Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اطمینان چشم بسته به آینده و خوشبینی افراطی، خطری بزرگ برای سرمایه گذاران است و نتیجه آن، اغلب زیان است. با آنکه ممکن است در سال جدید میلادی شرایط با آنچه اکنون تصور می شود خیلی متفاوت باشد اما اطلاع از دیدگاه بانک های بزرگ که نقش ..

دیدگاه بانک های بزرگ وال استریت درباره سال ٢٠٢١

بورس24 : عملکرد بازارهای مالی در سال جاری میلادی که روز پنج شنبه پایان می یابد مثبت بوده و این در حالی است که بحران همه گیری کرونا اقتصاد جهان را به رکودی عمیق فرو برده بود. اوایل سال جاری همه‌گیری کرونا به تعطیل شدن فعالیت‌های اقتصادی منجر شد و در سه ماهه دوم امسال شرایط زندگی مردم و فعالیت شرکت‌ها به شدت وخیم شد. در سه ماهه سوم به تدریج فعالیت های اقتصادی از سر گرفته شد و اقتصادهای بزرگ در مسیر رشد قرار گرفتند اما هنوز همه گیری مهار نشده و در هفته‌های اخیر شاید شدت پیدا کردن آن در اروپا و ایالات متحده بوده ایم. به همین دلیل بار دیگر محدودیت هایی برای فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است و انتظار می‌رود تا پایان ماه آینده یعنی نخستین ماه سال جدید این محدودیت ها ادامه پیدا کند.

بدون شک اثرات موج جدید همه‌گیری و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی مدت ها احساس خواهد شد اما خبر خوب این است که واکسیناسیون آغاز شده و در ماه‌های آینده صدها میلیون نفر در سرتاسر جهان واکسینه خواهند شد. در حال حاضر سرمایه گذاران درباره آینده بسیار خوشبین هستند و به همین دلیل شاخص های مالی در بورس های بزرگ در حال رشد هستند. اکثر تحلیلگران معتقدند سال آینده این روند ادامه پیدا خواهد کرد البته در زمینه های مختلف پرسش هایی وجود دارد که پاسخ آنها اکنون مشخص نیست و باید زمان بگذرد تا ابهام‌های کنونی رفع شود.

توافق بر سر پیمان تجاری بین انگلستان و اتحادیه اروپا، تصویب بسته حمایتی جدید در آمریکا و واکسیناسیون سه عامل خوشبینی سرمایه‌گذاران هستند البته سیاست های حمایتی در اقتصادهای بزرگ نیز یک عامل مهم است. چندی پیش بانک های بزرگ دیدگاه‌های خود را درباره نرخ رشد اقتصادی جهان در سال آینده میلادی منتشر کردند. از دید آنها سال آینده واکسیناسیون و برنامه‌های حمایتی سبب رونق اقتصاد جهان خواهند شد. سال جاری میلادی اقتصاد جهان با یکی از عمیق‌ترین رکودها در دهه های اخیر مواجه شد و حالا در آستانه سال جدید، انتظار می رود در ابتدای سال شرایط چندان مطلوب نباشد زیرا در اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا بر شدت همه‌گیری کرونا افزوده شده و روند واکسیناسیون سریع نخواهد بود.

پیش بینی ها

تحلیلگران بانک مورگان استنلی خوشبین ترین تحلیلگران هستند. به باور آنها سال آینده اقتصاد جهان 6.4 درصد رشد خواهد کرد و بهبود شرایط سریع خواهد بود. تحلیلگران بانک سیتی گروپ معتقدند نرخ رشد اقتصاد جهان سال آینده ۵ درصد خواهد بود. هر دو رقم پیش‌بینی شده در مقایسه با کاهش 4.4 درصدی تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بسیار بالا و امیدوارکننده است.

تحلیلگران هر دو بانک معتقدند حتی با رشد بالای اقتصاد، نرخ اشتغال و نرخ تورم سال آینده بالا نخواهد رفت و لازم است بانک های مرکزی سیاست های حمایتی را حفظ کنند. تحلیلگران بانک مریل لینچ معتقدند اوایل سال آینده میلادی شرایط اقتصاد جهان خیلی خوب نخواهد بود زیرا بسیاری از کشورها همچنان مشغول مهار کرونا هستند اما ترکیب سیاست های حمایتی و واکسیناسیون گسترده سبب خواهد شد اواسط سال آینده شرایط بهتر شود. البته نرخ‌های تورم پایین باقی خواهد ماند. از دید بانک سیتی گروپ سال ۲۰۲۲ شرایط به حالت قبل از بحران کرونا باز خواهد گشت و علت به تعویق افتادن بهبود شرایط زمان‌بر بودن واکسیناسیون به ویژه در اقتصادهای نوظهور است. بانک گلدمن ساکس معتقد است سال آینده اقتصاد جهان رشد ۶ درصدی خواهد داشت.

در سال‌های آینده بانک های مرکزی سیاست‌های حمایتی را ادامه خواهند داد اما حتی اگر نرخ رشد اقتصاد بالا باشد وضعیت بازار کار بسیار تدریجی بهتر خواهد شد و نرخ‌های تورم پایین تر از نرخ هدف بانک های مرکزی باقی می ماند. بانک جی پی مورگان معتقد است سال آینده اقتصاد جهان 5.8 درصد رشد خواهد کرد. فرض اصلی این بانک‌ها این است که واکسیناسیون گسترده سبب رشد فعالیت های اقتصادی خواهد شد و شرایط بهبود می‌یابد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24