Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شرکت های تامین سرمایه یکی از مهم ترین نهادهای مالی در بازار سرمایه به شمار می روند. تامین سرمایه نوین نخستین شرکت تاسیس شده از این گروه و یکی از زیرمجموعه های بانک اقتصاد نوین است که سهام این شرکت از ابتدای سال بازدهی حدود ١٢۵ درصدی داشته است. این شرکت به تازگی سرمایه خود را از ٩٠٠ میلیارد تومان به ١۵٠٠ میلیارد تومان افزایش داده است.

تحلیل تامین سرمایه نوین

بورس24 : شرکت های تامین سرمایه یکی از مهم ترین نهادهای مالی در بازار سرمایه به شمار می روند. تامین سرمایه نوین نخستین شرکت تاسیس شده از این گروه و یکی از زیرمجموعه های بانک اقتصاد نوین است که سهام این شرکت از ابتدای سال بازدهی حدود 125 درصدی داشته است. این شرکت به تازگی سرمایه خود را از 900 میلیارد تومان به 1500 میلیارد تومان افزایش داده است. تامین سرمایه نوین به لحاظ درآمد و سودآوری، رتبه نخست را در میان شرکت های تامین سرمایه در حال معامله در بازار سرمایه دارد.

جمع درآمدهای شرکت در سال های اخیر با رشد قابل توجه همراه شده است. مرور صورت های مالی تامین سرمایه نوین نشان می دهد درآمد عملیاتی شرکت از منابع متعددی تشکیل شده است. بخش عمده این درآمدها در سال های اخیر به سپرده بانکی مربوط است. جمع درآمدهای تنوین در هشت ماهه نخست سال جاری 675 میلیارد تومان بوده این در حالی است که این رقم در 8 ماهه سال 98 حدود 491 میلیارد تومان بوده است. نکته قابل توجه در ترکیب درآمدهای شرکت آن که وزن (نه مبلغ ریالی) درآمدهای مربوط به سپرده بانکی در سال های 99 و 98 نسبت به سال های قبل با کاهش قابل توجه همراه شده و در سوی مقابل وزن برخی درآمدهای کارمزد محور و خدماتی همچون درآمدهای پذیره نویسی و بازارگردانی با رشد قابل توجه همراه شده است.

شواهد و قرائن نشان از تداوم روند رشد درآمدهای شرکت (حتی با شیبی تندتر نسبت به گذشته) در ماه ها و سال های آینده است. تحولات رخ داده در دو سال اخیر در کشور باعث رشد بسیار گسترده تامین مالی (چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی) از طریق بازار سرمایه شده است که در این میان تامین سرمایه نوین سهم قابل توجهی در فرایند پذیرش، عرضه، تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی این اوراق دارد. پیش بینی می شود در ماه و سال های آینده این فعالیت ها گسترش یافته و به تبع آن درآمد شرکت از این محل به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یابد. همچنین شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین و شرکت مشاور سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین به عنوان شرکت های فرعی تامین سرمایه نوین، به ارائه خدمات کارگزاری و مشاوره در حوزه بازار سرمایه می پردازند. افزایش نرخ نفوذ فرهنگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه و رشد معاملات موجبات جهش در درآمد این شرکت ها را فراهم آورده که این روند یقینا در ماه ها و سال های بعد نیز تداوم خواهد داشت.

شرکت تامین سرمایه نوین با مدیریت 8 صندوق سرمایه گذاری در شش ماهه نخست سال 99 بیش از 15.8 هزار میلیارد تومان دارایی را مدیریت نموده که این عدد در مقایسه با مانده 12.7 هزار میلیارد تومانی در پایان اسفند ماه 98 با رشد بیش از 24 درصدی همراه شده است. صندوق های تحت مدیریت تنوین به لحاظ مانده دارایی حدود 4.3 درصد از حجم کل صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه را تشکیل می دهند که شرکت در تلاش است سهم بازار خود در این بخش را به حدود 10 درصد افزایش دهد. عمده منابع تحت مدیریت شرکت در بخش صندوق های سرمایه گذاری در قالب صندوق سرمایه گذاری آتیه نوین می باشد. در میان صندوق های شرکت 5 صندوق در حوزه درآمدهای ثابت، یک صندوق در سهام، یک صندوق مختلط و یک صندوق بازارگردانی فعالیت دارند. بازدهی صندوق در سهام و مختلط تنوین در شش ماهه نخست سال جاری به ترتیب 430 و 325 درصد بوده که با توجه به شرایط بازار عملکرد بسیار مطلوبی از خود به جای گذاشته اند. استقبال گسترده مردم از صندوق های سرمایه گذاری، افزایش حد نصاب سرمایه گذاری در سهام در صندوق های درآمد ثابت، الزام تمامی شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به انتخاب بازارگردان و ... همگی شواهدی برای پیش بینی جهش در ارزش دارایی صندوق های تحت مدیریت تنوین در ماه ها و سال های آینده است که رشد قابل توجه درآمدهای شرکت در این حوزه را در پی خواهد داشت.

با تداوم روند موجود شناسایی درآمد عملیاتی بیش از 1100 میلیارد تومان در پایان سال 99 دور از ذهن نمی باشد. با توجه به ماهیت فعالیت شرکت های تامین سرمایه و عدم شناسایی بهای تمام شده برای خدمات، تداوم افزایش درآمدهایی از این قبیل می تواند بدون شناسایی کمترین هزینه (به جز برخی هزینه های پرسنلی) به رشد قابل توجه سود خالص بینجامد.

با در نظر گرفتن تمامی جهات، کسب سود خالص 1000 میلیارد تومانی برای تنوین در پایان سال 99 دور از انتظار نیست. این سود مورد انتظار و همچنین ارزش بازار 10 هزار میلیارد تومانی کنونی شرکت، نسبت P/E حدود 10 واحد را به نمایش می گذارد که نسبت به P/E میانگین حدود 20 واحدی بازار بسیار پایین بوده و فرصت سرمایه گذاری جذابی با بازده مورد انتظار حدود 100 درصدی را با دید کوتاه مدت ایجاد کرده است. رشد قابل توجه عرضه اولیه سهام و اوراق (دولتی و غیردولتی) در ادامه سال جاری و سال بعد و همچنین مشارکت بالای تنوین در امور مربوط به تعهد پذیره نویسی، بازارگردانی، ارزش گذاری، مشاوره عرضه و پذیرش و ... آنها باعث می شود تا در بلندمدت نیز تداوم چشم انداز درآمدزایی و سودآوری شرکت بسیار روشن بوده و بازدهی قابل توجهی در انتظار سهامداران باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24