Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس جمهوری آمریکا ساعتی پیش برگزار شد و حالا او باید با انبوهی از چالش ها مقابله کند. مسایل داخلی از جمله ضعف در اقتصاد و بحران کرونا و مسایل خارجی نظیر تنش با چین و .. همگی اهمیت بالایی دارند. سرمایه گذاران در بازارهای ارز، طلا و ..

بایدن وارد کاخ سفید شد؛ چرا هیچ ماه عسلی وجود نخواهد داشت؟

بورس24 : ساعتی پیش مراسم تحلیف جو بایدن برگزار شد و سرمایه‌گذاران از این پس بر برنامه‌های او برای کمک به رونق اقتصاد و مبارزه با همه گیری کرونا تمرکز خواهند کرد. البته برای عده ای، سیاست خارجی بایدن اهمیت بالاتری دارد. سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام دیدگاه های گوناگون درباره افق بازارها دارند و به نظر عده‌ای از تحلیلگران، اکنون نمی‌توان با دقت پیش‌بینی کرد مسیر بورس و ارزش دلار در آینده چگونه است. واقعیت این است که عوامل گوناگون بر عملکرد بازارها و رفتار سرمایه‌گذاران اثر دارند و با آنکه سیاست های دولت آمریکا یک عامل بسیار مهم است اما برخی عوامل به شکل مستقل بر بازارها اثر می گذارند.

جو بایدن در حالی وارد کاخ سفید شده که رشد شاخص های بورس آمریکا از زمان برگزاری انتخابات ماه نوامبر تا امروز، بالاترین میزان رشد حداقل از سال ۱۹۵۲ بوده است. بنا بر داده‌های موسسه سی اف آر ای که تغییرات شاخص های مالی را از آن سال شامل می‌شود، شاخص استاندارد اند پورز در ۸۰ روز اخیر یعنی از زمان انتخابات تا امروز ۱۳ درصد افزایش یافته است. در دوره جان اف کندی، آیزنهاور و ترامپ این رشد به ترتیب 8.8 درصد، 6.3 درصد و 6.2 درصد بود.

وعده تزریق ۱۹۰۰ میلیارد دلار نقدینگی جدید که بایدن داده یکی از علل رشد شاخص های مالی است و سرمایه‌گذاران معتقدند این برنامه در کنگره به تصویب خواهد رسید البته طی روزهای آینده تعدادی از شرکت‌های بزرگ بورسی از جمله بانک‌های مریل لینچ و گلدمن ساکس و شرکت های آی بی ام و اینتل گزارش عملکرد خود در سه ماهه پایانی سال گذشته را منتشر خواهند کرد و محتوای این گزارش ها نیز بر بازارها تاثیر دارد.

تردیدی وجود ندارد که بایدن از همین ابتدای دوران ریاست جمهوری خود با چالش های بزرگ مواجه است و هیچ ماه عسلی وجود نخواهد داشت. در حال حاضر دو موضوع مهم پیش روی دولت جدید آمریکا قرار دارد: بهبود شرایط اقتصاد و مهار موثر همه گیری کرونا. درباره توانایی بایدن برای مدیریت اقتصاد و مهار بحران کرونا پرسش‌هایی مطرح است و او باید خیلی زود ثابت کند قادر است با این دو چالش بزرگ مقابله کند.

در حالی که موارد ابتلا به کرونا و مرگ و میرهای حاصل از آن به سرعت در حال افزایش است، شاهد بروز ضعف هایی در برخی شاخص‌های مهم اقتصاد از جمله خرده‌فروشی و اشتغال هستیم. ماه گذشته اعداد و ارقام در برخی گزارش‌ها نگران کننده بودند. ممکن است گفته شود این وضعیت حاصل شدت پیدا کردن مجدد همه گیری کروناست و در آینده با افزایش موارد واکسیناسیون شرایط بهتر خواهد شد. این یک دیدگاه منطقی است اما اثرات همه گیری کرونا برای مدتی طولانی بر اقتصاد مشاهده خواهد شد و دولت جدید آمریکا در چهار سال آینده باید با این اثرات مقابله کند.

سرمایه گذاران در بازارهای مالی حالا دیگر به حوادث دو هفته پیش یعنی حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره توجهی ندارند. برای آنها آنچه در آینده رخ خواهد داد یعنی وضعیت شاخص‌های اقتصادی و همه گیری کرونا مهم است. اگر در روند بهبود شرایط اقتصاد و مهار کرونا اختلال‌هایی مشاهده شود که احتمال آن زیاد است، آنگاه غلبه بر چالش ها بسیار دشوارتر می شود و بهبود شرایط به تعویق خواهد افتاد.

سرمایه‌گذاران حالا بر توانایی بایدن برای رفع اختلافات عمیق بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و میزان پیشرفت برنامه‌های او متمرکز کرده اند. برخی کارشناسان معتقدند رقم بسته حمایتی جدید کوچکتر از رقم مورد نظر بایدن خواهد بود. به باور آنها در نهایت هزار میلیارد دلار در کنگره تصویب خواهد شد. شرایط کنونی اقتصاد و بورس آمریکا شرایطی ویژه است یعنی اقتصاد از یک رکود بسیار عمیق خارج شده و هزاران میلیارد دلار به آن تزریق شده است. از سوی دیگر همه گیری کرونا مهار نشده و شرایط در حال بدتر شدن است. میزان بدهی ها افزایش یافته و نیز اقتصاد تحت تاثیر اقدامات ترامپ طی چهار سال گذشته قرار دارد. نکته دیگر این است که بایدن باید به مسائل سیاست خارجی از جمله تنش هایی که آمریکا با چین دارد و قابل چشم پوشی نیست سامان دهد.

به دلیل ویژه بودن شرایط کنونی، پیش بینی عملکرد اقتصاد و بورس چندان آسان نیست. در گذشته به این شکل بوده که شاخص استاندارد اند پورز در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری یک دموکرات به طور متوسط 3.5 درصد رشد کرده و این رقم برای صد روز نخست ریاست جمهوری یک جمهوریخواه 0.5 درصد بوده است. همچنین در یک سال نخست ریاست‌جمهوری یک دموکرات، شاخص یاد شده به طور متوسط 11.3 درصد و در یک سال نخست ریاست جمهوری یک جمهوریخواه 5.7 درصد رشد کرده است.

سرمایه گذاران در بازارهای مختلف همچنان بر بازار اوراق قرضه تمرکز خواهند کرد. هفته گذشته نرخ بازدهی اوراق ده ساله خزانه به بالاتر از 1.1 درصد رسید. نرخ یاد شده یک شاخص مهم از وضعیت اقتصاد است و تغییرات آن بر بورس، ارزش دلار و قیمت مواد خام اثر می گذارد. در حال حاضر جو کلی بازار مثبت است زیرا سرمایه گذاران امیدوار هستند در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری بایدن برنامه‌هایی که اجرا خواهد شد اثرات مثبت بر اقتصاد داشته باشد. بایدن وعده داده طی صد روز آینده ۱۰۰ میلیون مورد واکسیناسیون انجام شود و همچنین نقدینگی عظیم به اقتصاد تزریق گردد. معاملات بورس با این فرض در حال انجام است که هر دو هدف یعنی واکسیناسیون و تزریق نقدینگی انجام خواهد شد. اگر این پیش بینی تحقق یابد رونق بورس ادامه پیدا خواهد کرد اما اگر موانعی پدید آید آنگاه شرایط بازار ممکن است نگران کننده شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24