Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در ویژه نامه نشریه اکونومیست که هر سال در آستانه شروع سال جدید منتشر می شود به ١٠ روند مهم که سال آینده میلادی مشاهده خواهد شد و بسیاری از آنها با آنچه انتظار می رود در تضاد قرار دارد اشاره شده است. سال آینده یک سال بسیار غیرقابل پیش بینی خواهد بود زیرا ..

١٠ روند کلان سال آینده میلادی از دید اکونومیست

بورس24 : آیا احساس می کنید خوش شانس هستید؟ عدد 21 با شانس، ریسک، استفاده از فرصت ها و .. همراه خواهد بود. سال جاری میلادی بحران کرونا بزرگ ترین اثرات را بر اقتصاد جهان گذاشته و سال آینده نیز این بحران، عمیق ترین نگرانی کشورهای مختلف خواهد بود. امیدواری هایی درباره مهار ویروس کرونا در سال آینده وجود دارد اما واقعیت این است که ریسک های بزرگ در جهان همچنان وجود خواهند داشت و این ریسک ها بر سلامت انسان ها، اقتصاد کشورها و ثبات اجتماعی اثر خواهند گذاشت. در آستانه سال ۲۰۲۱ ، ده روند کلان برای سال آینده قابل طرح است.

نخستین روند، رقابت بر سر واکسن کروناست. همزمان با تولید و توزیع واکسن برای کرونا، تمرکز از ساخت آن به سمت موضوع بسیار مهم دیگر یعنی توزیع معطوف خواهد شد. "دیپلماسی واکسن" با رقابت هایی در داخل و بین کشورها بر سر اینکه چه کسی و چه زمان باید واکسن را دریافت کند همراه خواهد بود.

دومین روند، بهبود غیریکپارچه شرایط اقتصادی است. سال آینده اکثر اقتصادها در مسیر بهبود قرار می‌گیرند اما بهبود، یکنواخت نخواهد بود زیرا دائماً مواردی از شیوع و مهار کرونا رخ می دهد و نیز دولت ها مجبور هستند به شرکت‌ها و نیروی کار کمک کنند به حیات خود ادامه دهند تا بحران به طور کامل از میان برود. سال آینده شکاف بین شرکت‌های ضعیف و قدرتمند افزایش خواهد یافت.

سومین روند، تحولات سیاسی با آغاز به کار دولت جدید در آمریکاست. این پرسش مطرح است که دولت جو بایدن تا چه حد می تواند نظم بین المللی قاعده مند را احیا کند. پیمان آب و هوای پاریس و پیمان هسته‌ای ایران نخستین آزمون های دولت بایدن خواهند بود. اما مسلماً اثرات دوران ریاست جمهوری ترامپ همچنان بر جهان باقی خواهد ماند.

چهارمین روند، افزایش تنش بین آمریکا و چین است. نباید انتظار داشته باشید بایدن جنگ تجاری با چین را متوقف کند. در عوض، او قصد دارد روابط آمریکا با هم پیمان‌های این کشور را ترمیم کند تا جنگ تجاری با چین را به شکل موثرتر ادامه دهد. بسیاری از کشورها از آفریقا تا جنوب شرق آسیا حداکثر تلاش خود را می کنند که همزمان با شدت یافتن تنش ها مجبور نشوند جانب یکی از دو طرف را بگیرند.

پنجمین روند، افزایش درگیر شدن شرکت‌ها در منازعه بین آمریکا و چین است. در منازعات بین دو کشور، شرکت‌ها یک جبهه مهم هستند و سال آینده صرفاً شرکت های بزرگ نظیر هواوی و تیک تاک درگیر نخواهند بود بلکه طیفی گسترده از شرکت ها در این نزاع تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

ششمین روند، آشکار شدن تحولات در استفاده از فناوری است. سال جاری میلادی به دلیل همه‌گیری کرونا میزان بهره گیری از فناوری های گوناگون از ویدئو کنفرانس گرفته تا خریدهای آنلاین، دورکاری و آموزش از راه دور بسیار افزایش یافته است. سال آینده همزمان با مهار شدن ویروس کرونا مشخص خواهد شد این فناوری‌ها تا چه حد همچنان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

هفتمین روند، تغییر در صنعت گردشگری است. انتظار می رود سال آینده بخش های گردشگری کوچکتر شوند و مسافرت ها عموماً در داخل کشورها انجام شود. خطوط هواپیمایی، هتل‌های زنجیره‌ای و سازندگان هواپیما دچار مشکل خواهند بود.

هشتمین روند، توجه به تغییرات آب و هوایی است. یک جنبه مثبت بحران کرونا این است که فرصتی پدید آمد تا درباره تغییرات آب و هوایی اقدام شود. برنامه دولت ها در حوزه بهبود اوضاع اقتصادی با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی تدوین خواهد شد و انتظار می‌رود از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته شود.

نهمین روند، به تعویق افتادن برخی رویدادهای جهانی است. از بسیاری جهات سال آینده مانند سال جاری خواهد بود به این معنا که مانند امسال، سال ۲۰۲۱ تلاش می شود رویدادهای ورزشی، نمایشگاه های بین المللی و رویدادهای سیاسی در موعد مقرر برگزار شوند اما بعید است تمامی رویدادها سال آینده برگزار شوند.

دهمین روند، توجه به دیگر ریسک هاست. دانشمندان و تحلیلگران که بسیاری از آنها سال‌های متمادی درباره خطر همه گیری هشدار داده بودند سعی خواهند کرد از فرصت پدید آمده برای تشویق سیاست‌گذاران به توجه به دیگر ریسک ها استفاده کنند. امیدواریم موفق باشند.

سال جدید میلادی بسیار غیر قابل پیش بینی خواهد بود زیرا عواملی نظیر همه گیری، بهبود غیریکپارچه شرایط اقتصادی و مسائل ژئوپلیتیک بر اوضاع جهان اثر خواهند گذاشت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24