Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : راه برای افزایش بیشتر قیمت مسدود است.متوسط قیمت ها نسبت به سال گذشته نزدیک به ١٠٠ درصد افزایش پیدا کرده است. سال گذشته قیمت مسکن ٧٠ درصد افزایش پیدا کرد و سال قبل از آن هم ۶٠ درصد.انتظار می رود سال آینده رشد قیمت مسکن متوقف شود و رشد منفی به جای آن بنشیند.

وقت خرید مسکن نیست!

بورس24 : برگشت قیمت مسکن به مسیر صعود دسته ای را در بازار مسکن خوشحال کرده و دسته دیگر را ناراحت تر از قبل.اما بین این دو دسته گروه سومی هم هستند که مبهوت این برگشت قیمتی شده اند.

ماه گذشته براساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران نزدیک به 2 درصد افزایش پیدا کرد و به بالای 27 میلیون تومان در هرمترمربع رسید. قیمت دی ماه به عدد قیمتی ماه آبان نزدیک شده است.

این در حالی است که آذر ماه قیمت مسکن نزدیک به 2 درصد کاهش پیدا کرد.

قرار بود روند کاهشی قیمت مسکن که از انتهای پاییز شروع شد تا پایان سال ادامه پیدا کند اما چنین نشد.

در روزهای گذشته که آمار قیمت اعلام شده است،دارندگان واحدهای مسکونی بیکار به خاطر این رشد قیمت خوشحال شده اند چون امید دارند هر زمان اراده کنند می توانند واحد مسکونی خود را با قیمت بیشتر بفروشند.

این گروه در هفته هایی که رشد قیمت مسکن کند شد و بعد از آن رو به منفی گذاشت هراسان شده بودند.

گروه دوم اما کسانی هستند که با وام خرید مسکن نمی توانند خانه دار شوند و بازار برای آن قفل شده است.

اما دسته میانی با مقایسه چرخه های تجاری بازار مسکن در سنوات گذشته نمی توانند این برگشت قیمت را برای خود هضم کنند.

قیمت مسکن از سال 94 تا الان تقریبا 7 برابر شده است.جهش های مداوم قیمت مسکن در هیچ دوره ای در زمان جهش قیمت سابقه نداشته است.

تنها یک موضوع مانع کاهش دنباله دار قیمت مسکن شده است؛حجم بالای سرمایه در بازارهای موازی مسکن.

در دو سال اخیر افراد زیادی اقدام به خرید سکه و ارز و سهام کردند. برخی از این افراد در حد نصف قیمت یک خانه از این دارایی ها برای خود خریدند و سرمایه گذاری کردند اما رشد قیمت و بازدهی در آن بازارها سرمایه این افراد را 2 برابر کرده است.

در این فصل که قیمت در بازارهای موازی مسکن به اصطلاح ریخته است، آن ها قصد خروج دارند و علی القاعده بازار مسکن را برای سرمایه گذاری خود انتخاب می کنند.

یک دلیل دیگر نیز برای سخت شدن کاهش قیمت مسکن وجود دارد و آن عرضه کم است.

در عین حالی که فروشنده در بازار مسکن طی یکی دو ماه گذشته زیاد شده اما حجم کلی فروشنده ها هنوز کم است. بنابراین در برابر افرادی که در ماه گذشته قصد خرید داشتند، فروشنده کم بوده است.

با این حال کارشناسان اقتصادی معتقدند بازار مسکن در محدوده زمانی پرریسکی به سر می برد و احتمال کاهش بیشتر قیمت مسکن وجود دارد.

برخی کارشناسان هم از تعقیب نرخ دلار از سوی تعیین کنندگان قیمت مسکن در محلات تحلیل ارایه می کنند.

در این باره گفته می شود فروشنده های مسکن برای تعیین قیمت مبنا را بر نرخ دلار قرار می دهند و هر یک هزار دلار را پایه قیمت می دانند. البته ممکن است درباره این نوع قیمت گذاری گفته شود که الان قیمت مسکن باید 24 میلیون تومان باشد پس چرا از 27 میلیون تومان در مترمربع رد شده است.

کارشناسان درباره این تفاوت به سرعت پایین تغییرات قیمت مسکن اشاره می کنند که از سرعت بالای نوسانات ارزی خیلی کمتر است اما در بلندمدت همبستگی آن ها معنادار می شد. البته مجموع رشد قیمت مسکن در بلندمدت از بازدهی دلار بیشتر بوده در برخی سال ها اما این به خاطر ثابت نگه داشتن نرخ ارز است.

الان که دلار لنگر اقتصاد کشور شده و همه مردم و تجار و سرمایه گذاران زندگی معمولی و کاری خود را بر اساس نرخ دلار تنظیم می کنند ، اثرپذیری قیمت مسکن از این پارامتر دو چندان شده است.

با این فرض قیمت مسکن باید 15 درصد کاهش پیدا کند. اما این کاهش می تواند آهسته و زمان دار باشد.

این شکل تخلیه حباب هم مطرح است که قیمت اسمی مسکن ثابت بماند یا کمتر از تورم افزایش پیدا کند تا با کاهش قیمت واقعی، حباب مسکن به مرور تخلیه شود.

اما مشاوران املاک در تهران این روزها خبر مهمی از زیر پوست بازار می دهند. آن ها که از نزدیک با خریدار و فروشنده خانه در ارتباط هستند از توقع بسیار بالای خریداران برای کاهش بسیار زیاد قیمت مسکن صحبت می کنند.

بنابراین راه برای افزایش بیشتر قیمت مسدود است.متوسط قیمت ها نسبت به سال گذشته نزدیک به 100 درصد افزایش پیدا کرده است.

سال گذشته قیمت مسکن 70 درصد افزایش پیدا کرد و سال قبل از آن هم 60 درصد.انتظار می رود سال آینده رشد قیمت مسکن متوقف شود و رشد منفی به جای آن بنشیند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24