Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر یعنی از زمانیکه خبرها از ساخته شدن واکسن برای کرونا منتشر شده وضعیت بازارهای مختلف تغییر کرده و برای مثال قیمت طلا کاهش و قیمت نفت رشد کرده است. همچنین تغییراتی در بازارهای مالی رخ داده است. تحلیلگران معتقدند شرایط در آینده ..

باید به واقعیت پنهان شده در پشت خبرها توجه کرد!

بورس24 : بازار نفت هفته گذشته عملکرد کمی مثبت داشت و این رشد در قیمت‌ها حاصل برخی عوامل از جمله کاهش ارزش دلار و تاکید اوپک پلاس بر پایبندی به حفظ ثبات در بازار است. روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 49 دلار و ۴۶ دلار در هر بشکه قرار گرفت. در هفته‌های گذشته یعنی از زمان انتشار اخبار مربوط به ساخته شدن واکسن برای کرونا، قیمت نفت رشد قابل ملاحظه داشته زیرا این باور به وجود آمده که تقاضا در ماه های آینده افزایش خواهد یافت.

این نتیجه گیری غیرمنطقی نیست اما پرسش‌های متعدد درباره آینده وجود دارد که تنها با گذشت زمان پاسخ آنها مشخص خواهد شد. نخستین سوال این است که رشد مصرف چه زمانی شروع خواهد شد؟ اقتصاددان‌ها اتفاق نظر دارند که در نیمه دوم سال آینده، اوضاع اقتصاد جهان بهتر می‌شود اما تحقق این پیش‌بینی به تغییر رفتار مصرف کنندگان وابسته است. درباره افزایش قابل ملاحظه سفرهای هوایی و زمینی اطمینانی وجود ندارد زیرا ممکن است روند واکسیناسیون طولانی باشد یا آنکه به رغم واکسیناسیون جمعیت های بزرگ، مصرف کنندگان همچنان از سفر اجتناب کنند.

موضوع بعدی، رشد تولید نفت در آمریکا است. به دلیل افزایش قیمت نفت، تولیدکنندگان نفت شیل در این کشور بر تولید افزوده اند و حتی اگر قیمت ها در محدوده های کنونی باقی بماند تولید نفت در آمریکا و احتمالاً در چند کشور دیگر افزایش خواهد یافت. لیبی یکی از این کشورهاست. در هفته های اخیر تولید نفت این کشور که از برنامه کاهش عرضه نفت اوپک پلاس معاف است به میزان قابل ملاحظه افزایش یافته است.

اوپک پلاس از ماه می تولید نفت خود را به میزان چشمگیر پایین آورده است تا کاهش تقاضا جبران شود. از آغاز سال جدید میلادی تولید نفت این ائتلاف 500 هزار بشکه افزایش می یابد و به احتمال زیاد به تدریج بر تولید افزوده خواهد شد. اگرچه اوپک پلاس تاکنون به حفظ تعادل در بازار نفت پایبند بوده اما افزایش تولید، در هر حال بر بازار فشار وارد خواهد کرد.

موسسه رتبه سنجی فیچ پیش بینی کرده قیمت نفت برنت سال آینده در محدوده 45 دلار در هر بشکه نوسان خواهد کرد. این رقم نسبت به رقم پیش بینی شده در نظرسنجی از 36 اقتصاددان 5 دلار پایین تر است. از دید موسسه فیچ، تقاضا حداقل تا نیمه دوم سال آینده میلادی ضعیف باقی خواهد ماند زیرا پیشرفت در واکسیناسیون سریع نخواهد بود. هفته گذشته انگلستان به نخستین کشوری تبدیل شد که مجوز استفاده اضطراری از واکسن دو شرکت فایزر و بایونتک را صادر کرد. از این هفته واکسن یاد شده برای کادر درمان استفاده خواهد شد اما پیش بینی شده ماه ها طول خواهد کشید تا واکسن بطور گسترده در اختیار جمعیت قرار گیرد.

باور تحلیلگران موسسه فیچ این است که تا نیمه دوم سال آینده، واکسن کرونا بر مصرف نفت اثر بزرگ و پایدار نخواهد گذاشت. در حال حاضر میزان عرضه اوپک پلاس نسبت به ابتدای ماه آوریل یعنی قبل از اجرای برنامه کاهش عرضه، 7.7 بشکه میلیون پایین تر است و در ماه ژانویه این رقم 7.2 میلیون بشکه خواهد بود. همانطور که بیان شد ابهام های عمیق درباره تحولات بازار نفت در ماه های آینده وجود دارد و به همین دلیل پیش بینی های مختلف درباره متوسط قیمت ها در سال آینده مطرح شده است.

نشست های اوپک پلاس برای بررسی وضعیت بازار نفت و تصمیم گیری درباره میزان تولید، از ماه ژانویه به شکل ماهانه برگزار خواهد شد. این یک خبر مثبت است زیرا بدین ترتیب این ائتلاف می تواند خیلی زود به تحولات در بازار واکنش نشان دهد. نکته ای که برخی تحلیلگران مطرح کرده اند این است که سرمایه گذاران در بازار نفت نباید تصور کنند شرایط این بازار بزودی بهبود پیدا خواهد کرد. در چند ماه آینده همه گیری کرونا در اقتصادهای اروپایی و آمریکا همچنان با شدت ادامه پیدا خواهد کرد و پس از آن یعنی در بهار، عوامل مختلف اجازه نخواهد داد مصرف سوخت در اقتصادهای بزرگ مصرف کننده نفت، رشد قابل ملاحظه داشته باشد. بدین ترتیب ضروری است تمامی جوانب در نظر گرفته شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24