Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : اتاق تعاون ایران اعلام کرد : طبق گفته مدیران بخش خرید شرکت های ساختمانی و تولیدکنندگان مسکن فروش واحدهای مسکونی در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن افزایش پیدا کرده است. شاخصی که رشد فروش شرکت های ساختمانی را بازگو می کند شامخ نام دارد و یکی از فاکتورهای این شاخص همان میزان فروش کالاها و خدمات است که عدد آن از ۴۴.۴۴ در دی ماه به ۵۶.۶ در ماه بهمن افزایش پیدا کرده است. این تغییر مشخص کننده تکمیل شدن بخشی از ساختمان های در حال ساخت در طول سال ٩٩ و بهره گیری سازندگان مسکن از اوضاع بازار شب عید است.

فروش شرکت های ساختمانی افزایش یافت!

بورس24 : اتاق تعاون ایران اعلام کرد : طبق گفته مدیران بخش خرید شرکت های ساختمانی و تولیدکنندگان مسکن فروش واحدهای مسکونی در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن افزایش پیدا کرده است.
شاخصی که رشد فروش شرکت های ساختمانی را بازگو می کند شامخ نام دارد و یکی از فاکتورهای این شاخص همان میزان فروش کالاها و خدمات است که عدد آن از 44.44 در دی ماه به 56.6 در ماه بهمن افزایش پیدا کرده است. این تغییر مشخص کننده تکمیل شدن بخشی از ساختمان های در حال ساخت در طول سال 99 و بهره گیری سازندگان مسکن از اوضاع بازار شب عید است.معمولاً در شب عید بازار مسکن با رشد فروش آپارتمان مواجه می شود.
بهمن امسال تعداد معاملات خرید و فروش آپارتمان در تهران 11 درصد افزایش پیدا کرد. البته به رغم این رشد 2 رقمی حجم معاملات به اندازه یک سوم مدت مشابه سال گذشته است. میزان افت معاملات خرید مسکن در بهمن امسال 70 درصد نسبت به سال گذشته افت کرد. اما در همین حجم بسیار کم معاملات خرید مسکن سازنده ها و شرکت های ساختمانی تلاش کرده اند سهم مناسبی از فروش پیدا کنند.
گزارش شامخ رشد فروش واحدهای مسکونی تازه ساز را اعلام می کند اما در تهران سهم واحدهای نوساز از معاملات مسکن 39 درصد گزارش شده است. این سهم 39 درصدی را بانک مرکزی اعلام کرده است که البته شامل واحدهای تازه ساز و آپارتمان های استفاده شده زیر 5 سال ساخت می شود. مقایسه این دو گزارش مشخص می کند رشد فروش شرکت های ساختمانی در میانه زمستان در تهران آنچنان رقم بالایی نبوده است یا اینکه سهم واحدهای نوساز از کل معاملات زیر 5 سال ساخت افزایش چشمگیر پیدا کرده است.
بخش دیگری از گزارش شامخ به تغییرات قیمت مسکن در تهران اختصاص دارد که مشخص می کند متوسط قیمت معاملات مسکن در بهمن نسبت به دی در تهران به عنوان نمونه آماری بزرگ از کل کشور 3.7 درصد افزایش یافت. علاوه بر افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی به عنوان عامل اصلی ثبات نسبی قیمت ارز،‌طلا و سکه و کاهش میزان بازدهی بورس تا حدودی سرمایه ها را به سمت بازار مسکن سوق داده و زمینه افزایش قیمت ها در این بازار را فراهم کرده است.
تحلیل فوق عینا در گزارش اتاق تعاون ایران آمده است. این گزارش بر اساس پرسش و پاسخ توسط اتاق تعاون و مدیران بخش خرید شرکت های ساختمانی در سراسر کشور تهیه شده است. بیش از یک هزار مدیر در این پیمایش هر ماه شرکت می کنند.این تحلیل مشخص می کند خریداران فعلی مصرف کننده واقعی نیستند بلکه سرمایه گذار محسوب می شوند.
در بخش های عمرانی طبق اعلام شرکت های ساختمانی به دلیل عدم تخصیص بودجه عمرانی پیشرفتی در میزان فعالیت ها نسبت به ماه قبل گزارش نشده است و همچنان بسیاری از طرح های عمرانی به دلیل عدم تامین مالی راکد مانده اند.
با استناد به مجموعه اظهارات فعالان ساختمانی عدد شامخ ساختمان نسبت به دی ماه تا حدودی افزایش یافت که نشان دهنده بهبود نسبی است. با افزایش میزان فعالیت ها جهت تحویل سفارشات پیش از پایان سال (عمدتا در فعالیت های کوتاه مدت) شاخص های سرعت انجام سفارشات و میزان مواد اولیه و تجهیزات خریداری شده و میزان بکارگیری نیروی انسانی در شرکت های ساختمانی افزایش از خود نشان می دهد. همچنین میزان فروش نیز نسبت به ماه گذشته کمی بیشتر شده است. البته شاخص میزان سفارشات جدید که در ماه قبل کمی افزایش یافته بود با نزدیکی به روزهای یایانی سال 99 و از سوی دیگر تردید برخی کارفرمایان نسبت به عقد قراردادها بواسطه تردید نسبت به وضعیت قیمت ها در ماه های آتی، کمی در جهت کاهش پیش رفت. شاخص قیمت خرید مصالح ساختمانی نیز در حد اندکی افزایش یافت. شاخص قیمت فروش تولیدات شرکت های ساختمانی نیز ثابت مانده است که حکایت از ثبات نسبی قیمت مسکن در شهرهای کشور در ماه بهمن (ماهی که در تهران قیمت مسکن نزدیک به 4 درصد رشد کرد) دارد.
اتاق تعاون ایران اعلام کرد شرکت های ساختمانی مطابق پرسش و پاسخ صورت گرفته و تحلیل پاسخ ها همچنان انتظار رونق را دارند. این برداشت از آنجا صورت گرفته است که مدیران شرکت ها در اطلاعاتی که برای تهیه شامخ اسفند ارایه کرده اند، از کاهش میزان کارهای معوق خبر داده اند.
زمانی که کارهای معوق سازنده ها و تولیدکنندگان مسکن کاهش پیدا می کند این به معنای ریسک دار شدن عدم فروش و توقف در کار ساخت و ساز است.
سازنده ها انتظار دارند قیمت مسکن سال آینده کاهش قابل توجهی پیدا کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24