Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مالکان سراسر کشور از پنج شنبه ای که گذشت موظف شدند در مهلت ٢ ماهه اطلاعات ملکی شان را در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

جریمه ثبت نکردن اطلاعات ملک در سامانه

بورس24 : مالکان سراسر کشور از پنج شنبه ای که گذشت موظف شدند در مهلت 2 ماهه اطلاعات ملکی شان را در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

این سامانه به نشانی amlak.mrud.ir از سال گذشته فعال شد و هدف از راه اندازی آن، شناسایی مالکان واحدهای مسکونی خالی از سکنه بوده است.ثبت یا همان خوداظهاری مالکان، مرحله اول اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی است.

طبق اعلام جدید وزیر راه و شهرسازی تاکنون و توسط این سامانه یک میلیون و 300 هزار خانه خالی در سطح کشور شناسایی شده است. البته این به معنای همین تعداد خانه خالی نیست بلکه به معنای شناسایی تا این لحظه است.

هر چقدر در روزهای آینده فرآیند ثبت و خوداظهاری جلوتر برود، احتمالاً تعداد خانه های خالی شناسایی شده بیشتر نیز می شود.کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند تعداد خانه های خالی از سکنه خیلی بیشتر از آمار سال 95 است.

سال 95 در جریان سرشماری نفوس و مسکن مشخص شد 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در کشور جزو خانه های خالی قرار دارد. از آنجا که طی 4 سال گذشته بیش از یک میلیون واحد مسکونی به موجودی خانه ها در کل کشور اضافه شده و همچنین رکود معاملات خرید خانه نیز شدیدتر و سنگین تر شده است، تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه احتمالاً افزایش پیدا کرده است.

کارشناسان در این باره تخمین می زنند در سراسر کشور از هر 10 واحد مسکونی یک واحد خالی از سکنه است!

این شاخص در تهران ممکن است به 15 هم برسد که خبر از احتکار شدید خانه در بازار می دهد.

وزارت راه و شهرسازی قصد کرده دریافت مالیات از خانه های خالی را از تیر ماه امسال کلید بزند.

دریافت مالیات بعد از تکمیل فرآیند ثبت اطلاعات ملکی توسط مالکان انجام می شود.هر واحد مسکونی که بیش از 4 ماه خالی از سکنه باشد مشمول مالیات می شود.

نرخ مالیات در سال اول 6 برابر مالیات بر درآمد اجاره است. این نرخ در سال دوم 12 برابر و در سال سوم 18 برابر مالیات بر درآمد اجاره خواهد بود. مالکان برای این نوع مالیات بدهکار دولت می شوند و در زمان فروش واحد مسکونی باید این بدهی مالیاتی را پرداخت کنند. اگر کسی اطلاعات ملکی خود را ثبت نکند به اندازه 2 برابر این نرخ ها جریمه می شود.

در قانون پیش بینی شده است که ادارات آب و برق در صورت عدم پرداخت مالیات خانه خالی باید از ارایه خدمات به این واحدها پرهیز کنند.

مالیات بر درآمد اجاره ضریب 35 درصدی از اجاره بهای یکسال واحدهای مسکونی است.

برآوردها حکایت از آن دارد که مالیات خانه خالی برای یک واحد مسکونی یک میلیارد تومانی چیزی در حدود 20 تا 30 میلیون تومان در سال می شود.

این عدد به قدری سنگین است که پیش بینی وزیر راه و شهرسازی فروش سریع خانه های خالی توسط مالکان است.

این مالیات البته تبصره هایی نیز دارد از جمله اینکه اگر کسی خانه دوم خالی از سکنه در شهر دیگری داشته باشد، آن خانه به عنوان واحد مسکونی فرعی تلقی می شود و مشمول مالیات نمی شود.همچنین خانه دوم خالی که بنام عضوی از اعضای خانواده باشد نیز از مالیات معاف است.

براساس این قانون کسی نمی تواند با ادعای موجر بودن، خانه خالی خود را به عنوان واحد مسکونی اجاره ای جا بزند!

مستاجرها مکلف هستند در این سامانه، محل سکونت شان را به عنوان مستاجر به همراه مشخصات واحد مسکونی اظهار کنند. در این صورت است که اظهار مالکی دال بر موجر بودن تنها و تنها در صورتی که یک مستاجر مشخصات آن واحد را در سامانه حذف کند، اعتبار خواهد داشت.

برای ورود به سامانه لازم است با یک شماره همراه که مالکیت آن برای کد ملی فرد مالک ثبت شده باشد وارد سامانه شوید. وارد نمودن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست.

وزیر راه و شهرسازی معتقد است با دریافت این مالیات قیمت مسکن بخاطر افزایش عرضه واحد مسکونی فروشی در بازار کاهش پیدا می کند.با این حال واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت از این مالیات معاف هستند. اما مالکان در این شهرها حتما باید اطلاعات ملکی شان را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند.

همه شهرهای شمالی خوش آب و هوا و حتی مثلاً پردیس و خیلی دیگر از شهرهای جدید جزو شهرهای با جمعیت زیر 100 هزار نفر هستند. این شهرها از سال 92 تا کنون مقصد سرمایه گذاری های گسترده ملکی بوده است.

معافیت این املاک از پرداخت مالیات خانه خالی اثر بازدارنده در افزایش عرضه مسکن در بازار معاملات شهرهای بزرگ دارد.

قیمت مسکن در این شهرها نسبت به یکسال پیش حدوداً 2 برابر شده است.اگر این معافیت ادامه داشته باشد و قانون اصلاح نشود، بازار مسکن شهرهای کوچک آسیب شدید قیمتی خواهند دید.کارشناسان به دولت توصیه می کنند دریافت مالیات از خانه های خالی را به همه شهرها تسری دهد و استثنایی در این زمینه قایل نشود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24