Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شرکت فولاد آلیاژی ایران با ظرفیت تولید ۵۵٠ هزارتن انواع فولاد آلیاژی در حال فعالیت است. با افتتاح پروژه یزد ١ ظرفیت تولید شرکت بیش از ٢ برابر افزایش یافته و به ١.٢ میلیون تن می ­رسد. با توجه به پیشرفت ۵١ درصدی این پروژه زمان بهره سال ١۴٠١ برآورد می­گردد. فولاد آلیاژی مشمول قیمت گذاری نیست و این مساله مهم ترین مزیت شرکت است.

تحلیل فولاد آلیاژی ایران

بورس24 : شرکت فولاد آلیاژی ایران با ظرفیت تولید 550 هزارتن انواع فولاد آلیاژی در حال فعالیت است. با افتتاح پروژه یزد 1 ظرفیت تولید شرکت بیش از 2 برابر افزایش یافته و به 1.2 میلیون تن می­ رسد. با توجه به پیشرفت 51 درصدی این پروژه زمان بهره سال 1401 برآورد می­گردد. فولاد آلیاژی مشمول قیمت گذاری نیست و این مساله مهم ترین مزیت شرکت است.

نقاط قوت شرکت فولاد آلیاژی ایران

  1. در اختیار داشتن یازده شرکت و پروژه در زنجیره فولادی
  2. عدم الزام قیمت گذاری در شمش فولاد آلیاژی
  3. دو عرضه اولیه در سال­های 1399 و 1400
  4. پذیرش شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در بازار سرمایه
  5. پذیرش شرکت فولاد شاهرود در بازار سرمایه
  6. افزایش تولید بیش از دو برابری تا سال 1401

عرضه اولیه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در بهمن ماه 1399: این شرکت در فرابورس ایران پذیرش شده است و مطابق با اظهار نظر مدیرعامل شرکت عرضه اولیه آن در بهمن ماه سال جاری انجام خواهد شد.

شرکت فولاد آلیاژی ایرانیان مالکیت 25 درصدی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان را در دست دارد. شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان علاوه بر واحد اسنفجی و ساخت واحد گندله سازی، با هدف تکمیل زنجیره تولید سرمایه گذاری های مناسبی در تولید سنگ آهن و کنسانتره، آهن اسفنجی، شمش فولادی، ورق گرم انجام داده است.

عرضه اولیه فولاد شاهرود در سال 1400: این شرکت در فرابورس ایران پذیرش شده است و پیش بینی می شود پس از بهره­ برداری طرح های توسعه و حداکثر در اواسط سال 1400 عرضه اولیه ­شود.

آهن و فولاد غدیر ایرانیان مالکیت 54 درصدی این شرکت را در اختیار دارد. پروژه شرکت فولاد شاهرود با افزایش سه برابری تولید شمش فولاد القایی و با ظرفیت 200 هزار تن در سال 1400 به بهره برداری می­رسد.

مفروضات استفاده شده در پیش بینی شرکت ها

نرخ شمش و ورق گرم جهانی در سال 99 بر اساس قیمت 7 ژانویه 2020 و برای باقی مانده سال فرض شده است. نرخ شمش و ورق گرم سالانه با متوسط نرخ رشد بلند مدت شمش (3 درصد) رشد داده شده است. جهت محاسبه نرخ های داخلی شمش و ورق گرم از ضریب 85% استفاده گردیده است.

شمش فولاد آلیاژی مشمول قیمت گذاری نبوده و ضریب 1.76 براساس متوسط تاریخی فرض شده است.

قیمت انرژی در سال 1400 دو برابر نرخ فعلی در نظر گرفته شده و از سال 1401 متناسب با رشد دلار افزایش یافته است.

سایر مفروضات به شرح زیر است:

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

محدوده معدنی آنومالی شمالی و میشدوان چهارمین معدن بزرگ تولید سنگ آهن بعد از سنگان، گل گهر و چادرملو است. باطله برداری در این محدوده به پایان رسیده و اکنون فعالیت خود را با ظرفیت 7 میلیون سنگ آهن خام آغاز کرده است. شرکت صنایع معدنی نوظهور کویر بافق با هدف افزایش سود آوری شروع به ساخت دو واحد کنسانتره جمعا به ظرفیت 4 میلیون تن نموده است که در سال 1400 و 1402 بهره برداری می رسند. کنسانتره این شرکت تامین کننده گندله سازی فولاد غدیر ایرانیان خواهد بود.

برآورد تولید و فروش بخش معدن به شرح زیر است. سود خالص با فرض حاشیه سود 15% محاسبه گردیده است.

برآورد تولید و فروش بخش کنسانتره به شرح زیر است.

مواد مستقیم مصرفی واحد کنسانتره به شرح جدول زیر برآورد می­گردد:

جدول بهای تمام شده واحد کنسانتره به شرح جدول زیر است:

صورت سود و زیان برآوری واحد تولیدی کنسانتره شرکت صنایع معدنی نوظهور بافق به شرح زیر است.

سود خالص شرکت صنایع معدنی کویر بافق و سهم غدیر ایرانیان به شرح جدول زیر برآورد می­گردد:

آهن و فولاد گل گهر

طرح توسعه 3 میلیون تن ورق گرم در سال 1402 به بهره برداری می­رسد و به این ترتیب 3.3 میلیون تن آهن اسفنجی تولیدی شرکت به شمش و سپس به ورق گرم تبدیل می­شود که ضمن کاهش بهای تمام شده تولیدی، سود آوری شرکت را با جهش رو به رو کرده و حاشیه سود خالص شرکت به 60 درصد افزایش می­یابد.

برآورد وضعیت تولید و فروش آهن و فولاد گل گهر:

بهره برداری از خط تولید شمش و ورق گرم در سال 1402، افزایش درآمد شرکت را به واسطه تکمیل زنجیره تولید ایجاد خواهد نمود و جهش سود آوری را به دنبال دارد. جدول بهای تمام شده برآوردی شرکت آهن و فولاد گل گهر به شرح زیر است:

افزایش در نرخ دستمزد ناشی از افزایش تعداد نیروی کار با راه اندازی واحد تولید شمش و ورق گرم است. افزایش در سربار تولیدی نیز به دلیل افزایش استهلاک ناشی از بهره برداری طرح توسعه 3 میلیون تنی ورق گرم است.

صورت سود و زیان برآوردی شرکت آهن و فولاد گل گهر به شرح زیر است:

فولاد شاهرود

با بهره برداری از طرح توسعه 200 هزار تنی ظرفیت تولید شرکت سه برابر شده و همزمان با افزایش سود آوری شرکت وارد بورس می­شود.

شرکت فولاد شاهرود با ظرفیت تولید 200 هزارتن میلگرد آغاز به کار به نموده و با بهره برداری از فاز اول تولید شمش به ظرفیت 100 هزارتن در جهت کاهش بهای تمام شده تولید گام برداشت. این شرکت در فاز دوم اقدام به راه اندازی خط تولید شمش به بیش از 2 برابر ظرفیت فعلی نموده است که در سال 1400 مورد بهره برداری قرار می­گیرد.

با توجه به شباهت شرکت فولاد شاهرود و شرکت غلتک سازان سپاهان، جهت برآورد سود و زیان و ارزش بازار شرکت فولاد شاهرود از شرکت غلتک سازان سپاهان، جهت مقایسه استفاده شده است. شرکت غلتک سازان سپاهان ظرفیت تولید 120 هزارتن شمش را دارد و شرکت فولاد شاهرود 2.5 برابر شرکت غلتک سازان سپاهان فرض شده است.

سود فروش سهام با فرض فروش 15 درصدی فولاد شاهرود در فرابورس برآورد شده و ارزش بازار شرکت 2.5 برابر ارزش بازار فعلی فسازان فرض شده است.

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

افزایش ظرفیت تولید و بهره برداری از طرح توسعه گندله بهاباد و پذیرش شرکت در بازار سرمایه تنها بخشی از نقاط قوت شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان است. سرمایه گذاری های این شرکت در حوزه سنگ آهن و کنسانتره و واحدهای دیگر فولادسازی به ثمر نشسته است و فولاد شاهرود در وضعیت مناسبی قرار دارد.

این شرکت با اجرای طرح توسعه، ظرفیت خود را در سال جاری به یک میلیون تن رسانده است و با اجرای فاز دوم توسعه، ظرفیت تولید آهن اسفنجی شرکت در سال 1400 به 1.2 میلیون تن می­رسد. با بهره برداری از واحد گندله سازی بهاباد در سال 1401 ضمن کاهش بهای تمام شده تولید آهن اسفنجی شرکت از مزیت فروش گندله و سودآوری آن نیز بهره مند می­گردد. در محاسبه سود شرکت هر واحد جداگانه لحاظ شده است و آثار کاهنده بهای تمام شده لحاظ نگردیده است.

برآورد وضعیت تولید و فروش:

با توجه به بهره برداری از واحد گندله سازی بهاباد شرکت ضمن تامین مواد اولیه مورد نیاز آهن اسفنجی، مازاد تولید خود را به فروش می­رساند از این رو بهای تمام شده تولید به شرح زیر برآور می­گردد:

افزایش در نرخ دستمزد ناشی از افزایش تعداد نیروی کار با راه اندازی واحد گندله سازی است. افزایش در سربار تولیدی نیز به دلیل افزایش استهلاک ناشی از بهره برداری طرح توسعه گندله بهاباد است.

درآمدهای سرمایه گذاری شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان:

صورت سود و زیان برآوردی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به شرح زیر است:

تفاوت در درآمد سرمایه گذاری سال 1399 در جدول سود و زیان و جدول درآمدهای سرمایه گذاری، ناشی از تحقق 879,549 میلیون ریال در 6 ماهه نخست سال است.

شرکت فولاد آلیاژی ایران

افزایش بیش از دو برابری تولید فولاد آلیاژی با بهره برداری از خط تولید یزد 1 در سال 1401 و دست یابی به تولید 1.2 میلیون تن شمش و محصولات فولاد آلیاژی در کنار دستوری نبودن قیمت شمش فولاد آلیاژی مزیت­ اصلی این شرکت است.

وجود یازده طرح و شرکت در زنجیره فولاد در دل فولاد آلیاژی ایران، عرضه اولیه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در سال 1399، عرضه اولیه شرکت فولاد شاهرود در سال 1400 و چشم انداز مثبت نرخ­های جهانی فولاد، از دیگر مزایای این شرکت هستند.

برآورد تولید و فروش:

بهای تمام شده تولید عمدتا مربوط به خرید آهن اسفنجی است. با توجه به مالکیت در شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، تامین مواد اولیه شرکت به سهولت انجام می­پذیرد و ریسکی درخصوص تامین مواد اولیه برای شرکت وجود ندارد.

جدول زیر برآورد مواد اولیه مصرفی شرکت است:

جدول برآورد بهای تمام شده به شرح زیر است:

افزایش در نرخ دستمزد ناشی از افزایش تعداد نیروی کار با راه اندازی خط تولید یزد 1 است. افزایش در سربار تولیدی نیز به دلیل افزایش استهلاک ناشی از بهره برداری طرح توسعه یزد 1 است.

درآمد سرمایه گذاری شرکت فولاد آلیاژی ایران ناشی از سود تقسیمی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان است. همچنین با توجه به عرضه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در سال 1400، از این محل نیز سود خواهد داشت.

مفروضات تعیین ارزش جهت عرضه اولیه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به شرح جدول زیر است:

فروش سهام شرکت با تخفیف 20 درصدی روز عرضه اولیه فرض شده است.

صورت سود و زیان برآوردی شرکت فولاد آلیاژی ایران به شرح زیر است:

بهای تمام شده طرح یزد 1 با لحاظ هزینه بهره ساخت 255 میلیون یورو برآورد شده است. هزینه مالی شرکت فولاد آلیاژی ایران به دلیل بهره برداری از این طرح است.

ارزش گذاری

با فرض نرخ تنزیل 30 درصدی و نرخ رشد بلند مدت 12 درصدی برای شرکت جریانات نقدی شرکت به ازای هر سهم به شرح زیر برآوری می­گردد:

تحلیل حساسیت

سود هر سهم سال 1400 با مفروضات پایه معادل 5،851 ریال است. عوامل اثر گذار بر سود هر سهم سال 1400 و تغییرات هر یک به شرح زیر خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24