Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت بین المللی محصولات پارس (سهامی عام) با حدود ۵٨ سال سابقه تولید در کشور دارای سبد محصولات شوینده و بهداشتی با بیش از ٢٠٠ قلم کالا می باشد. پودرهای ماشینی و دستی با برندهای بانو طلایی، رخت طلایی و هوم کر و همچنین محصولات واسطه ای مانند سولفونیک اسید و سدیم سیلیکات از عمده محصولات این شرکت می باشد...

«شپارس» خریدنی است؟

بورس24 :

تاریخچه شرکت:

شرکت درتاریخ 31 تیرماه 1342 با نام شرکت سهامی پراکتراند گمبل ایران و تحت شماره 8791 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ایران به ثبت رسیده است. درتاریخ 25 اردیبهشت ماه 1347 شرکت به شرکت سهامی بین المللی محصولات پارس و درتاریخ 12 اسفند ماه 1351 انواع آن از سهامی به سهامی خاص و درتاریخ 4 بهمن ماه 1355 به سهامی عام تبدیل و در تاریخ 1370 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. به موجب مصوبات مجمع عمومی فوق العاده مورخ 90.3.28 صاحبان سهام اساسنامه جدید شرکت مشتمل بر 56 ماده و 11 تبصره جایگزین اساسنامه قبلی گردیده است. فعالیت عمده شرکت طبق ماده 2 اساسنامه عبارتست از تولید و ساخت و خرید و فروش اجناس و معاملات مربوط به اجناس مورد استفاده شخصی، خانگی، صنعتی و از جمله محصولات پاک کننده و شستشو دهنده مانند مواد پاک کننده مصنوعی و صابون توالت و محصولات بهداشتی مخصوص توالت، مواد غذائی و همچنین انجام عملیات مالی وبازرگانی صنعتی و سایرعملیاتی که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم مربوط به موضوعات بالا می باشد. توضیح اینکه فعالیت تولیدی شرکت، تولید انواع پودرهای لباسشوئی (دستی و ماشینی) داخلی و صادراتی، سولفونیک اسید و سدیم سیلیکات بوده است.

شرکت بین المللی محصولات پارس (سهامی عام) با حدود 58 سال سابقه تولید در کشور دارای سبد محصولات شوینده و بهداشتی با بیش از 200 قلم کالا می باشد. پودرهای ماشینی و دستی با برندهای بانو طلایی، رخت طلایی و هوم کر و همچنین محصولات واسطه ای مانند سولفونیک اسید و سدیم سیلیکات از عمده محصولات این شرکت می باشد. محصولات واسطه ای علاوه بر تامین نیاز شرکت برای فروش داخلی و صادراتی نیز عرضه می شوند. مالکیت برندهای بانو، بانوی طلایی، رخت، رخت طلایی و عاج در اختیار این شرکت و مالکیت برندهای هوم کر، لایف کر و دنتاکر در اختیار گروه صنعتی بین المللی محصولات پارس می باشد. تولید و فروش محصولات با برندهای گروه براساس قرارداد فی مابین به عهده این شرکت و از بابت فروش محصولات هوم کر حق رویالیتی پرداخت می گردد. این شرکت همچنین مایعات شوینده با برندهای بانو، هوم کر و لایف کر و خمیردندان دنتاکر را در سبد فروش خود عرضه می نماید.

در طی سال مالی 99-98 معادل 53 درصد از مبلغ فروش محصولات نهایی این شرکت از طریق شرکت های پخش عمده سراسری و نمایندگان فروش در تهران و شهرستان ها انجام شده است. 7 درصد از مبلغ فروش مربوط به حوزه صادرات بوده و 31 درصد از آن مربوط به حوزه زنجیره ای می باشد. شرکت بین المللی محصولات پارس در حال حاضر 8 درصد از سهم بازار داخلی پودرهای شوینده را در اختیار دارد. در بین تولید کنندگان پودرهای خاص در رتبه سوم و از نظر کل تولید پودر شوینده رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. فروش این شرکت در بازارهای داخلی در پایان 12 ماهه سال مالی 99-98 مبلغ 4,965 میلیارد ریال بوده است.

سهامداران شرکت:

درحال حاضر این شرکت دارای مدیرعامل به همراه یک نفر قائم مقام و 10 نفر مدیر اجرایی وظیفه راهبری شرکت را عهده دار می باشند. سهامداران شرکت به شرح زیر می باشد:

روند قیمتی سهم :

نمودار زیر روند قیمتی سهم (تعدیل شده) را طی یکسال گذشته نشان می دهد.

اهداف بلند مدت و کوتاه مدت:

درخصوص برند هوم کر نیز براساس قرارداد منعقده با گروه صنعتی بین المللی محصولات پارس از مبلغ فروش خالص انواع پودرهای لباسشویی و ماشینی هوم کر به میزان 3 درصد به عنوان حق الامتیاز مالکیت معنوی نام تجاری (رویالتی) برای سال مالی منتهی به 1399.06.31 به گروه پرداخت گردید. این درصد در سال مالی آینده منتهی به 1400.06.31 به میزان 4 درصد خواهد بود. همچنین باتوجه به ضرورت انجام تبلیغات در صدا و سیما و حفظ جایگاه برندها و سهم درصد بازار در سال مالی جاری این شرکت نسبت به انعقاد قرارداد بلند مدت سه ساله، مشابه رقبای فعلی خود اقدام نماید و مبنای آن درصد از فروش می باشد. قرارداد مذکور تا سال 1401 ادامه خواهد داشت. در زمینه فروش در نظراست با اتخاذ سیاست های متناسب با وضعیت بازار، ارائه پروموشن ها و تنظیم تخفیفات مناسب و نیز حضور مؤثرتر در بخش های خرده و عمده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای بصورت مستقیم یا از طریق شرکت های پخش بتواند آمارهای پیش بینی فروش را محقق سازد. همچنین این شرکت باتوجه به شرایط خاص ایجاد شده به دنبال شیوع ویروس کرونا در داخل کشور و نیاز مبرم به محصولات ضدعفونی کننده اقدام لازم جهت اخذ پروانه موقت تولید محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل با برند بانو طلایی نموده است و از فروردین ماه 1399 راه اندازی گردید.

افزایش سهم فروش محصولات با کیفیت و قیمت بالاتردرسبد فروش شرکت، افزایش تعداد اقلام کالاهای قابل عرضه در بازار فروش، بالابردن فروش محصولات واسطه ای بویژه سولفونیک اسید، افزایش سهم ریالی فروش مایعات شوینده درمقایسه با کل فروش شوینده های داخلی، ازجمله اهداف بلندمدت شرکت محسوب می شوند. هدف کوتاه مدت تا پایان سال مالی ابتدا حفظ سطح فروش و سپس تلاش برای افزایش نسبی آن است. درخصوص صادرات نیز باتوجه به کاهش ارزش پایه صادراتی پودرهای شوینده در آذر ماه 1397 و شروع مجدد صادرات امید است با افزایش تدریجی صادرات، سهم صادرات در فروش کل را بهبود بخشیده و از این طریق به تحقق سودآوری و نیل به اهداف بودجه کمک قابل توجهی نماید یکی دیگر از اهداف بلند مدت شرکت راه اندازی خط تولید مایعات شوینده، تگزاپون (به عنوان ماده اولیه واسطه ای) و تولید پادز بعنوان محصول جدید می باشد. مواردی که بعنوان فرصت های موجود و قابل بهره برداری می توانند تلقی شوند عبارتند از:

  • افزایش سرمایه قابل ملاحظه از محل تجدید ارزیابی با توجه به قدمت شرکت.
  • اقبال مردم به مصرف شوینده های شناخته شده و با کیفیت بالاتر.
  • رویکرد مثبت خریداران به کالاهای تخصصی نظیر شوینده های مخصوص البسه مشکی و امثالهم که افزایش تعداد اقلام کالاهای قابل عرضه وتوسعه بازار را امکان پذیرمی سازد. همچنین روحیه تنوع طلبی مصرف کنندگان اهمیتی که به استفاده از رنگ ها و رایحه های مختلف می دهند، می تواند برای تولیدکنندگان موجبات ایجاد تنوع درتولیدات را فراهم سازد.
  • با افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پایه صادراتی امکان صادرات با حجم بیشتری وجود دارد.
  • خانواده ها درمقایسه با گذشته بودجه بیشتری را برای حفظ بهداشت و سلامت خود اختصاص می دهند و حتی در شرایط بد اقتصادی نیز هزینه های مربوطه را به سرعت کاهش نمی دهند. این امر نوید ثبات بیشتردرحجم فروش را برای تولیدکنندگان دارد.
  • با توجه به توان خوب تولیدکنندگان داخلی در تأمین بازار شوینده و عدم امکان ورود قانونی محصولات مشابه لذا این فرصت در اختیار شرکت های داخلی قرار می گیرد تا از فرصت های موجود حداکثر بهره برداری را نمایند.
  • تعداد مواد اولیه و واسطه تولید داخل رو به افزایش می باشد.
  • بخش قابل توجهی از نیازهای فنی ماشین آلات مورد نیاز در این قسمت در داخل کشور قابل تهیه می باشد.
  • تمایل مصرف کنندگان به استفاده از محصولات پیشرفته تر و نوآورانه باتوجه به اینکه یک واحد (جعبه یا بطر) محصول شوینده یا بهداشتی حتی درصورت گران قیمت بودن قابل خرید و مصرف بوده و به بودجه زیادی نیاز ندارد.
  • با توجه به قوانین جدید و تحریم های بین المللی، فرصتی مناسب جهت ارائه محصولات با کیفیت و بالا بردن سهم بازار موجود می آید.

بررسی صورت های مالی شرکت و پیش بینی سود:

بررسی صورت سود و زیان شرکت حاکی از افزایش قابل ملاحظه سود شرکت در طی 3 سال اخیر است که نشان از بهبود فعالت عملیاتی شرکت در کنار تلاش برای کنترل هزینه ها می باشد. سود هر سهم شرکت از 22 ریال در سال مالی 1397 با جهش قابل ملاحظه به 742 ریال در سال مالی 1399 رسیده است که حاشیه سود ناخالص از 17.9 درصد به 21.6 درصد و حاشیه سود خالص از 0.6 درصد به 7.7 درصد افزایش پیدا کرده است.

مطابق با اطلاعیه مندج در کدال، شرکت مجوز افزایش نرخ از 159،245 به 221،545 ریال را دریافت کرده است. با فرض افزایش نرخ 50 درصدی برای کل سال مالی 1400، حاشیه سود ناخالص 22 درصدی و نرخ تورم 25 درصدی، شرکت برای سال مالی 1400 قادر به سود آوری 2135 ریال به ازای هر سهم به سرمایه ثبتی 515،000 میلیون ریال را دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24