Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

وضعیت بازارهای مالی و مواد خام در دو روز اخیر سبب شده بسیاری از سرمایه گذاران به تغییر مسیر سرمایه گذاری خود فکر کنند. اما آیا این تصمیم صحیح است؟ همواره هنگامیکه بازارها عملکرد منفی دارند و خبرهای ناامیدکننده منتشر می شود ..

درباره تحولات اخیر در این دو بازار نگران نباشید!

بورس24 : دیروز و امروز وضعیت بازارهای مالی در آسیا، اروپا و آمریکا رضایت بخش نبوده و این درحالیستکه کنگره آمریکا بسته حمایتی 900 میلیارد دلاری را تصویب کرده و نیز در اتحادیه اروپا بزودی واکسیناسیون کرونا شروع خواهد شد. به نظر می رسد اخبار مربوط به شناسایی گونه جدید از ویروس کرونا در انگلستان سبب هراس سرمایه گذاران شده است.

واکنش بازارها به خبرهای منتشر شده از این گونه جدید ویروس کرونا عموما منفی بوده است. در ادامه به تحولاتی که در دو روز اخیر در بازار طلا و فلزات پایه رخ داده و علت آن اشاره می کنیم. هفته پیش عملکرد هر دو بازار مثبت بود.

بازار طلا

قیمت طلا روز گذشته کاهش یافت و امروز هم در محدوده های منفی در نوسان است. رشد ارزش دلار عامل اصلی این کاهش است. دیروز نوسان قیمت طلا بزرگ بود به این معنا که در ساعات اولیه معاملات، شاهد رشد بیش از یک درصدی قیمت ها بودیم اما به تدریج همزمان با افزایش ارزش دلار، قیمت ها کاهش یافت و حتی به محدوده های منفی وارد شد. امروز هم شاخص دلار رشد کرده اما همچنان در پایین ترین سطح در ۳۰ ماه اخیر قرارداد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

سرمایه‌گذاران در بازار طلا باید به این موضوع توجه کنند که رشد ارزش دلار حاصل نگرانی‌هایی است که در اثر شناسایی گونه جدید ویروس کرونا در انگلستان به وجود آمده است. در واقع، هم تقاضا برای دلار افزایش یافته و هم ارزش پوند و یورو تحت فشار قرار گرفته است. به تدریج این نگرانی ها کاهش خواهد یافت و بار دیگه شاخص دلار در مسیر نزولی حرکت خواهد کرد. در این حالت قیمت طلا رشد می کند. در بلندمدت نیز عوامل گوناگون از افزایش قیمت‌ها حمایت می‌کنند.

پایین یا منفی بودن نرخ های بهره در اقتصادهای بزرگ، وجود هزاران میلیارد دلار نقدینگی در این اقتصادها، احتمال رشد نرخ تورم و نیز افزایش تقاضا برای طلا در اقتصادهای نوظهور بویژه چین و هند به رشد قیمت طلا کمک خواهند کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

فلزات پایه

در بازار فلزات پایه نیز روز گذشته قیمت ها کاهش یافت. امروز نوسان قیمت ها بزرگ نبوده اما تابلوها قرمز هستند. رشد ارزش دلار بر قیمت این فلزات نیز تاثیر منفی گذاشته و سرمایه گذاران ترجیح داده اند منتظر بمانند تا جهت حرکت بازار مشخص شود. قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 7800 دلار و 2830 دلار در هر تن قرار گرفته است. پرسش مهم برای سرمایه گذاران این است که آیا افق بازار فلزات پایه امیدبخش است؟ پاسخ مثبت است. وضعیت اقتصاد چین بیشترین اثر را بر این بازار دارد و شاخص های اقتصاد این کشور در وضعیت مساعد قرار دارند.

چین تنها اقتصاد بزرگ در جهان است که امسال رشد می کند و سال آینده روند رونق اقتصاد این کشور ادامه پیدا خواهد کرد. به باور تحلیلگران، کاهش قیمت فلزات پایه در دو روز اخیر حاصل رشد ارزش دلار و نیاز بازار به استراحت پس از رشد قابل ملاحظه قیمت ها در هفته های اخیر است. بانک گلدمن ساکس پیش بینی های بسیار مثبت درباره وضعیت بازار فلزات پایه در سال آینده ارائه کرده است.

با نگاه به شاخص های بنیادی بازار فلزات پایه به راحتی می توان فهمید که این بازار در مسیر رونق حرکت خواهد کرد. سال آینده میلادی وضعیت اقتصاد جهان بهتر از حالا خواهد بود و بر فعالیت های تولیدی افزوده می شود. از سوی دیگر، ظرفیت معادن برای افزایش عرضه محدود است و نیز میزان ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی کاهش یافته است. بویژه مس به عنوان فلزی که از آن در اکثر بخش های اقتصاد جهان استفاده می شود افقی امیدبخش دارد.

در هفته ها و ماه های آینده شرایط برای بهبود وضعیت اقتصاد جهان فراهم تر خواهد بود. سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید به افق بلندمدت فکر کنند. به رغم افت قیمت ها، اکنون وضعیت بازار نسبت به چند ماه پیش بسیار بهتر است. البته ممکن است در ماه های آینده رشد قیمت تمامی این فلزات قابل ملاحظه نباشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تا روز گذشته در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24