Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : تابستان امسال اجاره بهای مسکن در شهر تهران کمترین رشد را نسبت به قیمت مسکن و همچنین قیمت زمین پیدا کرد. مرکز آمار ایران اعلام کرد: در فصل دوم سال جاری متوسط اجاره بهای هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۴٧ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ٩٨ افزایش یافت. این در حالی است که قیمت متوسط زمین با رشد ٧۶ درصدی و قیمت مسکن نیز با رشد ٨۶ درصدی روبرو شد. بنابراین بیشترین رشد قیمت متوجه خانه است بعد از آن برای زمین و سپس برای اجاره بها اتفاق افتاده است.

بازار اجاره در رتبه آخر رشد نرخ قرار گرفت

بورس24 : تابستان امسال اجاره بهای مسکن در شهر تهران کمترین رشد را نسبت به قیمت مسکن و همچنین قیمت زمین پیدا کرد.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در فصل دوم سال جاری متوسط اجاره بهای هر مترمربع واحد مسکونی در تهران 47 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 98 افزایش یافت. این در حالی است که قیمت متوسط زمین با رشد 76 درصدی و قیمت مسکن نیز با رشد 86 درصدی روبرو شد.

بنابراین بیشترین رشد قیمت متوجه خانه است بعد از آن برای زمین و سپس برای اجاره بها اتفاق افتاده است.

هزینه ای که مستاجران تهرانی در تابستان امسال برای اجاره نشینی پرداخت کردند میانگین رقمی معادل با 3 میلیون و 200 هزار تومان برای یک آپارتمان 50 مترمربعی و نزدیک 5 میلیون تومان برای واحد مسکونی متوسط متراژ (حدود 75 مترمربع) بوده است. البته این رقم برای آپارتمان های واقع در منطقه 5 تهران بین 5 تا 7 میلیون تومان و برای مناطق بالای شهر مثل منطقه 3 نیز نزدیک به 8 تا 9 میلیون تومان است.

بازار اجاره مسکن در فاصله بهار تا تابستان امسال با رشد 3 رقمی در معاملات مواجه شد. تعداد معاملات اجاره مسکن (حجم اجاره نامه های منعقد شده) در تابستان امسال 165 درصد نسبت به بهار افزایش پیدا کرد. این رشد در معاملات بازار اجاره نه بخاطر اثر افزایش تقاضای اجاره نشینی که بخاطر اصرار مستاجرها به امضای قرارداد برای تمدید با هدف ایستادن مقابل موجرهای اضافی خواه بوده است.

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای تابستان امسال حداکثر میزان رشد اجاره بهای مسکن در قراردادهای اجاره 25 درصد تعیین شد. منظور از این میزان سقف همان رشد نقطه به نقطه اجاره بها است و نه رشد فصلی. اجاره نشین ها در تابستان امسال تصمیم گرفتند قراردادهای اجاره شان را در بنگاه ثبت کنند تا صاحب خانه مجبور شود میزان رشد مجازه اجاره بها را بپذیرد.

اما در عین حال اکنون این رشد نقطه به نقطه 47 درصد اجاره بهای مسکن در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال حاکی از آن است که در هر ماه اجاره بهای مسکن حدود همین مقدار درصد نسبت به ماه مشابه در سال 98 افزایش پیدا کرده است. بنابراین به نظر می رسد علت آنکه معاملات اجاره در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال فقط 10 درصد رشد کرده، احتیاط بیشتر مستاجرها در برابر صاحب خانه است.

در همین تابستان امسال نیز اجاره بها در تهران 15 درصد نسبت به فصل بهار افزایش پیدا کرد.

اما قیمت مسکن با رشد 87 درصدی در تابستان نسبت به تابستان سال گذشته، باعث شد این بازار در رتبه اول بیشترین رشد قرار گفت. متوسط قیمت مسکن در تابستان امسال به مترمربعی 24 میلیون تومان رسید. در این فاصله (تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته)، میزان خرید و فروش آپارتمان به 163 درصد رسید. رشد فصلی قیمت مسکن نیز 28 درصد شد.

براساس گزارشی که مرکز آمار ایران اعلام کرده است، گرانترین آپارتمانی که در تابستان امسال فروش رفته یک آپارتمان واقع در منطقه 5 تهران با قیمت 131 میلیون تومان بوده است.

اما قیمت زمین به کدام سو حرکت کرد؟

در تابستان امسال متوسط قیمت زمین به مترمربعی 34 میلیون و 899 هزار تومان رسید که در مقایسه با فصل اول سال رشد 36 درصدی پیدا کرده است. رشد نقطه به نقطه قیمت زمین نیز 87 درصد گزارش شده است.

قیمت زمین تا قبل از شروع سال 99 تقریباً به قیمت مسکن نزدیک بود. تا پیش از سال 98، این نسبت به 1.2 درصد که بالاترین نسبت از قدیم تا الان است رسیده بود. اما در فصل گذشته چونکه سرعت رشد قیمت زمین خیلی بیشتر از سرعت رشد قیمت مسکن شد در نتیجه فاصله آن هم با قیمت واحدهای مسکونی رو به گسترش گذاشت.

رشد فصلی قیمت زمین در تابستان بیش از 35 درصد در حالی که رشد فصلی قیمت مسکن 28 درصد در گزارش مرکز آمار اعلام شده است.

براساس این گزارش بساز و بفروش ها اعلام کردند در تابستان امسال عرصه برای ساخت و ساز بسیار محدود و کوچک شد. مالکان ساختمان های قدیمی و کلنگی در تابستان امسال و حتی در بهار، از فروش دست کشیدند چون این بازار را بدون ریسک تلقی می کنند.

سهم زمین از قیمت مسکن به نزدیک 85 درصد رسیده است. در کشورهای مختلف هشدار می دهند که دولت باید طوری بازار زمین را مدیریت کند که سهم زمین از قیمت ساخت مسکن از 40 درصد تجاوز نکند.یکی از دلایل رکود ساخت و ساز در سال های اخیر رشد تند قیمت زمین بود.

قیمت زمین در اواخر سال گذشته نیز حول و حوش 25 میلیون تومان در مترمربع در نوسان. آن زمان میانگین قیمت مسکن زیر 20 میلیون تومان در متربع بوده است.

در چند روز گذشته تعداد فایل های فروش یا مشارکت برای املاک کلنگی افزایش پیدا کرد. این افزایش هم سبب شد قیمت مد نظر فروشنده ها کاهش پیدا کند. حدس قوی درباره بازار زمین آن است که سرعت رشد قیمت ها کم می شود. در حقیقت بازار مسکن در حال انرژی مثبت گرفتن از بازارهای دیگر است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24