Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر مجموعه ای از عوامل سبب کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده و به باور عده ای از تحلیلگران، این رفتار سرمایه گذاران منطقی است زیرا ابهام های عمیق درباره آینده وجود دارد و نیز برخی ریسک های جدید ..

عملکرد یک هفته پرزیان؛ وقتی همه تابلوها قرمز هستند!

بورس24 : در هفته ای که گذشت سرمایه گذاران در بسیاری از بازارها دچار زیان شدند زیرا شاخص های مالی در اکثر بورس های بزرگ از جمله بورس آمریکا و قیمت برخی مواد خام از جمله طلا، نفت و تعدادی از فلزات پایه کاهش یافت. در پایان معاملات هفته، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 54.8 دلار و 52 دلار در هر بشکه قرار گرفت. قیمت طلا نیز با بیش از یک درصد کاهش در سطح 1828 دلار نوسان کرد. قیمت مس، روی و سرب به ترتیب در محدوده 7940 دلار، 2690 دلار و 2000 دلار قرار گرفت.

عوامل گوناگون در افت شاخص ها و قیمت ها موثر بوده اند و به نظر می رسد رشد شاخص دلار و نگرانی هایی که درباره قرنطینه ها در چین و اروپا وجود دارد سبب کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. در ادامه توضیحاتی درباره وضعیت بازارهای مالی طی هفته ای که گذشت ارائه می کنیم.

روز جمعه در پایان معاملات هفته، شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپا و بورس آمریکا کاهش یافتند و عملکرد هفتگی بازارها منفی است. نخستین عامل، نگرانی هایی است که درباره افق اقتصادها پدید آمده است. در هفته های اخیر شاهد شیوع مجدد ویروس کرونا در اقتصادهای اروپایی بوده ایم و در روزهای پایانی هفته پیش، در چین نیز موارد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شد.

در تعداد زیادی از کشورهای اروپایی و چین، دولت برای مهار این موج برنامه قرنطینه شهرها را اجرا کرده است. در اروپا این برنامه از چند هفته پیش آغاز شده و با توجه به ثبت رکوردهای جدید در زمینه ابتلا و مرگ و میرها در این قاره، انتظار می رود دوره قرنطینه طولانی باشد. طبیعی است که این عامل مانعی بزرگ برای رونق اقتصادهای اروپایی است. در چین نیز تعدادی از شهرها با جمعیت کلی 28 میلیون نفر قرنطینه شده اند. با آنکه در ماه های اخیر وضعیت شاخص های اقتصادی در اروپا و چین بهبود یافته و بویژه در چین امسال اقتصاد رشدی قابل ملاحظه خواهد داشت اما ابهام هایی که درباره زمان مهار همه گیری کرونا وجود دارد سبب شده سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص ترکیبی شانگهای در بورس چین در 12 ماه گذشته نشان داده شده است:

انتشار برخی گزارش های منفی از شاخص های اقتصادی در آمریکا عامل دیگر افت شاخص های مالی است. در بخش های اشتغال و خرده فروشی ضعف هایی مشاهده شده و انتظار می رود این ضعف ادامه پیدا کند. جو بایدن، رییس جمهوری منتخب آمریکا که این هفته مراسم تحلیف او برگزار خواهد شد پایان هفته گذشته برنامه 1900 میلیارد دلاری برای حمایت از اقتصاد را معرفی کرد. انتظار می رفت با معرفی این برنامه بازارهای مالی رونق پیدا کنند اما واقعیت این است که از پیش تاثیر مثبت برنامه یاد شده بر بازارها گذاشته شده است و نیز برخی تحلیلگران معتقدند این رقم برای ایجاد رونق قابل ملاحظه در اقتصاد کافی نیست.

موضوع بعدی که اهمیت بالایی دارد نگرانی هایی است که درباره افزایش مالیات ها در آینده وجود دارد. در انتخابات سنای ایالت جورجیا، نامزدهای دموکرات پیروز شدند و بدین ترتیب کنگره بعدی در کنترل این حزب خواهد بود. در نتیجه برنامه هایی که بایدن به کنگره پیشنهاد می دهد به احتمال بسیار بالا به تصویب خواهد رسید. یکی از این برنامه ها، افزایش نرخ مالیات اشخاص و شرکت هاست. با آنکه این افزایش خیلی زود رخ نخواهد داد و سال جاری میلادی دولت بایدن بر کمک به رونق اقتصاد و مهار همه گیری کرونا تمرکز خواهد کرد اما در هر حال این نگرانی وجود دارد که با افزایش مالیات ها از سوددهی شرکت ها کاسته شود. از پیش درباره اصلاح بازار نگرانی هایی وجود داشته است.

روز گذشته در بورس آمریکا قیمت سهام برخی از بانک های بزرگ کاهش یافت. این درحالیستکه گزارش عملکرد آنها در سه ماهه پایانی سال گذشته مثبت است. این کاهش نیز در افت شاخص های مالی موثر بود.

بر مبنای آنچه بیان شد سرمایه گذاران این روزها بر عواملی نظیر افق اقتصاد، زمان مهار همه گیری کرونا، تحولات سیاسی، برنامه های دولت بایدن، شاخص های اقتصادی در اقتصادهای بزرگ و .. تمرکز کرده اند. همه نسبت به آینده امیدوار هستند زیرا به رغم نگرانی هایی که در باره کند بودن واکسیناسیون و ضعف در شاخص های اقتصادی وجود دارد تردیدی وجود ندارد که در نیمه دوم سال جاری میلادی شرایط بسیار بهتر از حال خواهد بود. در بدبینانه ترین سناریو، بهبود شرایط به تعویق می افتد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در 12 ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24