Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : دولت ساخت ۴٠٠ هزار واحد مسکونی روی زمین های دولتی اجاره ٩٩ ساله را شروع کرده است. این میزان ساخت و ساز به اندازه یکسال ساخت مسکن در شهرها طبق شرایط عادی بازار است بنابراین از این منظر که تیراژ یکسال بازار مسکن کل کشور در طرح دولت گنجانده شده ، ابعاد این طرح بزرگ و وسیع به نظرت می رسد.

مسکن ملی چقدر تمام می شود؟

بورس24 : دولت ساخت 400 هزار واحد مسکونی روی زمین های دولتی اجاره 99 ساله را شروع کرده است.

این میزان ساخت و ساز به اندازه یکسال ساخت مسکن در شهرها طبق شرایط عادی بازار است بنابراین از این منظر که تیراژ یکسال بازار مسکن کل کشور در طرح دولت گنجانده شده ، ابعاد این طرح بزرگ و وسیع به نظرت می رسد.

مسولان دولتی و برخی نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که دولت هر طور شده بازار ساخت مسکن را رونق ببخشد. اما نتیجه فعلا یکساله این طرح چنگی به دل نمی زند که هیچ بلکه بازار ساخت مسکن را مملو از انبار باروت به لحاظ مشکلات آینده کرده است.

ساخت و سازهای طرح اقدام ملی مسکن با تعداد خریداران واجد شرایط همخوانی ندارد. فعلاً حدود 130 هزار نفر مبالغ آورده نقدی شان را پرداخت کرده اند. این یعنی خانه سازی برای نفروختن!

در شرایطی که طی سه سال اخیر در مجموع حداقل یک میلیون زوج جدید نتوانست از بازار مسکن برای خرید خود خانه بخرد، شکی نیست. بنابراین این حداقل یک میلیون خانه اولی قابل قبول نیست که وارد طرح دولتی خانه سازی نشود. پس چرا نشده است؟! علت را باید در وعده های دولت جستجو کرد.

اولاً کمتر بودن پیش خریداران مسکن ملی از آنچه در حال ساخت است باعث خواهد شد طرح در سال های آتی قفل شود و مشکلاتی برای دولت بوجود بیاورد. دولت آینده در مواجهه با دردسر این طرح تا حداقل دو سال اول کارش نمی تواند برنامه ای ارایه کند بلکه فقط باید تمام کننده طرح مسکن ملی باشد.

یکی از علل عدم استقبال مردم فاقد مسکن از طرح ملی مسکن سهم پایین تسهیلات از قیمت تمام شده ساخت در این طرح است.

دولت در برنامه ساخت مسکن ملی قیمت تمام شده را حدود 300 میلیون تومان اعلام کرده است. چنین قیمتی باورکردنی نیست چون متوسط قیمت مسکن در کشور از 7 میلیون تومان در مترمربع رد شده است بنابراین یک آپارتمان 75 مترمربعی در کشور با این قیمت چیزی در حدود 500 میلیون تومان است.

از طرفی هزینه ساخت مسکن در تهران حداقل 5 میلیون تومان گفته می شود.

لذا اعلام مسکن 300 میلیون تومانی کفایت می کند برای اینکه فاقدین مسکن با حساب و کتاب ساده، رگلاژ نبودن این طرح را تشخیص دهند.

اخیراً انبوه سازان استانی اعلام کردند با قیمت ساخت مترمربعی 5 میلیون تومان حاضر هستند طرح مسکن ملی را جلو ببرند. بنابراین حتی سازنده ها هم قیمت 300 میلیون تومانی برای ساخت واحدهای مسکونی 75 مترمربعی را غیرقابل اجرا می دانند.

از طرفی سهم تسهیلات در قیمت ساخت مسکن ملی نیز بسیار پایین است.

قرار شده 100 میلیون تومان از بهای 300 میلیون تومانی ساخت مسکن را بانک ها تسهیلات بدهند.

این یعنی پوشش فقط یک سوم هزینه تامین مسکن برای کم درآمدها توسط وام بانکی. در حالی که در طرح مسکن مهر سهم تسهیلات از قیمت تمام شده در اوایل پروژه ها بالای 60 درصد برآورد می شود.

یکی دیگر از مشکلات طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن جانمایی بسیار بد زمین ها در برخی شهرهای کشور است.

گفته می شود زمین هایی که دولت به صورت اجاره 99 ساله به سازندگان مسکن ملی واگذار می کند عمدتاً کیفیت لازم برای ساخت و ساز در بازار را ندارد. برخی از این زمین ها نیز هزینه بالایی برای آماده سازی و تامین آب و برق و گاز نیاز دارند و سازندهای این طرح خیلی زود به این تشخیص نرسیده اند که مشکل تامین زمین برای مسکن ملی بعید است حل شود.

افراد فاقد مسکن برای شرکت در طرح اقدام ملی دو مشکل دارند. مشکل اول تامین مبالغ آورده نقدی است که البته بانک ها نیز می توانند تسهیلات را بیشتر کنند.

مشکل دوم نیز کم اطمینانی به اقدامات دولت برای تحویل به موقع واحدهای مسکونی است.

کارشناسان اقتصاد مسکن البته مشکل سومی را هم می گویند و آن پول نداشتن پیش خریداران مسکن ملی برای پرداخت آورده نقدی شان است.

افراد از 100 میلیون تومان سهم خود باید همان ابتدای پروژه، حدود 40 میلیون تومان آن را پرداخت کنند.

این رقم در خیلی از شهرهای کشور معادل رهن یک واحد مسکونی اجاره ای است و بنابراین طبیعی است که خیلی از افراد فاقد مسکن که از نظر دولت واجد شرایط حضور در طرح اقدام ملی مسکن شناخته شدند نمی توانند آورده نقدی 40 میلیون تومان داشته باشند و در نتیجه سرعت ساخت مسکن ملی به خاطر بدهکار شدن امثال این افراد به پروژه با مشکلاتی در آینده روبرو خواهد شد.

کارشناسان اقتصاد مسکن درباره پافشاری دولت بر قیمتی که خودش تعیین کرده و دستور اجرایی شدنش را داده است معتقدند، در شرایطی که انتظارات تورمی مجدداً بازگشته است و عمده این انتظارات باعث رشد تند قیمت مصالح ساختمانی شده است لازم است تجدیدنظر جدی در قیمت تمام شده مسکن اقدام ملی صورت بگیرد.واقعی سازی قیمت ساخت مسکن ملی باعث طولانی شدن این طرح می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24