Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

وضعیت بازار طلا کمی بهتر شده اما پرسش های متعدد درباره آینده مطرح است. سیاست های حمایتی دولت و بانک مرکزی آمریکا، وضعیت همه گیری کرونا، روند بهبود اوضاع اقتصاد جهان و ... همگی بر بازار طلا اثر می گذارند. آیا می توان درباره رشد ..

تحرک بازار طلا آغاز یک روند است؟

بورس24 : در چند هفته گذشته عملکرد بازار طلا به دلیل ساخته شدن واکسن برای کرونا و شروع واکسیناسیون علیه این ویروس، منفی بوده و بسیاری از سرمایه گذاران دچار زیان شده اند. اوایل ماه گذشته میلادی دو شرکت فایزر و بایونتک اعلام کردند واکسنی با اثربخشی بسیار بالا در ساخته اند. شکی وجود ندارد که این موفقیت راه را برای مهار کرونا و برگشت زندگی به حالت عادی هموار می‌کند زیرا واکسن، سلاح موثر برای مقابله با ویروس است و اکثر انسان ها در آینده واکسینه خواهند شد.

درباره سرعت تولید و توزیع واکسن ها و نیز روند واکسیناسیون پیش بینی های گوناگون مطرح شده است. اکثر تحلیل‌گران معتقدند تا اواسط سال آینده میلادی صدها میلیون نفر در سراسر جهان واکسینه خواهند شد و جهان به ایمنی جمعی نزدیک می شود. غیر از دو شرکت فایزر و بایونتک، دو شرکت دیگر یعنی شرکت مودرنا و آسترازنکا واکسن موثر برای کرونا ساخته اند که به زودی مجوز استفاده اضطراری برای آنها نیز صادر می شود.

این ها اخبار مثبت از مهار کرونا هستند که بر قیمت طلا فشار وارد می‌کنند البته همیشه یک "اما" وجود دارد. با آن که دیدگاه ها درباره افق اقتصاد جهان مثبت است اما مبنای این خوشبینی این است که تصور می شود تمام زمینه‌های مهار کرونا و رشد اقتصادها بطور کامل فراهم خواهد شد. اما در واقعیت، تحقق این پیش‌بینی غیرممکن است و بدون شک اختلال‌هایی در روند کارها پدید خواهد آمد. همچنین واکسیناسیون با سرعتی که پیش‌بینی شده انجام نخواهد شد. برای مثال درباره واکسن شرکت فایزر مسائلی مطرح است.

نخست آن که تمام آنچه ما می‌دانیم از رسانه‌ها منتشر شده و این شرکت داده های علمی برای بررسی تخصصی ارائه نکرده است. دومین موضوع این است که کارایی واکسن مربوط به ۷ روز پس از تزریق دومین دوز واکسن است. ما هنوز نمی‌دانیم واکسن در دوره طولانی تر چه میزان موثر خواهد بود و ایمنی ایجاد شده تا چه مدت باقی خواهد ماند. سومین نکته این است که ما هنوز میزان اثربخشی واکسن را در افراد در سنین بالا و کسانی که دارای بیماری زمینه ای هستند نمی‌دانیم. چهارمین نکته این است که واکسن یاد شده بر مبنای فناوری mRNA ساخته شده و این نوع واکسن در گذشته هرگز برای تزریق به انسان مجوز نگرفته است. همیشه یک بار اول وجود دارد اما فناوری های جدید همیشه نگرانی هایی پدید می آورند و این نگرانی ها سبب می شود تمایل عمومی به واکسینه شدن کم شود.

از سوی دیگر واکسن یاد شده باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود و این یک وضعیت دشوار را برای بیمارستان ها پدید می آورد زیرا تعداد کمی از مراکز درمانی تجهیزات لازم برای نگهداری این واکسن را در اختیار دارند. حتی بیمارستان های بزرگ نیز همگی چنین تجهیزاتی ندارند چه رسد به بیمارستان‌های کوچک و مراکز درمانی در شهرها و روستاها و کشورهای در حال توسعه. و در نهایت باید به این نکته اشاره شود که حتی اگر مناسب ترین واکسن ساخته شود اما مردم درباره آن دیدگاه مثبت نداشته باشند آن واکسن بی فایده خواهد بود.

البته این یک واقعیت است که واکسن های دیگر با شرایط نگهداری آسان تر ساخته شده و در آینده ارائه می شود اما در بهترین حالت، تا اواسط سال آینده امکان واکسیناسیون تعداد کافی از مردم طوری که تغییر پایدار و محسوس در شرایط اقتصاد جهان پدید آید وجود ندارد. دلیل اصلی افت قیمت طلا این است که تصور می شود خیلی زود شرایط عادی خواهد شد اما چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و شرایط در نیمه دوم سال آینده به تدریج بهتر می‌شود. همچنین طی فصول آینده عوامل حمایت از قیمت طلا از جمله نرخ های پایین یا منفی بهره و حجم عظیم نقدینگی در اقتصادها از رشد قیمت طلا حمایت می کنند.

اما یک نکته مهم این است که تغییرات قیمت طلا به این بستگی دارد که سرمایه‌گذاران چه تصوری از آینده دارند. اگر آنها معتقد باشند شرایط به سرعت بهبود می یابد تمایل به سرمایه‌گذاری در طلا بالا نخواهد بود حتی اگر شاخص‌های بنیادی بازار از رشد قیمت‌ها حمایت کنند.

بدین ترتیب رشد اخیر قیمت طلا ممکن است ادامه یابد یا معکوس شود. در هفته ها و ماه های آینده، عوامل متعدد بر بازار طلا اثر خواهند گذاشت و اکنون با دقت نمی توان پیش بینی کرد چه رخ خواهد داد. در سال جاری میلادی عملکرد بازار طلا خوب بوده و احتمالا سال آینده نیز قیمت ها بالا خواهد رفت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24