Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته گذشته عملکرد اکثر بازارهای مالی مثبت بود و قیمت طلا همزمان با کاهش شاخص دلار رشد کرد. همچنین نوسان قیمت نفت و فلزات پایه محدود بود اما سرمایه گذاران باید به این نکته توجه کنند که مجموعه عوامل موثر بر بازارهای گوناگون به شکلی هستند که ..

جو بازارها مثبت است؛ تابلوها سبزتر می شوند؟

بورس24 : هفته گذشته همزمان با کاهش شاخص دلار، قیمت طلا رشد کرد اما نوسان قیمت نفت بزرگ نبود. هفته پیش شاخص های مالی در بورس های بزرگ بویژه بورس آمریکا رشد کردند و دو شاخص استاندارد اند پورز و متوسط صنعتی داوجونز در بورس این کشور به رکوردهای جدید رسیدند. انتشار گزارش های مثبت از شاخص های اقتصادی و امیدواری به بازگشایی بخش های بیشتری از اقتصاد عوامل اصلی عملکرد مثبت بورس بودند البته هفته گذشته نرخ بازده اوراق 10 ساله خزانه در آمریکا کاهش یافت و این عامل نیز در رونق بورس موثر بود. این نرخ از 1.72 درصد به 1.66 درصد رسید.

در روزهای گذشته سهام شرکت هایی که از بازگشایی اقتصاد سود می برند مورد توجه سرمایه گذاران قرار داشته اند زیرا واکسیناسیون علیه کرونا در آمریکا با سرعت در حال انجام است و نهادهای تحلیلگر معتقدند سال جاری میلادی اقتصاد آمریکا رشد 6.5 درصدی خواهد داشت و در نیمه دوم سال وضعیت اقتصاد بسیار بهتر خواهد شد. یکی از نتایج بهبود شرایط، رشد نرخ تورم است. اکثر تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده نرخ تورم بالا خواهد رفت البته درباره واکنش بانک مرکزی به رشد نرخ تورم پرسش هایی مطرح است.

عده زیادی از سرمایه گذاران نگران این هستند که بانک مرکزی زودتر از زمانی که اکنون تصور می شود نرخ های بهره را بالا ببرد تا تورم را مهار کند. اما رییس بانک مرکزی آمریکا بارها تاکید کرده که تا وقتی وضعیت اقتصاد کاملا خوب نشود نرخ های بهره بالا برده نخواهد شد و تحلیلگران معتقدند نرخ ها تا پایان سال 2023 در نزدیکی صفر باقی خواهد ماند.

یک نکته مهم این است که به باور برخی کارشناسان، رشد نرخ های بهره و رسیدن نرخ تورم به سطوح مطلوب لزوما به زیان بورس نیست. اگر شرایط کلی اقتصاد خوب باشد بالا رفتن نرخ های بهره به بانک مرکزی قدرت می دهد برای دوران های ضعف اقتصاد ابزار کافی برای کمک به رونق اقتصاد داشته باشد. همچنین ضروری است از میزان بدهی ها کاسته شود. بنابراین اگر وضعیت اقتصاد خوب باشد، محدود شدن برنامه های حمایتی نباید سبب نگرانی شود.

در هفته های اخیر گزارش ها از شاخص های اقتصاد آمریکا مثبت بوده البته در اروپا به دلیل تداوم همه گیری و تعطیلی کسب و کارها شرایط خیلی امیدبخش نیست. در واقع به علل گوناگون از جمله میزان پایین واکسیناسیون، تداوم همه گیری، نرخ بالاتر بیکاری و .. روند بهبود شرایط در منطقه یورو کندتر از این روند در آمریکاست. قبل از بررسی عواملی که در هفته پیش رو بر عملکرد بازارها اثر می گذارند به این نکته اشاره می کنیم که جو بازارها مثبت است اما درباره تداوم همه گیری کرونا نگرانی هایی وجود دارد. بدین ترتیب انتظار می رود رشد شاخص های مالی ادامه پیدا کند اما با سرعتی کمتر.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

در هفته پیش رو گزارش‌هایی که از شاخص‌های اقتصادی در اقتصادهای بزرگ منتشر می‌شود، سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا و تعدادی از مقامات این نهاد و گزارش‌هایی که از عملکرد شرکت‌های بورسی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی منتشر می‌شود بیشترین اثر را بر رفتار سرمایه‌گذاران خواهد داشت.

روز دوشنبه وضعیت خرده‌فروشی در منطقه یورو اعلام می‌شود و یکی از مقامات بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد. روز سه شنبه وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته، نرخ رشد اقتصادی انگلستان در سه ماهه نخست امسال، نرخ تورم در آمریکا و تغییرات ذخیره نفت کشور در هفته قبل اعلام خواهد شد. این گزارش ها تقریباً بر تمامی بازارها اثر دارند بنابراین روز سه شنبه یک روز پر التهاب خواهد بود.

روز چهارشنبه وضعیت تولید صنعتی در منطقه یورو و شاخص بهای صادرات و واردات در آمریکا منتشر می‌شود و دو تن از مقامات بانک مرکزی این کشور سخنرانی خواهند کرد. روز پنجشنبه نرخ تورم در آلمان، فرانسه و ایتالیا، تغییرات خرده فروشی در آمریکا و وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل مشخص خواهد شد. روز جمعه یک روز مهم برای سرمایه‌گذاران در بازار مواد خام است زیرا نرخ رشد اقتصاد چین، وضعیت تولید صنعتی و سرمایه گذاری ثابت در این کشور مشخص می‌شود. همچنین نرخ تورم در منطقه یورو و وضعیت بخش مسکن در آمریکا اعلام خواهد شد.

به این ترتیب در هفته پیش‌رو نوسان در قیمت مواد خام، شاخص های مالی و ارزش ارزهای معتبر بزرگ خواهد بود. پیش بینی شده این هفته شاخص دلار مثل هفته قبل کاهش خواهد یافت و اگر چنین شود قیمت مواد خام حمایت می‌شود. تغییرات ارزش دلار از وضعیت شاخص‌های اقتصادی در اروپا و آمریکا و موضع گیری های بانک مرکزی آمریکا بیشترین تاثیر را می‌پذیرد. عملکرد شاخص دلار امسال تاکنون در مجموع مثبت بوده و اکثر تحلیل‌گران معتقدند رشد این شاخص ادامه پیدا خواهد کرد. در این حالت رونق بازار مواد خام با مانع مواجه می‌شود. درباره افق بازار ارزهای معتبر پرسش های متعدد مطرح است و تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد مسیر دلار چیست.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24