Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هیاهو درباره رونق بازار فلزات پایه سبب شده عده ای از سرمایه گذاران بدون در نظر گرفته ویژگی های خاص بازار هر یک از این فلزات، به سمت آنها حرکت کنند. این درحالیستکه وضعیت این فلزات یکسان نیست و ضروری است ..

شفاف سازی وضعیت بازار روی، نیکل و قلع

بورس24 : قیمت فلزات پایه همچنان در حال نوسان در سطوح بالاست و برخی تحلیلگران معتقدند بازار در آینده در وضعیت بهتری نسبت به حالا قرار خواهد گرفت. از دید آنها، بهبود شرایط اقتصاد جهان در آینده، در کنار اختلال‌هایی که در عرضه پدید می‌آید سبب می‌شود رشد قیمت‌ها ادامه یابد. در شماره جدید نشریه متال بولتن، وضعیت بازار فلزات پایه بررسی شده است. در ادامه به بخش‌هایی از این مطلب اشاره می‌کنیم. سرمایه‌گذاران باید به این نکته توجه کنند که تغییرات شاخص دلار، یک عامل مشترک اثرگذار بر قیمت تمامی فلزات پایه است. کاهش این شاخص به رشد قیمت ها منجر می شود و افزایش آن بر بازار فشار وارد می کند.

نیکل. قیمت نیکل ابتدای سال جاری میلادی 17300 دلار بود و حالا در سطح 19400 دلار قرار دارد. سال گذشته در ماه مارس، به دلیل همه گیری کرونا که سبب شد اقتصاد جهان به رکودی عمیق فرو رود، قیمت نیکل به ۱۱ هزار دلار رسیده بود اما از آن زمان، رشد قیمت‌ها به طور مستمر ادامه داشته و ممکن است قیمت ها از سطح روانی ۲۰۰۰۰ دلار عبور کند یعنی قیمتی که از سال ۲۰۱۴ تاکنون مشاهده نشده است. قیمت مس و قلع به بالاترین سطوح در چند سال گذشته رسیده و این رشد، راه پیش روی نیکل را نشان می دهد. اختلال در عرضه و رشد فروش خودروهای برقی که روندی بلندمدت است دو عامل حمایت از بازار نیکل هستند. رشد چشمگیر فروش خودروهای برقی در اروپا و چین و سیاست دولت جدید آمریکا در حوزه مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیز بر مصرف نیکل و قیمت ها خواهد افزود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در 12 ماه گذشته نشان داده شده است:

روی. قیمت روی ابتدای سال جاری میلادی 2800 دلار بود. طی ماه گذشته قیمت ها به زیر ۲۶۰۰ دلار کاهش یافت اما در دو هفته اخیر بار دیگر بازار رونق پیدا کرده و شاهد رشد قیمت‌ها به مرز 2900 دلار در هر تن هستیم. ماه گذشته عملکرد روی ضعیف ترین عملکرد در بین فلزات پایه بود و قیمت ها در بورس فلزات لندن و بورس شانگهای تا ۶ درصد کاهش یافت. رشد چشمگیر ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس لندن و بورس شانگهای یک عامل این کاهش است. طبق تخمین ما، سال گذشته میلادی بازار جهانی روی با مازاد ۳۱۵ هزار تنی مواجه بود اما گزارش ها از رشد ذخیره به میزان ۱۰۸ هزار تن حکایت دارند به این ترتیب سال پیش ذخیره گزارش نشده روی به میزان ۲۰۷ هزار تن افزایش یافته است. ماه گذشته بخشی از این مازاد پنهان عرضه شد در نتیجه قیمت‌ها از 2900 دلار در ماه دسامبر به زیر ۲۶۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. ماه جاری میلادی کاهش عرضه از معادن پرو یک عامل مهم رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها بوده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در 12 ماه گذشته نشان داده شده است:

قلع. قیمت قلع ابتدای سال جاری میلادی ۲۱ هزار دلار بود و طی دو ماه اخیر قیمت ها پیوسته افزایش یافته است. قیمت قلع در بورس فلزات لندن در سطح 26600 دلار قرار دارد. مارس سال گذشته یعنی زمانی که همه گیری کرونا در جهان آغاز شد و اقتصادها تعطیل شدند قیمت قلع در سطح ۱۳ هزار و ۴۰۰ دلار نوسان کرد. از آن زمان قیمت ها رشد کرده و تنها در ماه گذشته، رشد ۱۱ درصدی در قیمت ها مشاهده شد. این بهترین رشد ماهانه از ژوئیه سال ۲۰۱۵ است. ماه قبل متوسط افزایش قیمت فلزات پایه ۲ درصد بود و بدین ترتیب عملکرد بازار قلع بسیار بهتر بوده است. اختلال در عرضه، تقاضای بالا و نیز مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل وجود دارد سه عامل مهم رشد قیمت‌ها هستند. تحت تاثیر این عوامل، ذخیره قلع در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی به شدت کاهش یافته است. اگر نگرانی‌ها درباره عرضه از میان برود احتمالا قیمت ها تحت فشار قرار خواهند گرفت. همچنین رشد قیمت ها ممکن است از تقاضا بکاهد. تحولات در بخش های مختلف بازار قلع یعنی بخش عرضه، تقاضا و ذخیره انبارها، عواملی هستند که بر قیمت‌ها اثر می‌گذارند. درباره افق بازار فلزات پایه دیدگاه‌ها عموماً مثبت است زیرا پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جهان امسال رشد بالاتر از ۵ درصد داشته باشد و در چین، برنامه‌های حمایتی و زیرساختی ادامه پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در 12 ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24