Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت مس سرچشمه هر چند به لحاظ کسب و کار از شرکت های فعال در صنعت مس به شمار می رود اما به لحاظ ماهیت در زمره شرکت های سرمایه گذاری به شمار می رود... بر اساس اطلاعات منتشر شده در پایان شهریور ماه این شرکت در میان شرکت های سرمایه گذاری به لحاظ ارزش بازار رتبه ١۴ و به لحاظ سرمایه ثبت شده رتبه ٩ را داشته است...

دلیل صف خرید مستحکم در «سرچشمه»؟

بورس24 : شرکت مس سرچشمه هر چند به لحاظ کسب و کار از شرکت های فعال در صنعت مس به شمار می رود اما به لحاظ ماهیت در زمره شرکت های سرمایه گذاری به شمار می رود. بر اساس اطلاعات منتشر شده در پایان شهریور ماه این شرکت در میان شرکت های سرمایه گذاری به لحاظ ارزش بازار رتبه 14 و به لحاظ سرمایه ثبت شده رتبه 9 را داشته است. هر چند سهام ملی مس بخش قابل توجهی دارد، اما بخش قابل توجهی از دارایی های سرچشمه مربوط به دارایی های غیر بورسی است. در نمودار درختی زیر شرکت های عمده تحت کنترل شرکت به همراه درصدی سهامداری تصویر کشیده است. با توجه به این اگرچه تعدادی از شرکت ها به صورت مستقیم زیر نظر هلدینگ مس سرچشمه فعالیت می کنند، تعدادی دیگری نیز به صورت غیر مستقیم و در قالب دو شرکت مس افق کرمان و راهیان سهام مشغول به فعالیت هستند. خاطر نشان می شود علاوه بر شرکت های زیر، مس سرچشمه زیرمجموعه های کنترلی و غیر کنترلی دیگری نیز دارد که مالکیت 10 درصدی سهام شرکت آرین ماهتاب گستر (یکی از بزرگترین هلیدنگ های نیروگاهی برق کشور) از مهم ترین آنهاست.

هر چند در نگاه نخست شرکت های زیرمجموعه مس سرچشمه تماما فعال در صنعت مس به نظر می رسند اما بررسی حیطه فعالیت این شرکت ها نشان از گستردگی بسیار زیاد آن دارد. بر این اساس فعالیت شرکت های زیرمجموعه حیطه هایی همچون برق، تاسیسات، حمل و نقل، ساخت و ساز، اکتشاف و فراوری مواد معدنی، تولید مواد شیمایی و حتی خدمات بهداشتی را نیز در بر می گیرد. این تنوع باعث می شود که سرچشمه را نه به عنوان یک هلدینگ فلزی یا معدنی، بلکه به عنوان یک هلدینگ چند رشته شناسایی در نظر بگیریم. نکته حائز اهمیت در این خصوص آن که بر خلاف بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها، تقریبا تمامی شرکت های زیرمجموعه مس سرچشمه فعال و سودده بوده و با توجه به پروژه های در دست اقدام برای اکثر آنها می توان رشد قابل توجه سوددهی در سال های آینده متصور بود. همچنین وجود دارایی های ثابت قابل توجه این شرکت ها باعث شده ارزش روز دارایی های آنها با توجه به تورم سنگین (به ویژه در حوزه املاک و مستغلات و ماشین آلات) با رشد قابل توجه همراه شده که می بایست این موضوع نیز در ارزش گذاری شرکت مد نظر قرار گیرد.

با این وجود به نظر می رسد هر چند در پرتفوی بورسی مس سرچشمه دارایی ارزشمندی همچون سهام ملی مس وجود دارد اما برای پی بردن به ارزش ذاتی سهام این شرکت می بایست در شرکت های زیرمجموعه کندوکاو نمود. هر چند با در دستور کار قرار گرفتن عرضه اولیه سهام برخی از این شرکت ها در بورس و به تبع آن انعکاس ارزش بازار آن در سبد بورسی، در آینده ارزش واقعی شرکت مس سرچشمه بر همگان عیان خواهد شد اما آنچه مسلم است این دارایی ها در حال حاضر نیز در دل شرکت قرار دارند و بی توجهی بازار به آنها صرفا موقعیتی است که برای سرمایه گذاران متکی بر تحلیل ایجاد می کند تا قبل از جلب توجه بازار به ارزش ذاتی شرکت، در سهام آن سرمایه گذاری کرده و علاوه بر بهره بردن از سودهای تقسیمی، در زمان جلب نظر بازار به این سهم از عواید آن استفاده نمایند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24