Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تلاش کرده ایم که تمام شرکت هایی که عمدتا شرایط احراز پذیرش بورسی را داشته اند، وارد بازار کنیم و شرکت پرتو تابان جزو برنامه های امسال برای ورود به بازار است. نیروگاه های سمنان و شاهرود هم در سال های آتی حتما وارد بازار خواهند شد.

سه زیرمجموعه «ومعادن» در صف ورود به بورس

بورس24 : شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات همیشه جزو سهام بنیادی در بورس تهران شناخته شده. این شرکت با سرمایه گذاری در پروژه های معدنی و فلزی، همواره سود مناسبی برای سهامداران خود ساخته و اخیرا هم در حال به سرانجام رساندن چند پروژه بزرگ و سودساز است. آخرین تحولات و پروژه های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از زبان مدیر عامل شرکت عنوان شد. یونس الستی، مدیرعامل "ومعادن" در گفت و گو با بورس24 آخرین تحولات و استراتژی های شرکت را توضیح داد.

* در مورد پروژه های شرکت توضیح می دهید؟

شرکت صبا نور، یکی از شرکت های مهم بورسی و زیر مجموعه مدیریتی ما است، مجموعه صبانور در ۲ استان کردستان و استان همدان فعال است و در آن مجموعه حدود ۴ پروژه در دست اجرا داریم که از ابتدای سال شروع شده است. یکی از این پروژه ها پروژه 1.6 میلیون تنی فولاد کردستان بیجار است. ما مجوز احداث کارخانه سرب و روی را در راور کرمان اخیرا اخذ کرده ایم. مجموعه ۱ میلیون تنی گندله با حدود 1.6 میلیون تن کنسانتره و ۵۵۰ هزار تن گندله در حال حاضر در مجموعه صبا نور در استان های همدان و کردستان در حال تولید داریم.

با توجه به این پروژه 1.6 میلیون تنی فولاد کردستان بیجار این انتظار بوده که بتوانیم تامین کننده خوراک مجموعه فولادی باشیم.

با توجه به اقداماتی که انجام شده، مجوز مجموعه گندله ۱ میلیون تنی را اخذ کرده ایم و برای مناقصه رفته ایم. ان شاءالله حداکثر ظرف ۱ ماه آینده پیمانکار گندله ۱ میلیون تنی را انتخاب می کنیم و قول می دهم حدودا ظرف ۱۸ ماه آینده بتوانیم این پروژه را به بهره برداری برسانیم.

در کنار این در منطقه کردستان اطراف معدن شهرک برنامه تولید حدودا 2.6 میلیون تن کنسانتره و نزدیک ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندله در مجموعه صبانورخواهیم داشت که با افتتاح و اجرای این دو پروژه گندله و کنسانتره این امید را داریم که بتوانیم تامین مواد اولیه و تامین خوراک مجموعه فولاد سازی کردستان را داشته باشیم.

با مشارکت صبانور، اسناد مالکیت حدود ۲۷۰ هزار متر زمین در مجموعه خود و در شهر کرج را دریافت نمودیم که تفاهمات اولیه با شهرداری کرج انجام داده ایم تا بتوانیم از این اراضی با انجام طرح مشارکتی ساخت و ساز بهره و ارزش افزوده لازم را نصیب شرکت نمائیم.

افتتاح مجموعه کک سازی به میزان، ۴۵۰ هزار تن در منطقه طبس در دستور کار است. که چند مورد مسائل و مشکلات اعم از بحث قیمت تمام شده و غیره که آن ها را هم تقریبا نهایی کرده ایم، داشتیم و هم اکنون مشکلات شان حل و فصل شدو حدود ۶ هزار تن کک مورد نیاز با مشخصات کیفی مجموعه ذوب آهن ، هفته پیش ارسال کرده ایم و امیدواریم که از نظر مشخصات فنی مورد تایید ذوب آهن باشد‌.

در نیروگاه سمنان هم بحث افزایش ظرفیت مطرح است، همین طور نیروگاه شاهرود و نیروگاه گهر انرژی سیرجان که این هم از مجموعه پروژه های ما هستند که بخشی از آن به بهره برداری رسیده است و بخشی از آن هم در مرحله بهره برداری است.

در مجموعه گهر زمین پروژه گندله ۵ میلیون تنی از ابتدای بهمن ماه به صورت رسمی کار خود را شروع کرده است و تولید گندله می کند. امیدواریم که بتوانیم افتتاح رسمی آن را همانجام دهیم. یک پروژه کنسانتره 2.5 میلیون تنی هم حدودا نزدیک ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا پایان خرداد آن مجموعه پروژه سوم کنسانتره 2.5 میلیون تنی را هم افتتاح می کنیم.

کار خوبی که در مجموعه گهر زمین انجام داده ایم، پهنه جنوبی معدن گهر زمین بود که موافقت دولت و هم سازمان ایمیدرو گرفته شده و یک افزایش ظرفیت حدوداً 70 تا 250 میلیون تنی هم به ظرفیت مجموعه گهر زمین اضافه شده است که برآورد ما این است ان شاءالله در این پهنه مجموعه گهر زمین ذخیره ای حدود ۶۵۰ میلیون تن ذخایر قطعی میزان 150 میلیون تن ذخیره احتمالی سنگ آهن وجود دارد که با بهره برداری از این پهنه ، بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولادی را از معدن گوهر زمین تامین کنیم.

در ارتباط با فولاد ارفع بحث تولید آهن اسفنجی و فولاد سازی مطرح است که علاوه بر اینکه هر دو این محصولات بواسطه استفاده از ظرفیت فعلی افزایش تولید داشته اند قطعاً اجرای طرحهای توسعه ای موجب بهبود شرایط تولید شرکت خواهد شد، ، در مجموعه احیا از ۸۰۰ هزار تن به 1200 هزار تن خواهیم رسید که امروز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. واحد فولاد که از ۸۰۰ هزار تن تا به حدود ۱ میلیون تن خواهد رسید که آنجا هم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. هر دو این پروژه تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسند.

*آخرین وضعیت طرح انتقال آب به کجا رسیده است؟

پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران یکی از پروژه های خیلی بزرگ مشارکتی و ملی است که به اعتقاد من به موقع این اقدام صورت گرفت و نسبت به تشکیل چنین شرکتی مبادرت شد. این یک پروژه ۸۲۰ کیلومتری بوده و بنا دارد آب خلیج فارس را به فلات مرکزی ایران رسانده علاوه بر بهره برداری مردم همچنین شرکتهای گل گهر، چادرملو، اردکان، سیرجان، مس سرچشمه و سایر صنایع ان شاءالله از فواید انتقال آب در این مناطق بهره لازم را ببرند.

-فاز یکم این طرح به طول ۳۰۵ کیلومتر از خلیج فارس به سیرجان تقریبا حدود ۱ ماه پیش خاتمه یافت و به دست ریاست محترم جمهوری و وزیر صنعت و معدن تجارت افتتاح شد و بخش عمده ای از این طرح به مرحله اجرایی رسیده است. فاز دوم آن نیز حدود ۱۵۳ کیلومتر از منطقه گل گهر به سمت مس سرچشمه ادامه می یابد که این هم بنا به آخرین آماری که من از دوستان مجموعه پروژه داشته ام، ان شاءالله تا پایان خرداد ماه افتتاح خواهد شد.

-فاز سوم این طرح ملی که حدود ۳۶۰ کیلومتر است، از مس سرچشمه به سمت صنایع فولادی اردکان و چادرملو امتداد خواهد یافت که یک مقداری آنجا ان شاءالله باید دوستان پیگیری کنند که تا سال ۱۴۰۲ فاز سوم این پروژه نیز به بهره برداری برسد. ظرفیت انتقال آب این پروژه حدود ۶۵۰ میلیون متر مکعب در سال خواهد بود که از این ۶۵۰ میلیون متر مکعب حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب آن با اجرای فاز اول که انجام شد، به بهره برداری رسیده است و فاز دوم آن را هم کاملاً تحت حمایت و نظارت قرار می دهیم تا در پایان خرداد ماه سال آینده بتواند به منطقه مورد نظر و بهره برداری منطقه مس سرچشمه برسد.

لازم به ذکر است در شرایط کنونی و حدود ۴-۵ سال آینده در این مجموعه های تولیدی شاید بالای ۹۰۰ میلیون متر مکعب کسری آبی وجود داشت، که اگر تامین نمی شد، هم مناطق آنجا و هم کشور را با یک بحران کم آبی و نقصان تولید مواجه می کرد که خوشبختانه با اجرای این پروژه فعلا آب مازاد هم خواهند داشت که بنا شده است به فولاد اردکان توزیع کنند که این کار یکی از کار های بنیادی و اصولی بوده است که در آن مقطع توسط سرمایه گذاری امید مطرح شد و با همراهی و حمایت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات توسط شرکتهای گل گهر، چادرملو و مس سرچشمه شکل اجرائی یافت که امیدواریم تا پایان خرداد ماه سال 1400 فاز دوم و بعد از آن هم فاز بعدی موجب بهره مندی فولاد اردکان و چادر ملو گردد.

*با توجه به اینکه شاهد رشد قیمت جهانی فولاد حتی بیشتر از سال ۲۰۰۸ بوده ایم، پیش بینی شما از قیمت جهانی فولاد و کامودیتی ها به چه سمت و سویی است؟

به اعتقاد من صنعت فولاد از ۴ جهت تحت تاثیر نرخ ارز است. اولین تاثیری که می تواند داشته باشد همین نکته تاثیر درآمدی است، افزایش قیمت ارز حتما به نفع مجموعه حوزه فولاد و صنایع فولادی صادرات محور است. ما در این مجموعه به سودآوری خوبی می رسیم. اما در کنار این ممکن است مقداری کاهش نرخ ارز هم حادث شود که یک شوک مقطعی به منابع درآمدی ما وارد کند، اما اگر این شوک قیمتی و این کاهش قیمت ارز در کنار بهبود روابط بین المللی باشد، شاید بتواند تاثیر مثبتی بگذارد، از طرفی همه می دانیم مجموعه فولاد تحت تاثیر تحریم است، قطعا اگر روابط بین المللی بهبود پیدا کند، تسهیل در فروش حتما اتفاق خواهد افتاد.

در کنار این می توانیم استفاده مطلوب و بیشتری از ظرفیت های اسمی کارخانجات مان کنیم. ما در کشور ظرفیت خوبی داریم، در قالب طرح جامع فولاد هم قطعا میزان افزایش تولید کشور تا سال ۱۴۰۴ به رقم های بالایی خواهد رسید و این امکان را برایمان فراهم خواهد کرد که بتوانیم اصلاح و بهبود تکنولوژی را در کارخانجات مان پیگیری کنیم.

در کنار این هم به بازار های مالی جهانی دسترسی پیدا کنیم. در مورد سنگ‌آهن، عوامل داخلی دیگری در مجموعه موثر است که چشم انداز صنعت فولاد با توجه به سرمایه گذاری هایی که الان در کشور در حال انجام است و وجود مزیت های مختلفی که در این صنعت داریم و در کنار این حمایت های دولتی، قطعا امکان رقابت برای تولید کنندگان داخلی را در بازار های جهانی فراهم نموده و خواهد نمود.

یک بحثی که همیشه داشته ایم، نگرانی هایی است که در حوزه صادرات سنگ آهن و کنسانتره است با افزایش در تعرفه ها به نوعی عملا صادرات به هیچ عنوان توجیه اقتصادی در حوزه سنگ آهن نخواهد داشت. در کنار این هم که بحث مقررات تعیین نرخ سنگ آهن برای فروش به تولید کننده های داخلی را داریم که آن هم می تواند یکی از عوامل موثر در بحث قیمت های فروش و سودآوری شرکت های سنگ آهنی باشد و مقررات زیست محیطی که باید به آن اضافه کنیم، با همه این محدودیت ها و این مباحثی که داریم، پیش بینی مان این است که حاشیه سود خوبی را ما به خصوص در حوزه مجموعه شرکتهای سنگ آهنی و مجموعه های صنایع فولادی همچنان خواهیم داشت.

*در مورد واریز سود که انجام نشده است و در مورد اوراق تبعی که به کجا رسیده است، توضیح می دهید؟

درمورد اوراق اختیار تبعی فروش سهام ومعادن بجز اقدام معمول در صدور اوراق مذکور توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه در تاریخ 26/06/1399 این شرکت بواسطه فاصله ارزش فعلی سهام در بازار با ارزش ذاتی برنامه ای برای صدور این اوراق به لحاظ عدم کارکرد ندارد. در ارتباط با سود سهم سال ۹۸ مان هم امسال تا 20 اسفند بحث افزایش سرمایه ۵۳ درصدی را داریم که قرار بر این است که از محل آن افزایش سرمایه بتوانیم سرمایه گذاری های مان را در شرکتهای تولیدی انجام دهیم و به نظر می آید که شاید عمده عزیزان سهامدار رغبت داشته باشند که به جای اینکه پول نقد سهام ۶۰ تومانی شان را بگیرند، در مشارکت ۵۳ درصدی افزایش سرمایه شرکت کنند و اگر شخصی در این افزایش سرمایه شرکت نکرد، مسلماً قادر خواهد بود علاوه بر بهره گیری از سهام جایزه از مابه التفاوت فروش حق تقدم مربوطه نیز استفاده نماید.

*د ر مورد شرکت تجلی، ماهیت آن و اینکه چه پروژه هایی در دست دارند و انجام می دهند، توضیح بدهید.

شرکت تجلی اولین شرکت پروژه محور کشور است که توسط شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات برای اولین بار مجوزات لازم خود را اخذ کرده و خوشبختانه جزء مجموعه شرکت هایی شد که هم مورد تأیید و پیگیری وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت و همینطور تأیید مجموعه سازمان بورس و وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفت.

در حال حاضر، تمامی پروژه هایی که بازدهی مناسبی را به اعتقاد خودمان داشته اند، در حوزه صنایع معدنی، ریلی، دریایی را کامل و به قیمت کارشناس رسمی دادگستری به این شرکت پروژه محور منتقل کرده ایم. اخیرا، ۱۷ درصد از این سهم تجلی را به مجموعه گل گهر و ۱۷ درصد به مجموعه چادرملو واگذار کرده ایم.

از این دو مجموعه ( گل گهر و چادر ملو) هم شرکت ها و پروژه هایی را که پیشرفت های مختلفی داشتند، وارد این شرکت پروژه محور کرده ایم. در این شرکت پروژه محور که با سرمایه اولیه 1 میلیارد تومان شروع به فعالیت نمود اکنون پروژه های فولادی، پروژه گندله سازی کردستان، پروژه کنسانتره سازی، پروژه حمل و نقل ریلی را به ارزش 1800 میلیارد تومان بعنوان دارایی شرکت مورد انتقال قرار داده ایم.

همچنین در مورد افزایش سرمایه ان شاءالله ما افزایش سرمایه در سقف 6 هزار میلیارد تومانی را هم در مجموعه تجلی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران خواهیم داشت و امیدواریم با تلاش همکاران امسال این شرکت در فرابورس ایران عرضه شود.

* غیر از شرکت تجلی شرکت های دیگری هم هستند که بخواهید وارد فرابورس کنید؟

تلاش کرده ایم که تمام شرکت هایی که عمدتا شرایط احراز پذیرش بورسی را داشته اند، وارد بازار کنیم و شرکت پرتو تابان جزو برنامه های امسال برای ورود به بازار است. نیروگاه های سمنان و شاهرود هم در سال های آتی حتما وارد بازار خواهند شد.

* با توجه به اینکه توسعه و معادن هلدینگ است و شرکت های زیر مجموعه هم دارد، بحث بازارگردانی مطرح است، در مورد بازار گردانی توضیح دهید؟

با این توضیح که مراتب بازارگردانی و حمایت از سهام برخی شرکتهای سرمایه پذیر بنیادی حتی قبل از الزام سازمان بورس اوراق بهادار به انجام امور بازارگردانی نماد های اثرگذار توسط این هلدینگ و با عقد 7 فقره قرارداد مجزا با یکی از صندوق های بازارگردانی شامل نماد های ومعادن، کگل، فخاس، کچاد، کگهر، بکام و کنور از شهریور ماه سال 98 تا آبان ماه سال جاری ادامه داشته و علاوه بر آن در جهت تمرکز امور بازارگردانی و امکان سوق مناسب منابع اجرای این تکلیف با تشکیل صندوق مشترک بازارگردانی معادن و فلزات و سهم آورده (30) درصدی عملاً از مرداد ماه سال قبل تاکنون درمورد 7 نماد فوق به علاوه فلات در حال انجام است، منتهی حقیقتاً بلحاظ حساسیت انجام امور بازارگردانی که جدای بر دیدگاه نقد شوندگی سهام بر اعمال حمایت و مدیریت سهام و مشارکت در تثبیت بازار سرمایه نظر دارد، محول نمودن این تکلیف به صندوق های بازارگردان که مدیریت آن بر عهده دیگری باشد منتج به روند خیلی رضایت بخشی نبوده بر همین اساس از سال قبل و حتی سال جاری طی چندین نوبت هیأت مدیره هلدینگ مراتب تشکیل صندوق بازارگردان مستقل در مجموعه هلدینگ را مصوب نموده که علی رغم پی گیری مراتب از طریق مرجع محترم در سازمان بورس اوراق بهادار تاکنون توفیقی در اخذ مجوز تشکیل این صندوق حاصل نگردیده که امید است مسئولین محترم با التفات به لزوم بهره گیری و جانمائی و تکمیل این قابلیت در هلدینگ سرمایه گذاری و معادن که از جمله شرکتهای معتبر و مهم در بین نهاد های مالی کشور می باشد مجوز لازم در تشکیل این صندوق را صادر نمایند.

*در مورد وضعیت سودآوری مجموعه توضیح دهید.

وضعیت سود و زیان مجموعه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات در عملکرد ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ نشان می دهد که سود عملیاتی ۹ ماهه سال ۹۹ شرکت، ۱۴ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال بوده و این عدد که در مدت مشابه سال ۹۸ حدود ۱۰۶۷ میلیارد ریال بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۲۶۵ درصد رشد سود عملیاتی شرکت است. سود خالص شرکت که در عملکرد ۹ ماهه در حال رسیدگی توسط حسابرس شرکت است، حدود ۱۶ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال است که این رقم حدود ۱۰۵۹ میلیارد ریال در مدت مشابه سال گذشته بوده و موید رشد ۱۴.۱۴ برابر است.حدود ۱۴۰۰درصد میزان رشد خود مجموعه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بوده است.علیرغم اینکه ما امسال افزایش سرمایه ۳۶ درصدی را هم شاهد بوده ایم، درحالی افزایش سرمایه شرکت از ۴ هزار و ۳۰ میلیارد به ۵ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان انجام شد، که سود هر سهم شرکت بر مبنای عملکرد ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰.۱۴ برابر می شود و به نظر با وضعیت سودآوری مجموعه بدون مجموعه هلدینگ های آن است. برآورد از شرکت های گلگهر، چادرملو، صبانور، گوهر زمین، فولاد خراسان، ارفع، مس، امیر کبیر و کابل مجموعه شهید قندی نشان می دهد، سود خالص سال ۹۸ مجموعه حدود ۲۸ هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان بوده است که طبق پیش بینی امسال این رقم به حدود ۶۴ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد. در ارتباط با ترکیب پرتفو و ترکیب سرمایه گذاری هم از مجموع خالص ارزش بازار سرمایه گذاری ، حدود ۲۱ سهم بورسی و ۳۴ شرکت غیر بورسی ، جمعا ۵۵ شرکت داریم، که جمعا ۹۸ هزار و ۹۸۳ میلیارد تومان درواقع حدود 91 درصد مربوط به ۹ شرکت زیر مجموعه و مابقی در ارتباط با سایر شرکت ها و طرح ها و پروژه ها است .

*خالص ارزش دارایی های "ومعادن" چقدر است؟

ارزش روز پرتفوی سهام بورسی و غیر بورسی ما حدود 116 هزار و ۹۷۴ میلیارد تومان بوده که با سرمایه فعلی موجود ما حدود ۵ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان است، nav (خالص ارزش دارایی ها)محاسبه شده هر سهم حدود ۲ هزار و ۱۰۳ تومان و p/nav شرکت، حدود ۵۳ درصد بر اساس ارزش روز است که این ارقام، پیشرفت و افزایش ارزش بازاری این سهم را برای صاحبان سهام نشان می دهد و یک اطمینات بخشی هم برای سرمایه گذاری در این بخش و هم برای سهامداری شان در شرکت توسعه معادن و فلزات است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • سید محمد حسینی
    سید محمد حسینی

    واقغا عالیه ..

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24