Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته گذشته قیمت طلا رشد بیش از سه درصدی داشت و عملکرد هفتگی این فلز گرانبها بهترین عملکرد در ۶ ماه اخیر بود. با توجه به تغییراتی که در بازار این فلز و شاخص های بنیادی بازار پدید آمده سرمایه گذاران در فکر افزایش سهم آن در سبد دارایی خود هستند اما آیا این تصمیم منطقی است؟

بازگشت طلا به صفحه رادار؛ زمان ورود است یا خروج؟

بورس24 : هفته گذشته قیمت طلا رشد بیش از سه درصدی داشت و عملکرد هفتگی این فلز گرانبها بهترین عملکرد ۶ ماه اخیر بود. در نظرسنجی این هفته کیتکو، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند در هفته پیش‌رو نیز قیمت طلا بالا خواهد رفت. رشد قیمت طلا در هفته گذشته حاصل چند عامل بود. نخستین عامل، افت شاخص دلار است. شاخص دلار ابتدای هفته 91.1 بود و در پایان معاملات روز جمعه به 90.2 رسید که پایین‌ترین میزان در دو ماه اخیر است. این کاهش حاصل گزارش تعجب‌آور وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه قبل است. در این گزارش آمده بود، ماه گذشته تنها ۲۶۶ هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی آمریکا ایجاد شده و این در حالی است که پیش بینی شده بود نزدیک به یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است. همچنین ماه قبل نرخ بیکاری افزایش یافت.

محتوای گزارش وزارت کار آمریکا سبب شد امیدواری‌ها به بهبود سریع بخش اشتغال از میان برود و حالا سرمایه‌گذاران دیگر نگران افزایش نرخ های بهره یا کاهش خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی در آینده نزدیک نیستند. گزارش یاد شده چنان با انتظار سرمایه‌گذاران فاصله داشت که دیدگاه ها درباره وضعیت شاخص‌های اقتصاد آمریکا را دگرگون کرد. قبلا نگرانی های جدی درباره تاثیر بهبود وضعیت بازار کار بر رشد نرخ تورم وجود داشت و سرمایه‌گذاران معتقد بودند بانک مرکزی مجبور خواهد شد زودتر از زمانی که انتظار می‌رود نرخ‌های بهره را بالا ببرد اما اکنون چنین باوری وجود ندارد و به همین دلیل بر جذابیت طلا افزوده شده است.

بانک مرکزی آمریکا در ۱۲ ماه اخیر نرخ های بهره را به نزدیکی صفر کاهش داده و هر ماه ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه خریداری می‌کند. اگر وضعیت بازار کار خوب همچنان بود احتمالا این نهاد از اواخر سال جاری میلادی از میزان خرید اوراق قرضه می کاست. با توجه به محتوای گزارش وزارت کار بعید است در آینده نزدیک تغییری در برنامه‌های حمایتی بانک مرکزی ایجاد شود و به همین دلیل تزریق نقدینگی به اقتصاد ادامه پیدا خواهد کرد و نیز نرخ های بهره برای مدتی طولانی پایین باقی خواهد ماند و این به معنای افزایش فشار بر ارزش دلار است.

یکی از تحلیلگران می‌گوید: "با آنکه گزارش وزارت کار آمریکا تنها یک گزارش از میان تعداد زیادی گزارش بود اما وضعیت بازار کار بر شاخص های اقتصادی از جمله مصرف و نرخ تورم اثرات بزرگ دارد در نتیجه منفی بودن آن، دیدگاه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را تغییر داده است." نکته مهم دیگر این است که گزارش صادرات و واردات چین مربوط به ماه قبل بسیار امیدبخش بوده و سبب افزایش ارزش یوان و ارزهای آسیایی در برابر دلار شد. ارزش یوان در برابر دلار به بالاترین میزان در دو ماه اخیر رسیده است و شاخص ام اس سی آی از ارزش ارزهای اقتصادهای نوظهور روز جمعه به رقم بی‌سابقه 1732.8 رسید. رشد قیمت مواد خام یک عامل دیگر تقویت ارزهای ملی در اقتصادهای نوظهور بود. برای مثال در استرالیا، رشد قیمت سنگ آهن سبب افزایش ارزش دلار این کشور در برابر دلار آمریکا شد.

بدین ترتیب هفته گذشته به ویژه در روزهای پایانی هفته، شاخص دلار در مسیر کاهش حرکت کرد و قیمت طلا حمایت شد. در چند هفته قبل، نوسان قیمت طلا حول رقم 1750 دلار سبب خستگی سرمایه‌گذاران شده بود و رشد قیمت ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاران را به سمت این بازار جذب کرد. روز پنجشنبه عبور قیمت طلا از مرز 1800 دلار، جو حاکم بر بازار را مثبت کرد. روز جمعه نیز قیمت طلا بالا رفت زیرا شاخص دلار تحت تاثیر گزارش وزارت کار آمریکا کاهش یافت.

اما از این پس برای آن که قیمت طلا بالا رود به نیروی قابل ملاحظه نیاز است. تحلیلگر ساکسو بانک می‌گوید: "گزارش منفی وزارت کار آمریکا سبب شد احتمال کاهش خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی این کشور از پایان سال جاری، بسیار کم شود. اگر قیمت طلا به بالاتر از ۱۸۵۰ دلار برسد آنگاه رشد آن ادامه پیدا خواهد کرد و رقم بعدی ۱۸۹۴ دلار خواهد بود."

مثل همیشه، برخی تحلیلگران دیدگاه مثبت درباره افق بازار طلا ندارند به این معنا که آنها می‌گویند رشد قیمت‌ها می‌تواند زمینه فروش برای شناسایی سود را فراهم کند و بعید نیست سرمایه‌گذاران به این کار اقدام کنند. در هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ اروپا، چین و آمریکا منتشر خواهد شد. نرخ تورم آمریکا در ماه گذشته، وضعیت تولید صنعتی و گزارش وضعیت بازار کار در هفته قبل گزارش‌هایی هستند که بر ارزش دلار و قیمت طلا اثر خواهند گذاشت. این احتمال وجود دارد که تحت تاثیر برخی عوامل، شاخص دلار رشد کند و بخشی از رشد قیمت طلا در هفته قبل از میان برود.

در دو نظرسنجی مستقل، پیش بینی شده این هفته نوسان شاخص دلار بزرگ نخواهد بود و قیمت طلا حول رقم پایانی روز جمعه یعنی 1830 دلار نوسان خواهد کرد. پیش‌بینی شده متوسط قیمت طلا در ۴ هفته آینده و ۳ ماه آینده به ترتیب ۱۸۳۵ و ۱۸۳۶ دلار خواهد بود. عوامل بسیار متنوع بر بازار طلا اثر می گذارند و احتمال آن که مثل هفته قبل یک گزارش مثبت یا منفی سبب افت و خیز قیمت طلا شود زیاد است. به این ترتیب سرمایه گذاران باید برای تحولات جدید در بازار طلا آماده باشند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24