Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در قانون، فعالیت شرکت های مشاور سرمایه گذاری خیلی محدود دیده شده است. این برای ۱۶ سال پیش بوده و الان شرایط خیلی فرق کرده است. سازمان بورس باید یک فرهنگ سرمایه گذاری غیر مستقیم را پایه ریزی کند. اینکه هر شخصی بخواهد به صورت انفرادی وارد بازار شود و اقدام به خرید و فروش کند، در هیچ کجای دنیا این فرهنگ وجود ندارد. سازمان بورس می تواند قبل از هرکاری برخی از خدمات خود را برون سپاری کند. در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلاتی که وجود دارد، شرکت هایی است که می خواهند افزایش سرمایه بدهند. گاها تا ۳-۴ ماه این فرآیند طول می کشد که سازمان بورس این درخواست افزایش سرمایه شرکت ها را تایید کند. همین کار را می توان به شرکت های مشاور سرمایه گذاری سپرد. تایید ای پی اس شرکت ها می تواند توسط شرکت های مشاور سرمایه گذاری انجام شود. بسیاری از فعالیت های خود سازمان بورس را می توان به این شرکت ها برون سپاری کرد. وقتی که افزایش سرمایه شرکت ها تهیه می شود، حسابرسان در مورد کلیت آن اظهار نظر می کنند، درحالیکه پیش بینی سودآوری و خیلی از پارامترهایی که به پیش بینی برمی گردد، وظیفه شرکت های مشاور سرمایه گذاری است نه حسابرس.

چند راهکار برای زنده کردن صنعت مشاور سرمایه گذاری در بورس

بورس24 : شرکت های مشاور سرمایه گذاری یکی از نهادهای مالی هستند که زیر نظر سازمان بورس فعالیت می کنند. همان طور که از نام این شرکت ها پیداست، آن ها باید چراغ راه افراد مبتدی و غیر حرفه ای های فعال در بورس باشند. اما طی سال های گذشته، این شرکت ها به دلیل شرایط موجود نتوانسته اند نقشی که باید را ایفا کنند. یکی از سوالاتی که می توان پرسید این است که چرا با وجود بیش از یک دهه از حضور شرکت های مشاور سرمایه گذاری در ایران، سازمان بورس افراد مبتدی یا نیمه حرفه ای را ملزم به استفاده از شرکت های مشاور سرمایه گذاری نمی کند؟

روح اله پوریا، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به خبرنگار بورس24 گفت: مختصری در مورد تاریخچه شرکت های مشاور سرمایه گذاری در دنیا و ایران اشاره می کنم. حرفه مشاور سرمایه گذاری از سال ۱۹۲۰ در دنیا به وجود آمد. حدودا 100 سال پیش بوده است. در بازار سرمایه های پیشرفته از حدود سال ۱۹۴۰ قوانین خیلی منسجمی برای فعالیت مشاور های سرمایه گذاری ایجاد شد. در ایران هم طبق قانون بازار اوراق بهادار در آذر ماه ۱۳۸۴ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

وی افزود: در زمان خود این مصوبه، کانون تحول خیلی بزرگی برای بازار سرمایه محسوب می شد و بسیاری از موارد و مسائل آن برهه را کاملا پوشش می داد. با توجه به اینکه خصوصا در ۲ سال اخیر سال ۹۸ و ۹۹ ضریب نفوذ بورس در اقتصاد ایران به شدت افزایش پیدا کرد و اصلا قابل قیاس با ۱۶ سال پیش نیست.

این کارشناس بورس گفت: در حال حاضر با احتساب سهام عدالت می شود گفت که تعداد سهامداران بالای ۵۰ میلیون نفر هستند و همه این ۵۰ میلیون نفر نیازمند به راهنمایی و مشاور هستند. در شرایط اوج بازار سرمایه به تعداد سهامدارانی که در عرضه اولیه ها اقدام به خرید می کرده اند، حدودا به ۵ میلیون نفر رسیده بود. طوری که متاسفانه هسته معاملات جوابگوی ورود این اندازه از سفارش های خرید نبود و عرضه اولیه ها را از تایم بازار خارج کردند و تایم بعدازظهر به صورت جداگانه این عرضه را انجام می داد.

پوریا گفت: مشاور سرمایه گذاری شخص حقوقی است که در قالب قراردادی مشخص درباره خرید و فروش اوراق بهادار به سرمایه گذار مشاور می دهد.

این کارشناس تصریح کرد: در قانون، فعالیت شرکت های مشاور سرمایه گذاری خیلی محدود دیده شده است. این برای ۱۶ سال پیش بوده و با الان خیلی فرق کرده است. در حال حاضر در بازار سرمایه ۳ کانون بیشتر نداریم، کانون کارگزاران که سال ۸۶ طبق همان قانون تاسیس شد، کانون سرمایه گذاران که سال ۸۶ تاسیس شده است و سال ۸۹ هم که بحث سهام عدالت خیلی پررنگ شده بود، کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت تشکیل شد.

کانون مشاوران حقوقی تاسیس گردد

وی گفت: سازمان به چند نهاد مالی در این چند سال مجوز داده است و در حال فعالیت هستند، من جمله تامین سرمایه ها، سبدگردان ها، مشاورین سرمایه گذاری و پردازشگر اطلاعات مالی. این ها هیچگونه کانون مشخصی ندارند. توصیه من به فعالین در این حیطه این است که یک کانون مخصوص نهادهای مالی تشکیل شود تا بتوانند در مورد حیطه فعالیت های شان و حقوقی که باید از نهاد نظارتی بخواهند، خیلی خوب به صورت علمی و مدون مانند آن کاری که در دنیا انجام می شود، بتوانند پیگیر باشند.

وی عنوان کرد: دوم اینکه سازمان بورس باید یک فرهنگ سرمایه گذاری غیر مستقیم را پایه ریزی کند. اینکه هر شخصی بخواهد به صورت انفرادی وارد بازار شود و اقدام به خرید و فروش کند، در هیچ کجای دنیا این فرهنگ وجود ندارد. چند دلیل هم دارد: هزینه بهره گیری از خدمات شرکت های مشاور سرمایه گذاری بسیار گران و پر هزینه است، امکان اینکه اشخاص حقیقی با سرمایه های خرد و ریز بتوانند از این خدمات مشاور سرمایه گذاری استفاده کنند، تقریبا دشوار و غیر ممکن است. حال با توجه به این مسائل اگر ما این فرهنگ را که سهامداران خرد به صورت غیر مستقیم وارد بازار سرمایه شوند را بتوانیم جا بیندازیم، حال یک بخش آن هم نیازمند وضع قوانین خواهد بود.

پوریا در پاسخ به اینکه به نظر شما چرا به جای گسترش این شرکت ها، سازمان به دنبال دادن مجوز به افراد حقیقی است، در صورتی که اگر شرکت ها گسترش داده شوند، می تواند در بهبود شرایط بازار تاثیر بسزایی داشته باشد، گفت: الان حدودا ۲۰ مجوز مشاور سرمایه گذاری در این ۱۲ سال به شرکت ها داده شده است، هنوز هیچ تعریف مشخصی از حیطه فعالیت این ها در بازار سرمایه وجود ندارد. همه این ۲۰ مورد هیچ درآمدی از این محل ندارند. این شرکت ها برای اینکه بخواهند فعال شوند، هزینه های خیلی بالایی دارند. به این دلایل که نیاز به نیرو های بسیار مجرب و متخصص دارند که می دانیم استخدام و بکارگیری این طبقه از نیروی کار هزینه بالایی را برای شرکت تحمیل می کند. دوم اینکه نیاز به زیر ساخت های فناوری اطلاعات، بانک اطلاعات، اطلاعات مالی شرکت ها، اطلاعات اقتصادی گذشته و پیش بینی های آینده همه این ها را بخواهند داشته باشند، هزینه های خیلی زیادی را می طلبد.

انحصار تامین سرمایه ها را بشکنید، برای مشاوران حقوقی حرفه تعریف کنید...

وی افزود: از آن طرف درآمدی که قانون گذار برای این ها تعریف کرده است، به هیچ عنوان کفاف این هزینه ها را نمی دهد. به خاطر همین این شرکت ها عملا نتوانسته اند فعال شوند. اینکه اشخاص حقیقی هم به آن ها مجوز مشاور سرمایه گذاری داده شود، نه تنها هیچ مشکلی حل نمی شود، بلکه ۱۰ مشکل هم به مشکلات قبلی اضافه می شود. مشاور سرمایه گذاری یک نهاد مالی است که طبق قانون حدود ۱۸ شرکت و ۲ مورد هم جداگانه مجوز داده شده است. سازمان بورس می تواند قبل از هرکاری برخی از خدمات سازمان بورس را خصوصی سازی کند. در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلاتی که وجود دارد، شرکت هایی است که می خواهند افزایش سرمایه بدهند، گاها تا ۳-۴ ماه این فرآیند طول می کشد که سازمان بورس این درخواست افزایش سرمایه شرکت ها را تایید کند.

پوریا تاکید کرد: همین کار را می توان به شرکت های مشاور سرمایه گذاری سپرد. خیلی راحت هم سازمان می تواند روی این شرکت ها نظارت داشته باشد و این شرکت های مشاور سرمایه گذاری بررسی، تایید و هر کاری که خود سازمان بورس انجام می دهد، آن بخش غیر نظارتی آن را این ها انجام دهند. الان مسئله ای که مطرح شده است، بحث تایید ای پی اس ها است که قرار است شرکت ها ارائه دهند. این کار می تواند توسط شرکت های مشاور سرمایه گذاری انجام شود. بسیاری از فعالیت های خود سازمان بورس را می توان به این شرکت ها برون سپاری کرد.

پوریا ادامه داد: دوم اینکه وظایف و حیطه فعالیت و اظهار نظر حسابرسان باید باز تعریف گردد. وقتی که افزایش سرمایه شرکت ها تهیه می شود، حسابرسان در مورد کلیت آن اظهار نظر می کنند، درحالیکه خیلی از این پیش بینی سودآوری و خیلی از پارامترهایی که به پیش بینی برمی گردد، این ها وظیفه شرکت های مشاورین سرمایه گذاری و نه حسابرس است. خود تامین سرمایه ها الان برخی خدمات را ارائه می دهند که واقعا از لحاظ به هیچ عنوان برای شان توجیه پذیر نیست، برای مثال پذیرش این شرکت ها در بورس یا ارزش گذاری سهام، خصوصا ارزش گذاری سهام که کاملا در حیطه فعالیت مشاور سرمایه گذاری است که سازمان بورس اگر تعریف دوباره ای از فعالیت های نهادهای مالی که در زیر مجموعه خود دارد، انجام دهد، خیلی از این مسائل حل می شود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24