Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : دلار و سکه در سومین هفته سال نیز حتی از آغاز دور جدید مذاکرات در وین و خبر سفر هفته آینده نخست وزیر کره به ایران و مجوز آمریکا به خرید برق از ایران هم تاثیر چندانی نپذیرفت و دلار اگرچه دیروز به کانال ٢۴ هزار تومان نزول داشت و سکه اما به دلیل نوسان قیمت جهانی طلا تقریبا روند هفتگی قیمت خود را حفظ کرده است. اما برای رصد بیشتر قیمت آن ها باید منتظر اتفاقات سیاسی روزهای آینده و البته تحلیل بیشتر داده‌های اقتصاد کلان نشست. پنجشنبه دلار با تقریبا ۴٠٠ تومان کاهش تا غروب به ٢۴ هزار و ٧۵٠ تومان در بازار آزاد رسید. سکه امامی نیز که در بازار هفته دوم فروردین از ١١ میلیون تومان سرازیر شده بود، در این هفته همسو با افزایش تقریبا ٣٠ دلاری قیمت جهانی طلا، در سطح متوسط ١٠ میلیون و ٧٠٠ هزار تومانی باقی ماند.

دلار در ریکاوری ، سکه در حاشیه

بورس24 : دلار و سکه در سومین هفته سال نیز حتی از آغاز دور جدید مذاکرات در وین و خبر سفر هفته آینده نخست وزیر کره به ایران و مجوز آمریکا به خرید برق از ایران هم تاثیر چندانی نپذیرفت و دلار اگرچه دیروز به کانال 24 هزار تومان نزول داشت و سکه اما به دلیل نوسان قیمت جهانی طلا تقریبا روند هفتگی قیمت خود را حفظ کرده است. اما برای رصد بیشتر قیمت آن ها باید منتظر اتفاقات سیاسی روزهای آینده و البته تحلیل بیشتر داده‌های اقتصاد کلان نشست.

پنجشنبه دلار با تقریبا 400 تومان کاهش تا غروب به 24 هزار و 750 تومان در بازار آزاد رسید. سکه امامی نیز که در بازار هفته دوم فروردین از 11 میلیون تومان سرازیر شده بود، در این هفته همسو با افزایش تقریبا 30 دلاری قیمت جهانی طلا، در سطح متوسط 10 میلیون و 700 هزار تومانی باقی ماند.

با شیوع افسارگسیخته کرونا در تهران، بازار بزرگ و بازار طلا برای دو هفته تعطیل شد و بازار ارز و سکه نیز با وجود اتفافات پیش رو با ابهام بیشتری در قیمت همراه خواهند بود. ضمن این که باوجود آغاز مذاکرات وین و ادامه دور بعدی آن از روز جمعه، استراتژی‌های دولت آمریکا بر پایه یک سیاست نرم و بلند مدت دنبال می‌شود و انتظار برای رفع سریع تحریم‌ها و ورود ارزهای بلوکه شده و کاهش قیمت‌ها چندان معقول نیست.

در هین راستا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «چیزی که می توانم بگویم این است که ما هیچ حرکت یکجانبه ای برای قرار دادن ایران در وضعیتی بهتر یا ترغیب ایران انجام نخواهیم داد.»

وی اضافه کرد: «هدف ما از این گفت وگوها، فراهم کردن مقدمات برای پایبندی دوجانبه است. فرمول بندی اولیه هنوز هم صادق است که عبارت است از رفع محدود تحریم های هسته ای در ازای وضع محدودیت های دائمی و قابل راستی آزمایی علیه برنامه هسته ای ایران.»

ند پرایس در ادامه گفت که برجام هنوز پابرجا است و این فرمول بندی چیزی است که در توافق مشخص شده است. او سپس گفت: «بنابراین، من فکر می کنم هنگامی که ما بخواهیم گامهای مورد نیاز را برداریم، برجام را سرلوحه کارمان قرار می‌دهیم.»

در همین راستا نماینده آمریکا دراین مذاکرات گفته است: خیلی روشن است اصرار بر لغو تحریم ها پیش از بازگشت به برجام به معنای آن است که ایران در وعده بازگشت به برجام جدی نیست؛در مقابل عراقچی هم تاکید می کند که ما اقدامات خودمان را بعد از آن که آمریکایی ها تحریم ها را لغو کردند و ما راستی آزمایی کردیم،صورت خواهیم داد.

رابرت مالی افزود: اما اختلاف دوم در مورد گام ها یا گام همزمان طرفین برای بازگشت به تعهداتشان است؛ به نظر می‌رسد این گفت و گوها به نتیجه روشنی در این مورد نیز نرسیده است. تنها نقطه اشتراک طرفین همزمان بودن است ولی داستان گام و گام ها ادامه دارد. اختلاف سوم با فرض این که ایران به طرح گام‌های آمریکا و اروپا رضایت دهد، این است که گام اول چه باشد؟در اینجا هم توقعات آمریکا حداکثری است یعنی خواستار لغو غنی‌سازی ٢٠درصد در ازای آزادسازی اموال بلوکه شدن ایران در بانک‌های خارجی است.

در این میان مخالفت‌های سیاسی در تهران و واشنگتن را نباید در مقابل این مذاکرات از نظر دور داشت.

شاید با در نظر گرفتن همین واقعیت هاست که ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید «ما انتظار موفقیت سریع و فوری نداریم. چنین چیزی دشوار خواهد بود.»

از ابتدای این هفته رسانه‌های کره جنوبی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش دادند که نخست وزیر کره جنوبی احتمالاً ۲۲ فروردین ماه برای دیدار با مقام های جمهوری اسلامی و رایزنی درباره وضعیت نفتکش کره جنوبی به تهران سفر خواهد کرد که انتظار برای آزادسازی بخشی از هفت میلیارد دلار منابع مالی ایران در این کشور را تقویت کرده است.

همچنین دولت جو بایدن از زمان روی کار آمدن برای اولین بار ۱۲۰ روز معافیت برای عراق به منظور پرداخت هزینه برق وارد شده از ایران را صادر کرد. این اتفاق می‌تواند به ورود بیشتر ارز به بازار کمک کند.

بر اساس برخی اظهار نظرهای کارشناسی افزایش فروش نفت و کاهش انتظارات تورمی در حالی امکان کاهش نرخ ارز را فراهم خواهد کرد که در بلندمدت عواملی مثل شکاف نرخ تورم داخلی و خارجی، صادرات ساماندهی واردات، میزان قاچاق کالا و اقتصاد زیرزمینی و همچنین وضعیت صادرات نفتی و غیرنفتی در تثبیت نرخ فعلی دلار و افزایش بیشتر آن تاثیرگذار باشد.

در بازارهای جهانی بهای هر اونس طلا در پایان این هفته تا 1757 دلار بالا رفت. تداوم سیاست ‍‌های پولی انبساطی فدرال رزرو همچنان ادامه دارد.بر اساس تحلیل‌های ارائه شده چشم انداز اقتصادی آمریکا در حال بهبود است و این کشور همراه با چین با سرعت بیشتری نسبت به رقبای توسعه یافته خود در حال ریکاوری اقتصادی هستند. لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند نیز روز گذشته در سخنانی تاکید کرد که فدرال رزرو باید برای کمک به رشد اقتصادی بیشتر آمریکا همچنان به سیاست های انبساطی خود ادامه دهد. سیاست های انبساطی بانک های مرکزی در سال گذشته برای حمایت از اقتصاد در برابر بحران کرونا عامل اصلی حمایت از قیمت طلا و ثبت بهترین بازدهی دهه اخیر توسط این فلز زرد بود. اگر فدرال رزرو همچنان بخواهد در چند سال آینده سیاست های انبساطی خود را تا اطمینان از ریکاوری کامل اقتصاد ادامه دهد، احتمال صعود طلا به مرزهای قیمتی بالاتر وجود دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24