Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پایان هفته گذشته قیمت سنگ آهن با عیار ۶٢ درصد به شدت کاهش یافت و حالا این سوال مطرح است که آیا این کاهش آغاز یک روند است یا قیمت ها بار دیگر در مسیر رشد قرار خواهند گرفت. واقعیت این است که رشد شدید قیمت ها در هفته های اخیر چندان منطقی نبوده اما تحلیلگران موسسه مودیز ..

شفاف سازی درباره وضعیت بازار سنگ آهن

بورس24 : در ۱۲ ماه گذشته عملکرد بازار سنگ آهن بسیار مثبت بوده و قیمت هر تن از این ماده خام با عیار 62 درصد از زیر ۱۰۰ دلار به بالاتر از ۲۳۷ دلار رسید. البته پایان هفته گذشته قیمت‌ها تحت تأثیر نگرانی‌هایی که درباره اقدام احتمالی چین برای مهار بازار به وجود آمد کاهش یافت. روز چهارشنبه هفته گذشته دولت چین اعلام کرد وزارتخانه ها بر تلاش ها برای ایجاد ثبات در اقتصاد و سامان دادن به بازار مواد خام خواهند افزود. در آن روز قیمت سنگ آهن به رقم بی‌سابقه ۲۳۷ دلار رسیده بود.

از سوی دیگر، مقامات استان تانگشان که قلب صنعت فولاد چین است به شرکت های تولیدکننده این ماده خام هشدار داده اند نظم بازار را حفظ کنند و ترتیبی دهند تا فعالیت های شان به شکل عادی انجام شود. مقامات محلی اعلام کردند با فعالیت‌های غیرقانونی از جمله دستکاری در بازار، شایعه پراکنی و .. مقابله خواهند کرد و هر شرکتی که در این فعالیت ها دخالت داشته باشد مجازات خواهد شد.

یکی از تحلیلگران می گوید: "در حال حاضر وضعیت بازار بسیار متغیر است و دولت به شدت بر بازار کنترل دارد. از ابتدای هفته پیش که نخست وزیر چین اعلام کرد دولت قیمت مواد خام را کنترل می‌کند قیمت فلزات آهنی کاهش یافته است. سخنان او نشان داد دولت درباره اثر رشد شدید قیمت ها بر سوددهی بخش تولید بسیار نگران است. هنگامیکه بر تولید محدودیت‌هایی اعمال شود تقاضا برای سنگ آهن کاهش خواهد یافت."

در ماه‌های اخیر سه عامل اصلی یعنی نگرانی ها درباره اختلال در عرضه از برزیل، تنش در روابط چین و استرالیا و پیش بینی رشد تقاضا برای فولاد به افزایش قیمت سنگ آهن منجر شده است اما افزایش قیمت‌ها زیانبار است. تولیدکنندگان فولاد در چین بر تولید افزوده اند و این در حالی است که دولت تلاش می‌کند برای مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای از تولید فولاد بکاهد. افزایش قیمت فولاد و حاشیه سود بالا به فولادسازها امکان داده به رغم افزایش قیمت مواد اولیه به تولید ادامه دهند.

دولت چین مدت هاست در حال اجرای برنامه برای نظارت بر کاهش ظرفیت تولید فولاد در کشور است. سال پیش چین بیش از یک میلیارد تن فولاد تولید کرد و در همان زمان دولت وعده داد از تولید بکاهد. هدف اصلی ادغام مراکز تولید فولاد، بهبود فرآیند تولید و مبارزه با تولید گازهای گلخانه‌ای است. مقامات چین برای مهار رشد قیمت ها در هفته گذشته از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند. در تمام جهان و چین رشد نرخ تورم که حاصل افزایش فعالیت‌های اقتصادی و مصرف است سبب نگرانی دولت ها و بانک های مرکزی شده است.

در چین افزایش قیمت مواد خام به رشد قیمت تمام شده محصولات تولیدی منجر شده است و رشد یاد شده بالاترین میزان از سال ۲۰۱۷ است. شرکت های فعال در بخش ساخت و ساز خرید محصولات دارای فولاد را کند کرده اند زیرا قیمت‌ها به طور بی سابقه ای افزایش یافته است البته برخی منابع می‌گویند تا ماه آینده و شروع بارندگی ها، فعالیت های ساخت و ساز با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت میلگرد در بورس معاملات آتی شانگهای ۴۰ درصد افزایش یافته است. در پنج هفته اخیر رشد قیمت‌ها ۲۰ درصد بوده است.

یکی از فعالان بخش ساخت و ساز می‌گوید: "ما تمام پروژه‌هایی که می توانستیم متوقف کنیم متوقف کرده ایم." یکی دیگر از فعالان این بخش می گوید: "خریدهای ما کاهش یافته است و تنها به خرید اقلامی اقدام می کنیم که بسیار ضروری هستند. قیمت کنونی محصولات فولادی قابل قبول نیست." بهار معمولا اوج فعالیت های ساخت و ساز در چین است.

این هفته گزارش های مهم از اقتصاد چین منتشر می شود و محتوای این گزارش ها وضعیت کلی اقتصاد این کشور را که بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن در جهان است مشخص می کند. در هفته ها و ماه های آینده سرمایه گذاران در بازار سنگ آهن بر سیاست های دولت چین و میزان عرضه از برزیل و استرالیا تمرکز خواهند داشت. نکته مهم دیگر وضعیت همه گیری کرونا در هند است که در عرضه سنگ آهن اختلال ایجاد کرده است. برای مدتی دیگر این اختلال ها وجود خواهد داشت اما به تدریج وضعیت به حالت عادی باز می گردد.

انجمن جهانی فولاد پیش بینی کرده امسال تقاضای جهانی برای فولاد 4.1 درصد رشد خواهد کرد. میزان رشد در آسیا و اتحادیه اروپا به ترتیب 2.5 درصد و 11 درصد خواهد بود. همچنین در آمریکای شمالی میزان افزایش تقاضا 6.7 درصد پیش بینی شده است. تحلیلگر موسسه مودیز می گوید قیمت های بالای کنونی برای سنگ آهن پایدار نیستند اما در ماه های آینده شاخص های بنیادی بازار سنگ آهن قدرتمند باقی خواهند ماند زیرا تقاضا بالاست و در عرضه اختلال ها ادامه پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در سه سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24