Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شرایط برای تداوم پیدا کردن روند افزایش شاخص های مالی فراهم است و سرمایه گذاران معتقدند در ماه های آینده اوضاع اقتصاد و بازار بهتر خواهد شد. اما ریسک هایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. مسیری که بازارها در آینده طی می کنند به عواملی نظیر ..

پیش به سوی یک هفته سبز دیگر!

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بورس های بزرگ در اروپا و آمریکا مثبت بود و در بسیاری از این بورس ها به ویژه بورس آمریکا، شاخص‌ها به سطوح بی‌سابقه جدید رسیدند. انتشار گزارش‌های مثبت از شاخص‌های اقتصادی و عملکرد شرکت‌های بورسی مربوط به سه ماهه نخست امسال سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. در بورس آمریکا هر سه شاخص اصلی یعنی استاندارد اند پورز، متوسط صنعتی داوجونز و نزدک رشد بیش از یک درصدی داشتند و دو شاخص اول برای چهارمین هفته پی‌درپی عملکرد مثبت ثبت کردند. رشد شاخص ها نشان می دهد سرمایه گذاران درباره آینده بازار و اقتصاد کاملا خوشبین هستند.

واقعیت این است که واکسیناسیون علیه کرونا با سرعت مناسب ادامه پیدا کرده و سود شرکت‌ها بالاتر از انتظارها بوده است. از آنجا که در نیمه دوم امسال همه گیری کنترل می شود، روند بهتر شدن شرایط اقتصادی ادامه پیدا خواهد کرد و بدون شک وضعیت شرکت‌ها نیز بهتر می‌شود. از سوی دیگر هفته گذشته مشخص شد مصرف شهروندان در حال افزایش است و وضعیت بازار کار بهتر شده است. برخی مقامات بانک مرکزی که هفته پیش سخنرانی کردند نگاهی مثبت به افق اقتصاد و بازار کار دارند و معتقدند نرخ بیکاری به تدریج کاهش خواهد یافت. نکته مهم این است که پیش بینی شده نرخ تورم پایان سال جاری به 2.5 درصد خواهد رسید اما بانک مرکزی قصد ندارد برای کاستن از آن نرخ های بهره را بالا ببرد. اگر بانک مرکزی به حفظ نرخ های بهره در نزدیکی صفر پایبند باقی بماند نگرانی سرمایه گذاران درباره کاهش برنامه‌های حمایتی کمتر خواهد شد و رونق بورس ادامه پیدا می‌کند.

از سوی دیگر پیش‌بینی شده سال جاری میلادی اقتصاد رشد 6.5 درصدی خواهد داشت و برنامه حمایتی جدید که به زودی در کنگره به رای گذاشته خواهد شد از رونق اقتصادی حمایت خواهد کرد. میزان بالای نقدینگی که به اقتصاد تزریق شده بر سپرده‌های بانکی افزوده و در ماه‌های آینده همزمان با مهار شدن کرونا بر مصرف افزوده خواهد شد. در واقع همه شرایط برای خروج پر قدرت اقتصادی از وضعیت بد سال گذشته آماده است و از پیش این خروج شروع شده است. بر همین مبناست که شاخص ها پیوسته رشد کرده اند و برای مثال شاخص استاندارد اند پورز از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۱۱ درصد افزایش یافته است.

سه عامل یعنی مثبت شدن جو اقتصاد، برنامه های عظیم حمایتی و مهار شدن کرونا به معنای بهبود وضعیت بازارها در ماه‌های آینده است. در هفته پیش رو انتشار گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی ادامه پیدا خواهد کرد و همچنین داده هایی اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. پیش بینی شده سوددهی شرکت ها در سه ماهه نخست امسال بیشترین میزان از سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰ بوده است.

برخی تحلیلگران درباره تاثیر رشد قیمت مواد خام بر سوددهی شرکت ها هشدار داده اند. رشد قیمت مواد خام، اختلال هایی که در زنجیره عرضه رخ داده و عوامل دیگر که هزینه ها را بالا می‌برد بر سوددهی شرکت ها اثر منفی می گذارند. البته شرکت های فعال در حوزه تولید کالا بیشترین تاثیر را خواهند دید. از ابتدای سال جاری میلادی قیمت نفت ۳۰ درصد بالا رفته است. هنوز مشخص نیست آیا مالیات ها بالا برده خواهد شد یا نه اما افزایش قیمت انواع مواد خام از جمله مس و الوار عواملی هستند که سرمایه‌گذاران به آنها توجه خواهند کرد.

برخی شرکت‌ها اعلام کرده اند راه‌هایی برای کاستن از هزینه‌ها یافته اند. برای مثال برخی هزینه هایی که تحت تاثیر همه‌گیری کرونا به وجود آمده بود از میان می‌رود اما در آینده دستمزدها بالاتر خواهد رفت. در هفته پیش رو وضعیت بخش مسکن آمریکا، تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته و وضعیت بازار کار آن در هفته قبل مشخص خواهد شد. همچنین وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای اروپا و آمریکا در ماه جاری اعلام می‌شود و پیش‌بینی شده محتوای این گزارش ها مثبت خواهد بود. این هفته همچنین بانک مرکزی اروپا نشست سیاستگذاری خواهد داشت.

از دید سرمایه‌گذاران، مسیر پیش روی اقتصاد مسیری است که در نهایت به بهبود منجر می‌شود و به همین دلیل سرمایه گذاران حاضر هستند ریسک بالاتری بپذیرند اما در چند هفته گذشته تغییرات نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه در آمریکا مورد توجه قرار گرفته است. هفته گذشته این نرخ در مجموع کمی کاهش یافت اما این نرخ در سال جاری میلادی تاکنون رشد قابل ملاحظه داشته یعنی از زیر یک درصد به محدوده 1.6 درصد رسیده است. برخی تحلیلگران معتقدند سال جاری نرخ بازده اوراق یاد شده که مهم‌ترین نرخ است رشد می‌کند و به ۲ درصد خواهد رسید. اگر ثابت شود نرخ تورم رشد قابل ملاحظه نخواهد داشت نرخ بازده کاهش می‌یابد اما اگر شاهد رشد پایدار قیمت‌ها باشیم این نرخ بالا می‌رود و این برای بورس خبری منفی است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24