Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

​افزایش سرمایه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به ١٢٠٠٠ میلیارد ریال در مراحل پایانی ثبت قرار دارد و پس آن، اقدامات لازم به جهت درج نماد انجام خواهد شد. زمان عرضه نیز منوط به شرایط بازار سهام و مجوزهای لازم خواهد بود.

شرح حالی از بازوی اجرایی «وغدیر» در حوزه صنعت و معدن

بورس24 : شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر یکی از هلدینگ‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در حوزه تخصصی صنعت و معدناست. در واقع این هلدینگ بازوی اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در حوزه صنعت و معدن محسوب می شود. ابوتراب فاضل مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در خصوص برنامه ها و استراتژی این هلدینگ در زیر مجموعه ها با بورس24 گفت و گو کرد.

* آیا هلدینگ غدیر برنامه‌ای برای گروه معادن و صنایع غدیر در بورس دارد؟ شرکت برنامه‌ای برای تغییر و تحول عمده در سبد سهام خود دارد؟

استراتژی های غدیر در حوزه صنایع و معادن، همچون سایر شرکت های کسب و کار فلزات اساسی ، تکمیل و متوازن سازی زنجیره ارزش در این حوزه به ویژه در صنعت فولاد است. ورود گسترده تر به کسب و کارهایی همچون مس، طلا و اکتشاف هرچه بیشتر در پهنه های معدنی از دیگر برنامه های غدیر در این حوزه خواهد بود.

* برنامه عرضه سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در بورس در چه مرحله‌ای است؟ آیا برنامه‌ای برای عرضه سهام دیگر شرکت‌های زیرمجموعه در بورس دارید؟

افزایش سرمایه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به 12000 میلیارد ریال در مراحل پایانی ثبت قرار دارد و پس آن، اقدامات لازم به جهت درج نماد انجام خواهد شد. زمان عرضه نیز منوط به شرایط بازار سهام و مجوزهای فرابورس خواهد بود.

به غیر از شرکت‌های فولاد غدیر نی‌ریز و آهن و فولاد غدیر ایرانیان که مراحل بورسی شدن را سپری می‌کنند و به زودی درج نماد خواهند شد، هلدینگ برنامه عرضه اولیه سهام شرکت فولاد شاهرود که از زیرمجموعه‌های شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان است را در دستور کار خود قرار داده که احتمال زیاد نماد آن تا پایان سال درج شود .

* به غیر از فولاد آلیاژی ایران و موتوژن، دیگر شرکت‌های زیرمجموعه شرکت معادن و صنایع غدیر غیربورسی هستند. برآوردی از ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت دارید؟

در پرتفوی این هلدینگ شرکت‌هایی نظیر فولاد غدیر نی‌ریز، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، اکتشاف معادن و صنایع غدیر، موتوژن و فولاد آلیاژی ایرانیان، حضور دارند و ارزشگذاری آنها در یکی از تامین سرمایه های مورد تایید بازار سرمایه در حال انجام است. بنابراین در حال حاضر نمی‌توان رقمی برای ارزش پرتفوی هلدینگ بیان کرد اما نمونه های مشابه شرکت های زیر مجموعه هلدینگ، در بازار سرمایه حضور دارند که توسط کارشناسان بازار سرمایه قابل تخمین زدن است. در شرایط کنونی بازار سهام که شرایط مناسبی نیز نیست، تنها ارزش سهام بورسی هلدینگ که کمتر از 25 درصد سود هلدینگ را شامل می شوند، حدود 7000 میلیارد تومان در تابلوی بازار سهام ارزش گذاری شده اند.

* طرح واحد فولادسازی شرکت فولاد غدیر نی‌ریز چه مقدار پیشرفت داشته و چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

پروژه فولادسازی شرکت فولاد غدیر نی‌ریز با ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن بیلت فولادی در دی ماه سال 1395 کلید زده شد و قابلیت افزایش تا یک میلیون تن را نیز دارد. برای اجرای این طرح 1.1 میلیارد یوان فاینانس درنظر گرفته شده که در صورت تأمین این مبلغ، برآورد می‌شود تا پایان اسفند ماه 1400 به بهره‌برداری برسد. این طرح تا پایان دی ماه سال 1399 پیشرفت فیزیکی 57 درصدی داشته است. گفتنی است که شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در سال مالی منتهی به شهریور 1399 بالغ بر 757 هزار تن آهن اسفنجی تولید کرد و در نهایت، سود خالص 527 میلیارد تومانی شناسایی کرد. برای سال مالی 1400 نیز تولید 780 هزار تن آهن اسفنجی و سود خالص 980 میلیارد تومانی پیش‌بینی شده است.

*پروژه یزد1 شرکت فولاد آلیاژی ایران چه میزان پیشرفت داشته و چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

عملیات احداث پروژه یزد1 شرکت فولاد آلیاژی ایران در مهر ماه سال 1392 آغاز شد و قبل از پایان سال 1400 وارد مدار تولید خواهد شد. این طرح تا پایان دی ماه سال جاری پیشرفت 56 درصدی داشت و 822 میلیارد ریال و 133 میلیون یورو هزینه برآوردی آن است. با احداث این پروژه، تولید 300 هزار تن فولاد آلیاژی و 400 هزار تن فولاد کربنی به جمع تولیدات این شرکت افزوده خواهد شد.

*شرکت موتوژن در حال حاضر دو طرح توسعه در دست اقدام دارد. هر یک از این طرح‌ها چند درصد پیشرفت داشته و چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسند؟

طرح تولید الکتروموتورهای ضدانفجار در فضایی به مساحت حدود 1800 مترمربع در دو سوله کارگاهی با هدف تولید سالانه 12 هزار دستگاه (روزانه 50 دستگاه) انواع الکتروموتور ضدانفجاری در تیپ‌های مختلف در بهمن ماه سال 1398 شروع شد. همچنین فاز دوم کارخانه الکتروموتورهای فوق سنگین در فضایی به مساحت حدود 2900 مترمربع و با توانایی تولید روزانه 100 دستگاه انواع الکتروموتور سنگین و فوق سنگین در انواع تیپ‌ها در فروردین ماه سال 1398 آغاز شد. امید است تا در سال آینده این طرح ها به بهره برداری برسند.

*به غیر از طرح‌های فوق، گروه صنایع و معادن غدیر چه طرح‌های توسعه‌ای دیگری را در دست اجرا دارد؟ هر یک از این طرح‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و چه تأثیراتی روی سودآوری شرکت می‌گذارند؟

به غیر از پروژه‌هایی که ذکر شده، در هلدینگ بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، پروژه گندله‌سازی بهاباد با ظرفیت اسمی 4 میلیون تن گندله در سال، راه‌اندازی معدن آنومالی شمالی و کنسانتره 500 هزار تنی میشدوان و چندین پهنه‌ معدنی اکتشافی در دست اقدام است.

*شرکت چه برنامه‌ای برای حمایت از دو سهم بورسی خود یعنی «فولاژ» و «بموتو» دارد؟

حمایت از سهم‌ها همواره در دستور کار این هلدینگ بوده و این امر از طریق تمام ابزارهای در اختیار از جمله صندوق های بازارگردانی در حال انجام است. نتایج این موضوع را می‌توانید در تابلوی معاملات این دو سهم مشاهده کنید؛ «فولاژ» و «بموتو» علاوه بر تقسیم سود مناسب در مجامع سالانه خود، در سه ماهه اخیر که بازار سرمایه روند نزولی و فرسایشی داشته، این دو سهم بازدهی مثبت عاید سهامداران خود کرده است. استراتژی شرکت در خصوص سایر شرکت‌هایی که به زودی وارد بازار سرمایه خواهند شد نیز به همین منوال خواهد بود و این هلدینگ از سهامداران خرد حمایت خواهد کرد.

*برنامه اعلام انحلال شرکت تخته شهید باهنر در چه مرحله ای است؟ آیا برای دیگر شرکت های زیر مجموعه برنامه ای برای انحلال یا اعلام ورشکستگی دارید؟

خوشبختانه هلدینگ صنایع و معادن غدیر فاقد شرک زیان ده بوده و برخی شرکت ها به دلیل تغییر استراتژی، غیرفعال گردیده یا در مراحل آخر تصفیه هستند. این شرکت ها فاقد مشکل جدید بوده و همگی در امیدنامه افشا شده اند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24