Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

درباره طرح گران قیمتی که حالا حالاها سودی برای سهامدار ندارد! نسبت قیمت به درآمد ٢٧ برای این شرکت بالاست... سهامدار این تحلیل را بخوان...

گهر زمین و تبخیر سود در طرح توسعه

بورس24 : سنگ آهن گهر زمین تازه واردترین شرکت سنگ آهنی به بازار سرمایه است که از ابتدای سال جاری بازدهی حدود 220 درصدی به سهامداران خود اعطا نموده است.

شرکت سنگ آهن گهر زمین تازه تاسیس بوده و فعالیت تولیدی خود را از سال 95 آغاز نموده است. محصولات قابل فروش شرکت شامل سنگ آهن کلوخه، سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره می باشد. در سال های اخیر شرکت بخشی از محصول کنسانتره خود را صادر می کرد اما در سال مالی منتهی به آذر ماه سال 99 هیچ گونه فروش صادراتی نداشته است.

میزان تولید و فروش سنگ آهن گهر زمین در سال های اخیر با رشد قابل توجهی همراه شده است. شرکت در 12 ماهه منتهی به آذر ماه 98، (سال مالی شرکت پایان آذر ماه است) حدود 15.4 میلیون تن محصول به فروش رسانده که نیمی از آن کلوخه سنگ آهن بوده است. مشتری اصلی محصولات سنگ آهن گهر زمین شرکت صنعتی و معدنی گل گهر است که با توجه به سهامداری گل گهر در این شرکت، به لحاظ فروش ریسک چندانی متوجه کگهر نیست.

جمع ریالی فروش محصولات شرکت در سال مالی منتهی به آذر 99 حدود 9800 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدود 180 درصدی را نشان می دهد. نکته قابل توجه آن که مقدار فروش شرکت در دوره یاد شده 15.4 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها حدود سه درصد رشد داشته است. لذا افزایش درآمد حاصل شده تماما به رشد نرخ فروش محصولات شرکت مربوط است. نرخ فروش کنسانتره و کلوخه به مشتریان داخلی از طریق انعقاد قرارداهای فروش سالیانه و بر اساس میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در دوره های سه ماهه انجام می‏گیرد. هر چند رشد درآمدهای کگهر در این دوره رقمی قابل قبول بوده اما نکته تامل برانگیز کاهش مداوم وزن کنسانتره (محصول با ارزش افزوده و قیمت بالاتر) در سبد محصولات شرکت است. بررسی ها نشان می دهد در سال مالی منتهی به آذر 96، سهم کنسانتره در سبد فروش محصولات حدود 66 درصد بوده این در حالی است که این عدد در سالیان بعد با کاهش تدریجی همراه شده و در سال مالی منتهی به آذر 99 به 45 درصد رسیده است.

با گذشت بیش از دو ماه از پایان سال مالی شرکت هنوز صورت های مالی حسابرسی شده و نشده شرکت در سامانه کدال منتشر نشده است و آخرین صورت سود و زیان منتشر شده به عملکرد نه ماهه منتهی به شهریور ماه مربوط است. هر چند با توجه به عدم گذشت زمان زیاد از آغاز عملیات تولید در کگهر،حاشیه سود خالص و ناخالص شرکت در سال های قبل همواره صعودی بوده اما این نسبت ها در سال مالی اخیر با کاهش همراه شده است. بررسی ها نشان می دهد حاشیه سود خالص و ناخالص شرکت در نه ماهه نخست سال مالی جاری 38.7 درصد و 49.3 درصد بوده این در حالی است که نسبت های یاد شده در سال مالی منتهی به آذر ماه 98 به ترتیب 42.9 و 53.8 درصد بوده است. تعمیم این نسبت های نه ماهه به کل سال سود ناخالص 5,270 میلیارد تومانی و سود خالص 4200 میلیارد تومانی را در پی خواهد داشت.

با توجه به آن که معدن شماره ۳ منطقه گل گهر با ذخیره حدود 240 میلیون تن بر اساس قرارداد 25 ساله منعقد شده با ایمیدرو که به این شرکت واگذار گردیده، کلیه مواد اولیه مورد نیاز از این معدن استخراج شده و شرکت خرید مواد اولیه ندارد. بخش عمده بهای تمام شده محصولات شرکت به هزینه قرار دادهای خدمات تولید و همچنین سهم مالکانه ایمیدرو مربوط می شود. براساس آخرین توافق سهم مالکانه ایمیدرو از برداشت معدن معادل ٢٢% می باشد که تغییر آن در سال مالی بعد بسیار بعید به نظر می رسد.

کگهر در هفته گذشته طرح گندله سازی شرکت با ظرفیت 5 میلیون تن در سال را به بهره برداری رساند. با توجه به میزان تولید کنسانتره (ماده اولیه برای تولید گندله) شرکت در سال قبل حدود 4.4 میلیون تن بوده ، بهره برداری از این خط با ظرفیت کامل در سال مالی جاری بسیار بعید به نظر می رسد. با توجه به سرمایه گذاری انجام شده 830 میلیارد تومانی در این طرح استهلاک این طرح می تواند هزینه های کگهر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. با این وجود، افزایش چشمگیر سودآوری شرکت به تبع افتتاح این طرح بعید به نظر می رسد.

با توجه به سود پیش بینی شده برای سال منتهی به آذر ماه 99 و ارزش بازار 115 هزار میلیارد تومانی شرکت نسبت P/E حدود 27 واحدی به دست می آید که این نسبت بیش از دو برابر نسبت P/E میانگین بازار است. هر چند که با توجه طرح های توسعه ای گهر زمین انتصاب نسبت P/E بالا به کگهر دور از ذهن نیست اما نسبت یاد شده برای شرکت بسیار بالاست و ارزش ذاتی سهام شرکت بسیار پایین تر از ارزش بازار کنونی آن است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24