Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

برای آندسته از سرمایه گذاران که در بازار مواد خام، از طلا و نفت تا مواد معدنی دیگر سرمایه گذاری کرده اند تحولات اخیر در اقتصاد آمریکا و اروپا یک زنگ هشدار است و به نظر می رسد ضروری است ترکیب سبدهای دارایی تغییر کند. با آنکه رشد بالای اقتصاد چین تقاضا برای مواد خام را تضمین می کند اما ..

بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا، کابوس فعالان بازار مواد خام

بورس24 : در سال جاری میلادی شاخص دلار رشد کرده و یک عامل افت قیمت نفت، طلا و برخی دیگر از مواد خام رشد شاخص دلار است. حالا این پرسش برای سرمایه گذاران مطرح است که آیا وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند یا شاخص دلار تغییر مسیر می دهد و کاهش می یابد؟ اگر شاخص دلار همچنان رشد کند با توجه به عوامل دیگری که بر بازارهای مختلف تاثیر می گذارند سرمایه گذاران باید در ترکیب سبد دارایی خود تجدید نظر کنند. برای درک تحولات آینده باید به وضعیت شاخص های اقتصاد در آمریکا و اروپا نگاه کنیم زیرا این شاخص ها بر سیاست های پولی و مالی و ارزش ارزهای تاثیر می گذارند.

داده ها از بخش های مختلف اقتصاد آمریکا نشان می دهد فعالیت مصرف کنندگان و شرکت های آمریکایی تحت تاثیر روند سریع واکسیناسیون علیه کرونا افزایش یافته درحالیکه در اروپا، بجز انگلستان، شرایط خوب نیست و موج سوم همه گیری کرونا آغاز شده است. با آنکه برخی متخصصان آمریکایی درباره لغو زودهنگام محدودیت های اعمال شده برای مهار کرونا ابراز نگرانی کرده اند آنچه فعلا مشاهده می شود این است که مهار کرونا در این کشور نسبت به اروپا با سرعت بسیار بالاتری در حال انجام است. تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا در آمریکا بسیار پایین تر از آلمان، فرانسه و ایتالیاست و صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود پیش بینی کرده وضعیت اقتصاد آمریکا ماه ها زودتر از اروپا به حالت قبل از بحران کرونا بازخواهد گشت. برای مثال در آمریکا میزان به رستوران رفتن پیوسته در حال افزایش است در حالیکه در آلمان از اواخر سال گذشته میلادی این تعداد ثابت باقی مانده است. در آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی قرنطینه ها ادامه پیدا کرده است.

از سوی دیگر داده های مربوط به خرده فروشی در آمریکا و منطقه یورو از الگویی مشابه پیروی می کند به این معنا که در سال جاری در آمریکا میزان رفت و آمد شهروندان برای خرید در حال افزایش و در اقتصادهای بزرگ اروپایی در حال کاهش است. در بخش مسافرت های هوایی نیز وضعیت آمریکا و اروپا کاملا متفاوت است یعنی درحالیکه در بسیاری از اقتصادهای اروپایی محدودیت سفر وجود دارد و ممکن است این محدودیت ها فراگیرتر شود تعداد مسافران در آمریکا در حال افزایش است.

و یک نکته دیگر این است که داده های جمع آوری شده از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نشان می دهد در حوزه هایی نظیر فعالیت های صنعتی، تجارت، مسکن، اشتغال و مصرف، شرایط در آمریکا در حال بهتر شدن و در اروپا در حال بدتر شدن است. در آمریکا دو عامل مهم یعنی روند سریع واکسیناسیون علیه کرونا و برنامه 1900 میلیارد دلاری حمایت از خانواده ها و کسب و کارها که به تصویب کنگره رسیده و در حال اجراست سبب می شود آینده اقتصاد بسیار بهتر از اروپا باشد. بانک مرکزی آمریکا پیش بینی کرده اقتصاد این کشور سال جاری میلادی 6.5 درصد رشد می کند درحالیکه رقم پیش بینی شده برای رشد اقتصاد اروپا 3.7 درصد است.

یک نکته مهم دیگر این است که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نیز محدودیت ها در اروپا برای مقابله با همه گیری ادامه پیدا خواهد کرد و شاید رقم نرخ رشد اقتصاد این قاره در سال جاری کمتر از پیش بینی های کنونی باشد. در سه ماهه سوم و چهارم سال جاری شرایط برای اقتصاد اروپا بهتر خواهد بود اما حوادث غیرمنتظره متعدد که در یک سال اخیر رخ داده به همه ثابت کرده که نمی توان مطمئن بود همه چیز بخوبی پیش خواهد رفت. بدین ترتیب شکاف بین وضعیت دو اقتصاد آمریکا و اروپا زمینه تداوم رشد شاخص دلار را فراهم می کند. سال گذشته عملکرد شاخص دلار منفی بود زیرا در آن دوره وضعیت شاخص های اقتصاد آمریکا بسیار بدتر از اروپا بود.

سال جاری شرایط معکوس شده و شاخص دلار اکنون نسبت به ابتدای سال رشد بیش از 2 درصدی داشته است. تحلیلگران بازار ارز معتقدند در ماه های آینده تحولات بزرگ در اقتصادهای اروپایی و آمریکا رخ خواهد داد که بر جهت حرکت شاخص دلار و سرعت تغییرات این شاخص اثر می گذارد اما بر مبنای آنچه اکنون مشاهده می شود می توان پیش بینی کرد شاخص دلار رشد می کند و این رشد از رونق بازار طلا، نفت و دیگر مواد خام خواهد کاست.

نکته بعدی این است که بانک مرکزی آمریکا در حال اجرای برنامه های حمایتی فراگیر است و رییس این بانک بارها تاکید کرده که نرخ های بهره برای مدتی طولانی بالا برده نخواهد شد زیرا رویکرد بانک مرکزی به سیاست های پولی تغییر کرده است. بانک مرکزی در رویکرد جدید خود قصد ندارد به محض بالا رفتن نرخ تورم نرخ های بهره را بالا ببرد در نتیجه برای مدتی نرخ تورم بالاتر از 2 درصد نوسان خواهد کرد. اگر بانک مرکزی مجبور نشود نرخ های بهره را بالا ببرد شاخص دلار حمایت نمی شود اما ممکن است دیگر برنامه های حمایتی بانک مرکزی محدود شود.

از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا، دولت ها و بانک های مرکزی این قاره معتقدند ریسک های بزرگ همچنان باقی هستند و باید برنامه های حمایتی ادامه پیدا کند. مجموعه شرایط حاضر و برنامه هایی که در دو سوی اقیانوس اطلس در حال اجراست کارشناسان را به این باور رسانده که شاخص دلار امسال رشد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24