه را در پی داشته است.

شرکت درسال 1383 و یکسال پس از راه­ اندازی آن بعنوان چهارصد و دهمین شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

با واگذاری کلیه سهام متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران به بخش خصوصی، شرکت از اسفندماه سال 1385 به زمره شرکت های بخش خصوصی پیوسته است.

تحلیل صنعت سیمان

صنعت سیمان یکی از صنایع قدیمی کشور است که علاوه برتامین نیازهای داخلی ، در بازارهای جهانی به خصوص کشورهای همسایه نیز حضور دارد. به دلیل ویژگی خاص سیمان (نسبت حجم به وزن آن) عواملی چون هزینه مسافت و هزینه حمل و نقل در فروش این محصول تاثیرگذار است.

سیمان فرآورده ای است حجیم که ارزش آن به نسبت فضایی که اشغال می­کند بسیار پایین است. این امر سبب شده تا عواملی نظیر مسافت و یا هزینه ترابری و بهای سوخت در فروش و صادرات سیمان بسیار تاثیرگذار باشد. صنعت سیمان جزء صنایع انرژی بر محسوب می­شود. این صنعت 14 درصد مصرف انرژی صنایع و 3 درصد مصرف انرژی کل کشور را به خود اختصاص داده است.

سهم صنعت سیمان در اقتصاد کشور همواره در حال رشد بوده و بر اساس قیمت­های مصوب داخلی حدود 2.5 درصد و بر اساس قیمت­های جهانی حدود 4 درصد از تولید ناخالص ملی در اختیار صنعت سیمان است. بیش از 60 درصد سیمان تولیدی کشور از سوی توزیع کنندگان مصالح ساختمانی عرضه می شود.

مجریان پروژه­ های دولتی بالغ بر 20 درصد تولید سیمان را جذب می کنند و بقیه در اختیار تولیدکنندگان بتن آماده قرار می­گیرد. وضعیت صنعت سیمان کشور از ۴ بعد فرآیند تولید، روند تولید و مصرف، وضعیت صادرات و چالش‌های آن و قیمت‌گذاری محصولات مورد بررسی قرار گرفته است.

* فرآیند تولید: نزدیکی به معادن سنک آهک و خاک رس و میزان ذخایر آنها در جانمایی مکان کارخانه اهمیت دارد. به طور کلی دو روش تر و خشک برای تولید سیمان وجود دارد. در روش خشک با توجه به کاهش نیاز به مصرف آب و انرژی دارای مزیت بیشتری نسبت به روش تر می‌باشد. متوسط زمان احداث کارخانه سیمان ۳ سال و حدود ۶۰% هزینه‌های احداث به طور مستقیم و غیر مستقیم ارزی است.

* روند تولید و مصرف سیمان: در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان در کشور بالغ بر ۹۳ میلیون تن می باشد و برآورد می‌شود با بهره برداری از طرح های در دست احداث ظرفیت تولید سیمان در کشور در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۳ میلیون تن برسد.

تولید سیمان در شش ماه اول سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن اعلام شده که افزایش ۱۴.۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است. طبق آمارها استان اصفهان با ۷ واحد تولیدی بیشترین ظرفیت تولید را دارا می‌باشد. این استان بالغ بر ۷.۸ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان دارد و استان های تهران و خراسان رضوی به ترتیب با ۷.۱و ۶.۲ میلیون تن در رتبه های بعدی قرار دارند. استان فارس نیز با ۷ واحد تولیدی در مجموع از ظرفیت تولید ۷.۵ میلیون تن سیمان برخوردار است. در حال حاضر سرانه مصرف سیمان در کشور به عدد ۶۱۵ کیلوگرم رسیده است که نسبت به دوره قبل رشد ۱۵ درصدی داشته است

* بررسی وضعیت صادرات، ایران به لحاظ جغرافیایی بین بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان دنیا قرار گرفته است. پاکستان با صادرات سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیمان و ترکیه به عنوان چهارمین تولیدکننده سیمان جهان در شرق و غرب کشور قرارگرفته‌اند. همچنین کشور عراق و آذربایجان که در سال‌های گذشته از مشتریان اصلی کشور بوده است در تولید سیمان به خودکفایی رسیده است. در حال حاضر افغانستان با خرید حدودا ۲ میلیون تن سیمان از ایران، از مشتریان اصلی به شمار می رود. سرعت بارگیری بیشتر کلینکر و ماندگاری بیشتر این محصول امکان صادرات آن را به شعاع‌های دورتر محیا کرده است. بیشتر صادرات ایران از لحاظ حجمی مربوط به کلینکر می‌باشد. در سال ۱۳۹۸ در حدود ۱۱ میلیون تن کلینکر صادر شده است که اکثرا مربوط به تقاضای کشور عراق و کویت می‌باشد.

*بررسی قیمت گذاری محصول سیمان: در حال حاضر با وجود مازاد عرضه، همچنان قیمت این محصول به صورت دستوری تعیین می شود. هر ساله با پیشنهاد انجمن صنفی سیمان با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید و تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت این محصول تعیین می شود. در شرایط فعلی به علت وجود مازاد عرضه در کشور، تولیدکنندگان داخلی با ارائه تخفیف‌های بیش از حد قصد در نفوذ بیشتر در بازار داخلی دارند. این امر منجر به جنگ قیمتی داخلی در صنعت و کاهش حاشیه سود این شرکت‌ها می شود.

*عوامل تاثیرگذار بر آینده صنعت سیمان

- آرام شدن نرخ رشد مصرف سیمان در منطقه و جهان:

به گزارش "CW Group" پیش بینی می شود مصرف جهانی سیمان در سال 2012، 6 درصد افزایش یابد. این در حالی است که در سال 2011 میزان رشد مصرف 9 درصد بود. در مورد منطقه خاورمیانه پیش­بینی­ ها حاکی از آن است که مصرف سیمان اندکی کمتر از نرخ رشد جهانی (6 درصد) افزایش یابد.

- تغییر سوخت برخی از کارخانه های سیمان از گاز به مازوت:

در اواخر تیرماه سال ­جاری، بدلیل مشکلات فنی به وجود آمده برای شرکت ملی گاز ایران مقرر شد تعدادی از کارخانه ­های سیمانی به جای سوخت گاز از مازوت استفاده کنند. این امر نگرانی­ هایی را در خصوص افزایش هزینه تولید سیمان بوجود آورد. ولی با توافق صورت گرفته مقرر شد تا مابه‌التفاوت قیمت گاز و مازوت از طرف وزارت نفت به صورت اعتباری به شرکت‌ها پرداخت شود. از طرفی مقرر شد مابه‌التفاوت هزینه حمل سوخت از مبدا تا کارخانه‌های سیمانی نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت شود.

- نوسانات نرخ ارز:

نوسانات ارزی بر صنعت سیمان تاثیرات دوگانه­ ای دارد چرا که از یک طرف رشد صادرات را تشویق می­کند و از طرفی هزینه­ های تعمیر و نگهداری را افزایش می­ دهد. صنعت سیمان به دلیل تسهیلات ارزی بالایی که طی سال­های اخیر برای اجرای طرح­های توسعه ­ای و خرید تکنولوژی جدید دریافت کرده ، از تغیرات نرخ ارز تاثیر زیادی می ­پذیرد. از این رو باید انتظار داشت که درصورت افزایش نرخ ارز، رشد صادرات باید آنقدر قابل توجه باشد که بتواند افزایش هزینه ­ها را جبران کرده و به رشد سودآوری شرکت­ ها بیانجامد.

- به تعویق افتادن اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها

- سیاست های قیمت گذاری از سوی دولت

- روند اجرای طرح­ های عمرانی و زیربنایی

ایران سومین تولیدکننده سیمان در افق 1404

به ­منظور توسعه رقابت­ پذیری بخش صنعت، معدن و تجارت در سطح ملی و جهانی و در جهت تحقق اهداف سند چشم ­انداز کشور در افق سال 1404 ، در تنظیم سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، رشته فعالیت­های صنعتی که بیشترین نقش را در شاخص ­های منتخب، از جمله سهم ارزش افزوده، اشتغال­زایی، صادرات، سهم از بازار، مزیت نسبی و زنجیره تامین (به عنوان مواد اولیه و یا کالای نهایی) و ســطح دانش و فناوری داشــته­ اند، شناسایی و به عنوان اولویت تعیین گردیده ­اند. بدین منظور رشته فعالیت «محصــولات کانی غیرفلزی» به عنوان اولویت سوم با محوریت صنایع سیمان، کاشی و سرامیک در بین 12 اولویت صنعتی تعیین شده است . با در نظر گرفتن آخرین پیش­بینی­ های انجام شده در خصوص نرخ رشد 9.4درصدی مصرف سیمان تا سال 2018 و یا به عبارت دیگر افرایش سرانه مصرف جهانی از 539 کیلوگرم به 640 کیلوگرم، "کسب جایگاه سوم جهان با ظرفیت تولید سالیانه 120 میلیون تن و رتبه اول در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه برای صنعت سیمان" در افق چشم انداز 1404 ترسیم گردیده است.

بازیگران بازار سیمان ایران:

مجموعه تامین اجتماعی و هلدینگ سـیمانی فارس و خوزسـتان به طور مستقیم و غیرمستقیم سـهامدار تقریباً%21 )معادل 16 میلیون تن) از صنعت سیمان کشور می­ باشند. مجموعه بانک ملی (سرمایه­گذاری توسعه سیمان و سرمایه­گذاری بانک ملی)، مجموعه بنیاد (شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس)، اسپیندار و مجموعه غدیر به ترتیب تقریباً با8%، 6%، 4%، و 3% از دیگر هلدینگ­های سیمانی فعال در کشور می­ باشند. نقش اشخاص و شرکت ­های خصوصی نیز در توسعه و رشد این صنعت پررنگ م ی­باشد و حدود 57 % تولید سیمان متعلق به آنهاست.

کلام آخر

پس از انقلاب، تحولات عمده­ای در بیشتر رشته ­های صنعتی و معدنی ایران رخ داده و به هر رشته صنعتی و معدنی و تولیدی ایران که نیم­ نگاهی می ­اندازیم، این موضوع کاملاً روشن است. یکی از این صنایع بسیار مهم و پرشتاب صنعت سیمان است که یکی از مهمترین صنایع موثر در توسعه و رشد صنعتی هر کشور بوده و امروزه به عنوان یکی از شاخص­ های توسعه صنعتی مورد توجه قرار گرفته و مصرف سرانه آن می­ تواند به عنوان یکی از معیارهای رشد صنعتی در نظر گرفته شود. در مجموع می توان گفت که طی 45 سال سابقه صنعت سیمان قبل از انقلاب، از واردکنندگان این صنعت در جهان بودیم، در حالی که در بعد از انقلاب و طی سال­های اخیر این صنعت توانسته از 10 تولیدکننده برتر در جهان به حساب آید و جایگاه ایران را در سال 95 به سومین تولید کننده آسیا و نخستین تولیدکننده سیمان در خاورمیانه تبدیل نمود. همچنین از حدود 750 میلیون تن سیمان تولید و مصرف شده در کشور از آغاز کار صنعت سیمان تا سال­های اخیر، 92 % آن در بعد از انقلاب بود که مهم­ترین شاخص آن از حجم عظیم کارهای عمرانی و آبادانی کشور و نشانگر تلاش و کوشش صنعتگران کشورمان است. علیرغم روند رشد همیشگی صنعت سیمان در داخل و منطقه و جهان، متاسفانه در سال­های اخیر، این صنعت مهم و استراتژیک به دلیل نداشتن تقاضا، کمتر از ظرفیت اسمی تولید می­کند، و با موانع و چالش­هایی در حوزه داخلی و منطقه­ای و جهانی روبرو شده است که در حوزه داخلی رکود در ساخت و ساز، نوسان نرخ ارز و ... و از سوی دیگر در حوزه خارجی، از دست دادن بزرگترین بازار صادراتی سیمان به کشور عراق است که متاسفانه این صنعت را با مشکل روبرو کرده است. شاید به همین دلیل هم باشد که کارشناسان و مسئولان ذیربط باید با اتخاذ تدابیر لازم در جهت مدیریت و تدوین استراتژی و ارائه برنامه تامین، توزیع و تنظیم بازار داخلی سیمان در سطح ملی و منطقه ­ای و صادرات سیمان در راستای سیاست­ ها و برنامه ­های وزارت صنعت به منظور فراهم کردن اهداف کلان این بخش، ایجاد طرح­ های توسعه ­ای و ظرفیت ­های جدید تولید متناسب با جایگاه صنعت سیمان کشور در منطقه و جهان در دوره ­های کوتاه ­مدت، میان ­مدت و بلندمدت براساس مزیت­ های جغرافیایی تولید و الگوی تقاضای داخلی و خارجی بیش از پیش توجه نشان دهند.

محصولات تولیدی سیمان داراب

سیمان پرتلند تیپ425-1 : این سیمان به عنوان سیمان پرتلند معمولی برای مصارف عمومی در ساخت ملات یا بتن به کار می‌رود و حداقل مقاومت ۲۸ روزه آن باید ۴۲۵ باشد

ویژگی :

·تاب فشاری بالا، حرارت‌زایی زیاد و گیرش سریع

مزایای بتن ساخته شده از سیمان ۴۲۵-۱ :

·افزایش سرعت عمل در ساخت و ساز به دلیل بالا بودن مقاومت‌های اولیه بتن

·افزایش دوام بتن به دلیل افزایش تدریجی و مستمر مقاومت‌ها و بالا بودن مقاومت نهایی

کاربرد :

·مصارف عمومی و شرایط آب و هوایی عادی و جایی که مشکل سولفات و کلر نداشته و نیاز به گیرش بتنی سریع باشد.

·در ساختن پیاده‌روها و روسازی جاده‌ها و ملات ساختمان‌های بنایی و سازه‌هایی که به مقاومت بالایی نیاز دارند نظیر فونداسیون‌ها، ستون‌ها، پل‌ها وتونل‌ها

سیمان پرتلند تیپ ۲: این نوع سیمان، نوع مرغوب‌تری نسبت به تیپ یک بوده و به سیمان پرتلند اصلاح شده معروف است و سیمانی است که در آن درصد فاز C۳A حداکثر ۸ می‌باشد.

ویژگی :

حرارت‌زایی (گرمای هیدراتاسیون) متوسط و خاصیت نسبی ضدسولفات و گیرش نسبتاً کند و مناسب جهت بتن ریزی در هوای گرم

مزایای بتن ساخته شده از سیمان تیپ دو :

  • مقاومت مناسب در مقابل خوردگی‌های توأم کلرو سولفات و کاهش خوردگی‌های آرماتور در بتن
  • گرمای هیدراتاسیون پایین در نتیجه کارایی بهتر در هوای گرم و بتن‌ریزی‌های نسبتاً حجیم
  • ایجاد ترک کمتر در بتن به علت گرمای هیدراتاسیون پایین
  • مقاومت در مقابل واکنش‌های مخرب آلکالی
  • افزایش دوام بتن به دلیل افزایش تدریجی و مستمر مقاومت‌ها

کاربرد :

  • در مصارف عمومی و محیط‌هایی که نسبتاً شوره‌زار بوده و حمله سولفات در حد متوسط باشد.
  • برای تولید لوله‌های بتنی آب ، کانال ها و فاضلاب، پیاده‌روها و فونداسیون‌ها

سیمان پرتلند تیپ5: سیمان ضد سولفات یا تیپ ۵ سیمانی است که در آن درصد فاز C۳A حداکثر ۵ می‌باشد.

ویژگی :

  • خاصیت قوی ضد سولفات و درجه هیدراتاسیون پایین

مزایای بتن ساخته شده از سیمان تیپ ۵ :

  • مقامت مناسب در مقابل واکنش‌های مخرب آلکالی سیلیکاتی به دلیل LOW Alkali بودن
  • مقاومت مناسب در مقابل خوردگی‌های سولفات و کلر
  • گرمای هیدراتاسیون پایین در نتیجه کارایی بهتر در هوای گرم و بتن ریزی‌های حجیم

کاربرد :

  • برای سازه‌هایی که مورد حمله شدید سولفات‌ها قرار دارند مانند بتن‌هایی که در تماس با آب‌های زیر زمینی، پوشش کانال‌ها، نهرها و پی بناها قرار دارند و مواردی که نیاز به دمای هیدراتاسیون کم باشد و بتن‌ریزی‌های حجیم.

سیمان پرتلند پوزولانی: این نوع سیمان که معروف به سیمان های مخلوط می باشد با افزایش ۱ تا ۱۵ درصد پوزولان به کلینکر در آسیاب های سیمان بدست می آید.

ویژگی :

  • کارپذیری بیشتر، گرمازائی کمتر بهنگام بتن‌ریزی‌های حجیم
  • کاهش لوله‌های مؤیینه در بتن و آب‌بندی بیشتر، نفوذپذیری کمتر و عایق‌بودن بیشتر
  • مقاومت در مقابل تهاجم سولفات‌ها و کلریدها
  • مقابله با شوره‌زدن و سفیدک بتن و کربناته شدن آن
  • کاهش پدیده آب انداختگی بتن و کاهش ترک‌های سطحی و عمقی بتن در نتیجه کاهش تخلخل
  • مقاومت نهایی بالا

کاربرد :

  • سیمان پرتلند پوزولانی را می‌توان در تمامی موارد بجای انواع سیمان پرتلند معمولی استفاده نمود. قابلیت کاربرد بیشتر با سنگ‌های دانه‌های مستعد برای واکنش قلیایی سیلیکاتی در بتن‌های حجیم در هوای گرم از افزایش دمای بتن تازه و بروز ترک‌های حرارتی جلوگیری می‌نماید.

سیمان پرتلند پوزولانی ویژه: در این سیمان، ماده پوزولانی بیش از ۱۵% و تا ۴۰% وزنی سیمان پرتلند پوزولانی را تشکیل می‌دهد و با نشانه (پ . پ . و) عرضه می‌گردد.

مورد مصرف :

این سیمان دارای حرارت هیدراتاسیون پایین بوده و در برابر املاح شیمیایی مقاوم است.

این محصول به منظور استفاده در بتن‌ریزی‌های حجیم (سدها، فونداسیون‌ها و پل‌ها و …) و مناطقی که احتمال وقوع واکنش‌های سیلیکاتی – قلیایی وجود دارد، تولید گردیده است.

سیمان پرتلند آهکی: سیمان پرتلند آهکی ماده چسبنده هیدرولیکی از خانواده سیمان پرتلند است که از آسیاب نمودن مخلوط ۶ الی ۲۰ درصد سنگ آهک ویژه همراه با درصد مناسبی سنگ گچ (سولفات کلسیم متبلور) و حداقل ۸۰ درصد کلینکر سیمان پرتلند تولید می‌شود.

سیمان آهکی از نظر خواص ( گیرش، مقاومت و …) مشابه سیمان پرتلند معمولی است. این نوع سیمان در تهیه ملات و بتن و در کلیه موارد همانند سیمان پرتلند نوع ۱ کاربرد دارد. به علاوه به جهت انسداد مجاری مویینه و حفره‌ها و فضای خالی در ژل این نوع سیمان نفوذپذیری بتن کاهش یافته و در نتیجه دوام بتن سخت شده حاوی این نوع سیمان در برابر یخ زدن و آب شدن، املاح یخ‌زا و عوامل شیمیایی بیشتر می‌شود. با توجه به حرارت هیدراتاسیون کمتر این نوع سیمان نسبت به سیمان پرتلند تیپ ۱، بتن‌ریزی با این نوع سیمان در هوای سرد نیاز به دقت بیشتری دارد. حفظ آب این نوع سیمان نسبت به سیمان پرتلند معمولی بیشتر است. همچنین کارایی و قابلیت پمپ‌شدن بتن ساخته شده با آن نیز ارتقا می‌یاید.

ویژگی :

  • کارپذیری بیشتر، گرمازائی کمتر بهنگام بتن‌ریزی‌های حجیم.
  • کاهش لوله‌های مؤیینه در بتن و آببندی بیشتر، نفوذپذیری کمتر و عایق بودن بیشتر.
  • کاهش پدیده آب انداختگی بتن و کاهش ترک‌های سطحی و عمقی بتن در نتیجه کاهش تخلخل.
  • کاهش مقاومت ۲۸ روزه به میزان کم.
  • کاهش میزان چروکیدگی بتن.
  • قیمت ارزان و کاهش آلودگی محیط زیست از مزایای دیگر این نوع سیمان است.

ترکیب سهامداران

ترکیب سهامدارن طبق آخرین آمار و اطلاعات به شرح جدول ذیل می­باشد:

اعضای هیأت مدیره:

شرکت­های گروه:

شرکت حمل و نقل امید سیمان داراب

در تاریخ 1387.07.18 به صورت سهامی خاص تاسیس شده و به شناسه ملی 10860242617 و شماره ثبت 41122 مورخ 1387.07.18 دراداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی شیراز به ثبت رسیده است. مرکز اصلی شرکت شیراز، خیابان ملاصدرا، خیابان حکیمی، ساختمان 69 و پایانه اختصاصی شرکت کیلومتر 35 جاده داراب به شیراز ، جنب شرکت سیمان داراب واقع شده است .

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 3 اساسنامه انجام امور حمل و نقل جاده ای کالا از مبدا شهرستان داراب به سایر نقاط کشور همچنین ایجاد هر گونه شعب یا نمایندگی با کسب موافقت قبلی و کتبی سازمان حمل و نقل پایانه های کشور قابل انجام می­باشد .

شرکت عمران و توسعه داراب

در تاریخ 1386.10.03 به صورت سهامی خاص تاسیس شده و به شناسه ملی10530107553 و شماره ثبت 656 مورخ 1386.10.03در اداره ثبت شرکت­هاو موسسات غیر تجاری شهرستان داراب به ثبت رسیده است . مرکز اصلی شرکت در شهرستان داراب از توابع استان فارس واقع است

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه می­باشدکه عبارت است از:

-1 سرمایه گذاری، خرید، احداث، بهره ­برداری، فروش، واگذاری و اجاره انواع کارخانجات و واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، راه و ساختمان، بازرگانی و سایر اموری که به نحوی از انحاء با فعالیت های فوق منطبق باشد.

2 -بازرگانی اعم از داخلی و خارجی

-3 ارایه خدمات مدیریت و سرمایه ­گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی در انواع نهادهای مالی، صنعتی وکشاورزی

4- انجام امور حق ­العمل کاری در همه زمینه ­های فعالیت­ های مجاز برای اشخاص ایرانی و خارجی در داخل و خارج از کشور

5- مشارکت در شرکت ­های موجود و همچنین ایجاد شرکت­های جدید

6- تاسیس دفاتر بازرگانی و ایجاد شعب در داخل و خارج از کشور و اخذ و اعطای نمایندگی از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

7- اکتشاف و استخراج و بهره ­برداری از معادن فلزی و غیر فلزی با کسب مجوزهای لازم

8 -دریافت وام و تسهیلات از سیستم بانکی داخلی و خارجی و سایر موسسات مالی و اعتباری مجاز

9-جذب سرمایه و سرمایه­ گذاری در کلیه طرح­ها و پروژه ­ها و کلیه بازارهای محصولات تجاری و صنعتی در داخل و خارج از کشور

10- انجام فعالیت های بازرگانی تجاری داخلی و خارجی و واردات و صادرات انواع تجهیزات و ماشین آلات دستگاه­ها و لوازم و مواد اولیه و کالاهای مجاز از داخل و خارج از کشور

-11 خرید هر گونه اوراق بهادار منتشره ازطرف بانک­ها و شرکت­های معتبر

-12 فعالیت در زمینه ­های خدماتی مورد نیاز از قبیل امور زیربنایی، بهداشتی، مشاوره ای، پیمانکاری، تامین نیروی انسانی مورد نیاز شرکت­ها با رعایت قوانین و مقررات مربوطه

ماهیت کسب وکار

سیمان به عنوان یک کالای استراتژیک نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارد.طی پنج سال گذشته ایران در میان بزرگترین تولیدکنندگان سیمان در جهان بوده که درسال 1395 رتبه هفتم جهان و درآسیا سومین تولیدکننده و درخاورمیانه اولین تولیدکننده شرکت سیمان داراب)سهامی عام ( درصنعت سیمان، آهک وگچ فعالیت می­کند. افزایش 127 درصدی ریالی فروش سیمان وکلینکر در 9 ماهه سال 1399 نسبت به مدت مشابه سال قبل علاوه بر افزایش 32 درصدی فروش مقداری سیمان و 123 درصدی فروش مقداری کلینکربابت افزایش 127 درصدی نرخ کلینکر و 29 درصدی نرخ سیمان براساس مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نسبت به مدت مشابه سال قبل می­باشد.

مهمترین معیارها وشاخص های عملکرد برای ارزیابی عملکرد

شرکت سیمان داراب در دوره مالی منتهی به 30 آذر 1399 با افزایش 41 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل بالغ بر 542.870 تن انواع سیمان و کلینکر در بازارهای داخلی وصادراتی تحویل داد . فزونی عرضه برتقاضا در بازارداخلی و سختی­های صادرات سیمان به عراق از مشکلات عمده پیش روی شرکت در سال مورد گزارش بوده است . ضعف موجود در ناوگان حمل ونقل منطقه نیز هم چنان از مشکلات پیش روی شرکت است . در حال حاضر ناوگان حمل و نقل شرکت با داشتن 69 دستگاه تریلر نقش تعیین کننده­ای در ساماندهی حمل و نقل منطقه ایفا می ­نماید.

اهداف مدیریت و راهبردهای مدیریت برای دستیابی به آن اهداف

شرکت با توجه به نیازهای مشتریان داخلی و صادراتی محصولات خود را اعم از سیمان تیپ 2 و پوزولانی تولید می ­نماید .ظرفیت اسمی شرکت براساس پروانه بهره برداری دریافتی مقدار1.050.000 تن سیمان وکلینکر وظرفیت عملی تولید شرکت درحال حاضر793.461 تن سیمان و993.952 تن کلینکردر سال است. همچنین شرکت موفق به اخذگواهی نامه استاندارد سیمان آهکی درابتدای سال 1397 گردید ، با توجه به بازار مصرف ، بهای تمام شده ساخت و بررسی­ های بعمل آمده سیمان آهکی در دستور کار جهت تولید قرار گرفته است.

در پایان دوره مالی منتهی به 30 آذر 1399 شرکت سیمان داراب )سهامی عام (وجه نقدی معادل 215 میلیارد ریال، سرمایه گذاری کوتاه مدت ریالی معادل 1.045 میلیارد ریال ،سرمایه­ گذاری کوتاه مدت ارزی1.045.000 یورو معادل 292 میلیارد ریال ،دریافتنی­ های تجاری وغیرتجاری معادل 442 میلیارد ریال و موجودی مواد، کالا و قطعات معادل 716 میلیارد ریال است.

فروش : با توجه به افزایش 47 درصدی مقدار فروش سیمان وکلینکرشرکت در نه­ماهه سال 1399 نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان فروش ریالی با 127 درصد افزایش توام بوده که دلیل آن علاوه بر افزایش مقداری فروش، افزایش 29 درصدی نرخ فروش سیمان، براساس مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، و افزایش134 درصدی نرخ فروش کلینکرمی­باشد.

درپایان دوره مالی منتهی به 30 آذر 1399 شرکت سیمان داراب )سهامی عام (وجه نقدی معادل 215 میلیارد ریال،سرمایه گذاری کوتاه مدت ریالی معادل 1.045 میلیارد ریال ،سرمایه­ گذاری کوتاه مدت ارزی1.045.000 یورو معادل 292 میلیارد ریال ،دریافتنی­ های تجاری وغیرتجاری معادل 442 میلیارد ریال و موجودی مواد، کالا و قطعات معادل 716 میلیارد ریال است.

وضعیت فروش شرکت

با توجه به افزایش 47 درصدی مقدار فروش سیمان وکلینکر شرکت در نه­ ماهه سال 1399 نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان فروش ریالی با 127 درصد افزایش توام بوده که دلیل آن علاوه بر افزایش مقداری فروش، افزایش 29 درصدی نرخ فروش سیمان، براساس مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، و افزایش134 درصدی نرخ فروش کلینکر می­باشد.

تحلیل تکنیکال

نماد ساراب در فرودین ماه سال 99 در محدوده 815 تومان داد و ستد می ­شد که با استقبال بازار سهام در آن زمان سهم مذکور همراه با بازار رشد خوبی را تجربه کرد تا جایی که دراواسط تیر ماه با رشد 292 درصد به قیمت 3200 تومان رسید و قله تاریخی خود را تشکیل داد اما از آن تاریخ به بعد شاهد ریزش شدید شد تا جایی که در تاریخ 10 آذر ماه با افت 67 درصد در محدوده 1045 تومان معامله شد و کف حمایتی خود را تشکیل داد از آن زمان تا انتهای سال بصورت معاملات نوسانی در مدار مثبت تا محدوده 1700 تومان معامله شد.

کوتاه مدت :

نماد مذکور از تاریخ 12 بهمن 99 لغایت 22 فروردین 1400 در محدوه 1500 تومان تا 1760 تومان در حال معاملات درجا است. تا زمانی که قیمت سهم نتواند مقاومت خود (1760 تومان ) رو به بالا و یا حمایت خود (1500تومان) رو به پایین بشکند همچنان در مدار درجا معامله خواهد شد.

اما با توجه به اخبار مثبت صنعت سیمان و همچنین آنلایز اندیکاتورهای سهم نوید فاز سعودی برای نماد مذکور را می دهد انتظار می رود قیمت نماد مذکور در کوتاه مدت ابتدا به سد مقاومتی 1760 تومان برخورد نموده و پس از واکنش منفی کوتاه، مقاوت مذکور را رو به بالا بشکند و در گام اول تا محدوده 1870 تومان رشد نماید.

میان مدت :

با توجه به الگوی اندیکاتور ها میانگی قیمیتی و همچنین RSI نشان از برگشت روند نزولی دارد انتظار می­رود قیمت سهام پس از لمس 1860 تومان واکنش منفی نشان داده و در میان مدت ابتدا 1650 تومان و سپس اهداف نزولی 1500 و 1350 تومان را برخورد نماید .

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24