Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بسیار ساده انگاری است اگر تصور شود واکسیناسیون سبب مهار ویروس کرونا و بازگشت وضعیت جهان به حالت قبل از بحران همه گیری خواهد شد. تحولاتی که سال گذشته میلادی رخ داد و ادامه پیدا خواهد کرد بسیار عمیق تر و فراگیرتر از ..

برای دورانی با ویژگی های جدید آماده اید؟

بورس24 : شوک همه گیری کرونا سال گذشته میلادی تحولات بزرگ در اقتصاد جهان و زندگی مردم پدید آورد و این تغییرات همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. برخی تحولات زودگذر و برخی بلندمدت هستند. در بخش نخست، به پنج تحول ماندگار در جهان اشاره شد. در مطلب حاضر به پنج تحول ماندگار دیگر که در اثر همه گیری ایجاد شده اشاره می شود.

روبات به جای انسان

ششمین تحول پایدار، گسترش استفاده از روبوت هاست. همه‌گیری کرونا نگرانی های جدید درباره ارتباط فیزیکی در صنایع مختلف از جمله خرده‌فروشی پدید آورده است. یکی از راه های رفع این نگرانی، جایگزین کردن انسان با روبات است. تحقیقات نشان می دهد معمولاً در دوران رکود اقتصادی، اتوماسیون گسترش پیدا می‌کند. در دوران همه گیری، نه تنها خرید اینترنتی به سرعت افزایش می‌یابد بلکه از ماشین‌ها برای خرد کردن سالاد در رستوران ها و .. استفاده می شود. این نوآوری‌ها سبب می‌شود اقتصادها بهره ورتر شوند اما استفاده از روبوت به معنای از میان رفتن تعداد زیادی از شغل هاست و هر چه مدت بدون شغل ماندن نیروی کار بیشتر طول بکشد مهارت های آن بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

کار از خانه

هفتمین تحول پایدار، انجام بخشی بزرگ از فعالیت‌های شغلی از خانه است. در شغل هایی که درآمد بالا دارند دفاتر کار عموما به خانه منتقل شده اند. در یک تحقیق مشخص شد ماه می سال گذشته دو سوم تولید ناخالص داخلی آمریکا حاصل فعالیت های شغلی کسانی بود که از خانه کار می کردند. بسیاری از شرکت ها به کارکنان خود گفتند سال جدید میلادی نیز به دفتر کار باز نگردند و برخی نیز اعلام کرده اند برای همیشه کارکنان می‌توانند بین آمدن در محل کار یا کار کردن از خانه یکی را انتخاب کنند. بدون شک کار کردن از خانه به صنایعی که فعالیت شان به وجود محیط های کار، حمل و نقل و غیره وابسته است لطمه وارد می‌کند. سازندگان محیط های اداری، تولیدکنندگان غذا برای ادارات و .. جزء این‌گونه صنایع هستند. اما تقاضا برای پلتفرم های ویدئو کنفرانس نظیر زوم بسیار افزایش یافته است. گزینه کار از خانه در کنار هراس درباره ویروس، همچنین سبب نقل مکان عده زیادی از مردم به خارج از شهرها شده است و در برخی کشورها قیمت زمین و مسکن در آن مناطق افزایش یافته است.

کاهش سفرها

هشتمین تحول مهم، کاهش سفرهاست. در دوران همه گیری کرونا برخی انواع سفرها تقریبا به طور کامل متوقف شده است. در ۹ ماه نخست سال گذشته میلادی، گردشگری جهان ۷۲ درصد کاهش یافت. طبق تخمین موسسه مک کنزی، سفرهای کاری برای همیشه ۲۵ درصد کمتر از قبل از بحران همه گیری کرونا خواهند بود زیرا نشست ها به شکل آنلاین برگزار می شوند. با توجه به اینکه رفتن به تعطیلات به شدت کاهش یافته و رویدادهایی نظیر کنسرت ها و فستیوال ها برگزار نمی شود تمایل مصرف کنندگان به ترجیح دادن این رویدادها به کالا کاهش یافته است و هنگامیکه شرایط عادی شود احتمال آنکه مثل قبل از بحران مردم به کنسرت و فستیوال بروند بسیار کم است. اما هنوز مشخص نیست در آینده چه تغییراتی در عادات مردم رخ خواهد داد. به نظر می‌رسد مردم از حضور در اماکنی که پرجمعیت است اجتناب خواهند کرد. از سوی دیگر احتمالا کسانی که قصد مسافرت دارند باید اسناد و مدارک سلامت را به همراه داشته باشند و از مراحل جدید ایمنی عبور کنند.

تحول در جهانی سازی

نهمین تحول ماندگار، تغییر جهانی سازی است. اوایل همه گیری کرونا هنگامی که کارخانه های چین تعطیل شدند شوک هایی به زنجیره عرضه در بسیاری از کشورها وارد شد و این امر سبب شد شرکت‌ها و دولت‌ها به کاستن از وابستگی خود به چین به عنوان مرکز تولید جهان فکر کنند. بسیاری از شرکت‌ها مجبور هستند تدابیری برای حفاظت از کسب و کار خود در برابر شوک های نظیر شوک همه گیری کرونا اتخاذ کنند. واقعیت این است که جهانی سازی با تحولاتی که در اثر همه گیری کرونا رخ داده سازگار می شود نه آنکه عقب‌نشینی کند. در حوزه‌های دیگر، همه گیری، سیاستمداران را تشویق خواهد کرد در زمینه‌هایی که اتکا به واردات تهدیدی برای امنیت ملی پدید می‌آورد زمینه را برای تولید داخلی این محصولات فراهم کنند.

کاهش گازهای گلخانه ای

دهمین تحول پایدار، حرکت به سمت کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای است. قبل از همه گیری کرونا صرفا طرفداران محیط زیست برای کاستن از مصرف سوخت های فسیلی تلاش می‌کردند اما سال گذشته میلادی هنگامی که مردم مجبور شدند در خانه بمانند و هواپیماها زمین‌گیر شدند لزوم مبارزه جدی با تغییرات آب و هوایی احساس شد. در کشورهای مختلف دولت ها برنامه هایی برای ممنوع کردن فروش خودروهای مصرف کننده سوخت فسیلی از سال ۲۰۳۵ به بعد تدوین کرده اند و نیز وعده پیوستن آمریکا به پیمان آب و هوای پاریس یک عامل پیروزی جو بایدن در انتخابات بود.

همانطور که بیان شد، ابعاد اثرات همه گیری کرونا بر زندگی مردم و فعالیت های اقتصادی تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد اما در این زمینه اطمینان وجود دارد که دنیای آینده با آنچه قبلا وجود داشت تفاوت های بزرگ خواهد داشت. این به معنای لزوم تغییر روش فعالیت شرکت هاست.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24