Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هلدینگ وکادو در سال ١٣۶٩ تاسیس شد و در حال حاضر در زمینه فعالیت های معدنی، صنعتی، بازرگانی، حمل و نقل، خدمات فنی مهندسی و مالی می باشد .به دلیل ماهیت هلدینگی شرکت،شرکت عملیات فعال خرید و فروش سهام ندارد و با استراتژی مدیریت شرکتهای زیرمجموعه ،عمده سود شرکت در پایان سال و بعد از تقسیم سود شرکتهای زیرمجموعه شناسایی می شود...

خالص ارزش دارایی های تکادو چند!؟

هلدینگ وکادو در سال 1369 تاسیس شد و در حال حاضر در زمینه فعالیت های معدنی، صنعتی، بازرگانی، حمل و نقل، خدمات فنی مهندسی و مالی می باشد .به دلیل ماهیت هلدینگی شرکت،شرکت عملیات فعال خرید و فروش سهام ندارد و با استراتژی مدیریت شرکتهای زیرمجموعه ،عمده سود شرکت در پایان سال و بعد از تقسیم سود شرکتهای زیرمجموعه شناسایی می شود. برخی ویژگی های استراتژیک این هلدینگ عبارتست از :

1- یکی از بزرگترین تأمین کنندگان ذغالسنگ خام تولیدی کشور . در شرایطی که در سال 1398 نیز وارد کننده این کالا بودیم، با کسری 3.5 میلیون تنی زغال سنگ، نسبت به ظرفیت فولاد کوره بلند در کشور مواجه خواهیم بود.

2- یکی از بزرگترین تولید کنندگان کنسانتره ذغالسنگ کشور

3- بزرگترین تولید کننده سنگ منگنز کشور

4- از بزرگترین شرکتهای ارائه کننده خدمات فنی و مهندسی در صنایع مختلف از جمله سیمان، فولاد، مس و...

5- فعالیت در صنایع بالا دستی و پایین دستی فولاد کشور و در اختیار داشتن بزرگترین سهم بازار آهک و دولومیت کلسینه در کشور

6- فعالبت در زمینه صنعت حمل و نقل در سطح کشور با در اختیار داشتن مالکیت 60 درصدی شرکت ترابری رهنورد و از شرکتهای فعال در عرصه تجارت خارجی با مالکیت آتیه تکادو بین الملل

7- از بزرگترین شرکتهای کشور در زمینه ریخته گری قطعات سنگین

8- در اختیار داشتن مجمع عادی و فوق العاده 6 شرکت زیرمجموعه در بورس و فرابورس ایران (کپرور،کطبس،کمنگنز، فافزا، تابا،تپولا)

9-فعال در عرصه صنعت گردشگری با در اختیار داشتن مالکیت شرکت آیینه خانه اسپادانا که مالک هتل اسپادانای اصفهان و برخی املاک دیگر با تمرکز بر صنعت گردشگری است.

10-لازم به ذکر است این شرکت به طور مستقیم و یا از طریق شرکتهای 100 درصدی زیرمجموعه مالکیت املاک با ارزشی در تهران(خیابان ساعی)،اصفهان ،اشترجان، زمینهای بابا شیخ علی،هتل اسپادانای اصفهان و ...را در اختیار دارد.

11-با توجه به تصویب قوانین جدید قیمتگذاری زغالسنگ و منگنز بر اساس شمش فولاد خوزستان و نیز پایین بودن قیمتهای زغالسنگ نسبت به قیمتهای جهانی و نیاز به واردات این محصول ،شاهد تحول سود در وکادو در سال 99 بوده ایم که حتما در سالهای آتی نیز تداوم خواهد داشت.

لازم به ذکر است در 6 ماهه سال 99 شرکتهای کطبس،کمنگنز،کپرور به ترتیب 301 ، 105 و 242 درصد رشد سود خالص داشتند و همگی بیش از کل سال 98 سود ساختند.

12-در بخش سرمایه گذاری و هلدینگ مالی مالکیت سرمایه گذاری آتیه تکادو و کارگزاری نقش جهان را در اختیار دارد.

سرمایه شرکت ،سهامداران، حجم مبنا و بازدهی

در حال حاضر سرمایه ثبتی شرکت 79.7 میلیارد تومان و سال مالی شرکت در سال جاری منتهی به 1399.03.31 میباشد .میانگین حجم 200روزه معاملات شرکت حدود 4.24میلیون سهم است و حجم مبنای آن 1.2میلیون سهم می باشد.

همانطور که از جدول فوق نیز مشخص است حتی با احتساب درآمد و سود backwardبا توجه به ارزش بازار 1200میلیاردی این سهم عملا نسبت قیمت به سود تلفیق برابر9 backwardو سه forwardدارد و با p/nav حدود 38 درصد از ارزانترین هلدینگهای حال حاضر بورس است.

بازدهی شرکت در یکسال گذشته تنها 117درصد بوده است که در مقایسه با شاخص کل و سهام مشابه بسیار کم است و به نظر می رسد قرار گرفتن سهم در بازار پایه و عدم شناخت فعالان بازار این سهم را به یک neglected stock تبدیل کرده است. باید توجه داشت شرکتهای زیرمجموعه وکادو نسبت به نرخ رشد دلار نیما و شمش فخوز اهرم بالایی دارند و همانطور که گفته شد، در 6 ماهه اول سال 99، کپرور و کطبس به ترتیب 242 و 301 درصد رشد سود خالص داشته اند.

3.1) کپرور 

این شرکت با سرمایه 54 میلیارد تومان یکی از سهام وکادو است که عملکرد بسیار خوبی را در سال 99 داشته به طوریکه رکورد تاریخ فروش ماهانه شرکت در تیرماه 99 شکسته شد و به دلیل افزایش نرخ فروش شرکت توانست فقط در تیر ماه به اندازه فروش 3 ماهه ابتدای سال فروش داشته باشد. ضمنا در 6 ماهه 99 از کل سال 98 بیشتر سود ساخته که درآمد سرمایه گذاری وکادو را به شدت افزایش میدهد .

نرخ فروش ماهانه این شرکت در یک سال گذشته حدود 2.5 برابر شده است و به همین دلیل در سه ماهه 157 و در 6 ماهه 242 درصد رشد سود خالص نسبت به دوره مشابه پیشین در سال 98 داشته است.

با توجه به سرمایه 54 میلیارد تومانی شرکت و سود انباشته ی 52 میلیارد تومان با لحاظ مصوبات ، جدا از پتانسیل افزایش سرمایه از سود انباشته، این شرکت نیز پتانسیل تجدید ارزیابی دارایی دارد.

30.51 درصد فافزا ، 55 درصد زغال سنگ طبس احیاء سپاهان و 7.5 درصد زغال سنگ طبس احیاء سپاهان بخشی از سرمایه گذاریهای شرکت کپرور می باشد و به دلیل مازاد 50 میلیارد تومانی وجه نقد در پایان سال 98 ، شرکت در سال 1399 حتی نسبت به خرید سهام شرکتهای جدید اقدام کرده است. لازم به ذکر است که کپرور در پایان شهریور با رشد بیش از 1000 درصدی ، 72 میلیارد تومان سرمایه گذاری کوتاه مدت داشته است.

3.2) کطبس

با رشد حدود 69 درصدی مبلغ فروش این شرکت در مقایسه عملکرد سالهای 98 و99رشد سود خالص 301درصدی را تجربه کند. بررسی ها نشان می دهد حاشیه سود عملیاتی شرکت در فصل چهارم 98 بهبود یافته است.

به دلیل آنکه عمده هزینه های شرکت مربوط به اکتشاف است و رشد این هزینه ها با آهنگی بسیار کندتر از رشد مبلغ فروش اتفاق افتاده است این شرکت می تواند با رشد اسمی مبلغ فروش حاشیه سود خود را به طور متوالی بهبود ببخشد.

متعاقب رشد قیمت دلار نیما و نیز قیمت شمش فولاد خوزستان، این شرکت توانسته روند صعودی بی سابقه ای از فروش ماهانه را داشته باشد. در سه ماهه اول نیز علیرغم بحران کرونا رشد 100 درصدی سود خالص این شرکت را شاهد بودیم که انتظار می رود با نرخهای جدید محصول تحول شگفت انگیز سود در گزارش فصلهای آتی را نظاره گر باشیم.

مطابق اطلاعیه کدال منتشر شده در4 تیرماه 1399 پس از انجام اکتشافات ذخایر جدیـد و انجام تشـریفات قانونی درخواست پروانه بهره برداری با ذخیره 1970000 تن انجام شده و در حال طی مراحل پایانی صدور پروانه می باشد. این شرکت 2.82 درصد سهام شرکت کپرور را در اختیار دارد.

این شرکت نیز در پایان شش ماهه حدود 2.5 برابر سرمایه اسمی خود، موجودی نقد و سرمایه گذاری کوتاه مدت دارد و می تواند امسال تقسیم سود بسیار خوبی داشته باشد .

با سرمایه فقط 18.5 میلیارد تومان و سود انباشته بعد از مجمع 42 میلیارد تومان ، جدا از پتانسیل افزایش سرمایه از سود انباشته، این شرکت پتانسیل بالای تجدید ارزیابی نیز دارد.

3.3) کمنگنز

این شرکت در سال 98 توانست به ازای هر سهم 304 تومان سود محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 100 درصدی داشته است. همچنین فروش شرکت 57 و سود ناخالص آن 88 درصد رشد داشته است.

در 6 ماهه اول امسال نیز با رشد 47 درصدی فروش ،110 درصد رشد سود خالص داشته است و توانست بیش از کل سال 98 سود خالص داشته باشد.

نرخ گذاری محصولات شرکت بر اساس توافقات انجام شده در سال ۱۳۹۹ ، نرخ فروش پایه به شرکت ذوب آهن اصفهان بر اساس ضریب ۲۰.۵ درصد برای محصول درشت دانه و ۱۷ درصد برای محصول ریزدانه در میانگین سه ماهه قیمت محصولات فولاد خوزستان است. فروش به سایرین بر اساس شرایط بازار (قیمت جها ن و نرخ دلار)و قیمت فروآلیاژها تعیین می شود.

کمنگنز با برخورداری از 5 میلیون تن ذخیره قطعی و 3.5 میلیون تن ذخیره احتمالی، بزرگ ترین معدن سنگ منگنز در خاورمیانه بوده و به عنوان عمده ترین تأمین کننده سنگ منگنز مورد نیاز ذوب آهن اصفهان به شمار میرو د و با حداقل تولید سالیانه یکصد هزارتن سنگ منگنز، رتبه بزرگ ترین تولیدکننده منگنز ایران و خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

در محدوده معدن شهرستانک پس از انجام اکتشاف مقدماتی و عمومی ،عملیات اکتشاف سرب و روی به عنوان ماده معدنی دوم در مرحله اکتشاف تفصیلی و نهایی است و شرکت گزارش داده وضعیت نتایج اکتشافات رو به بهبودی است.

کمنگنز 4.39 درصد کپرور، 1.96 درصد کطبس و 13.91 درصد تهیه و تولید مواد اولیه استقلال سپاهان را در اختیار دارد. با سرمایه تنها 20 میلیارد تومان و سود انباشته بعد از مجمع 38 میلیارد تومان،جدا از پتانسیل افزایش سرمایه از سود انباشته، این شرکت هم مانند شرکتهای دیگر وکادو، پتانسیل بالای تجدید ارزیا بی دارد.

اخیرا این شرکت با همکاری وکادو اقدام به تاسیس کارخانه جدیدی کرده است که اطلاعیه آن در کدال منتشر شده است.

4 .3) فافزا

در سال 98 ،سود عملیاتی و سود خالص شرکت با رشد 48 و 74 درصدی نسبت به سال 1397 مواجه شد. این شرکت 60 درصد از سهم بازار داخلی دولومیت و آهک کلسینه را در اختیار دارد .

این شرکت هم در 6 ماهه با رشد 41 درصدی فروش بالغ بر 250 درصد رشد سود خالص داشته است.

3.5) تابا

رشد 66درصدی درآمدهای عملیاتی و تبدیل زیان به سود عملیاتی از جمله دستاوردهای شرکت در سال 1398 بود و این روند را در 6 ماهه اول 99 هم ادامه داد. شرکت قراردادهای متعددی در قالب پیمانکاری با شرکتهای فولاد مبارکه،ذوب آهن و ....منعقد کرده و ضمنا در مناقصه قراردادهای متعددی نیز شرکت کرده است.

3.6) تپولا

کوچکترین شرکت بورسی وکادو است که بهای تمام شده آن برای وکادو تنها 2 میلیارد تومان اما ارزش بازار آن بیش از 300 میلیارد تومان است.

معرفی برخی از شرکتهای غیر بورسی

شرکت ترابری رهنورد

ایـن شـرکت با در‌اختیار داشتن ناوگان پیشرفته و مجهز و برخورداری از انواع سیستم‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای و همچنین انبار، بارانداز، تجهیزات تخلیه و بارگیری انواع بارها در اصفهان، بندرعباس، بندرانزلی و شعبه درحال تأسیس سنگان(خواف)، به عنوان یکی از شرکت‌های توانمند و معتبر در صنعت حمل و نقل کشور مشغول به فعالیت است. همچنین این شرکت با در اختیار داشتن انواع مکانیزم از قبیل کمپرسی، تریلی کمپرسی، لودر، لیفتراک و جرثقیل به کارفرمایان مختلف در زمینه استخراج، بارگیری و حمل مواد معدنی و...نیز خدمات میدهد. فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، فولادآلیاژی ایران، معادن سنگ‌آهن احیا و... از جمله شرکت‌هایی هستند که شرکت مجتمع ترابری رهنورد افتخار همکاری با آنان را دارد. به علاوه اخذ مجوز حمل و نقل سراسری اخیرا تحقق یافته و این شرکت در سراسر کشور قادر به صدور بارنامه و حمل بار خواهد بود.

شرکت امکانات متنوعی در حوزه های مختلف حمل و نقل از جمله لودر و کمپرسیهای بنز مایلر و ... دارد. این شرکت 191740تن تناژ حمل جاده ای و 34525تن تناژ حمل معدنی در سال 1398 داشته است.

بهای تمام شده این شرکت برای وکادو تنها 2.5 میلیارد تومان می باشد.

شرکت فولاد سایا

شرکت مهندسی ساخت صنایع فولاد سایا از سال ۱۳۷۳ بعنوان اولین تولید کننده قطعات سنگین و فوق سنگین فولادی کشور فعالیت خود را آغاز نموده است و تاکنون خدمات ارزشمندی در زمینه طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات استراتژیک به صنایع مختلف کشور (سیمان، فولاد، مس، روی، نیروگا‌هی ، کشتی‌سازی) ارائه نموده و نقش مهمی در صرفه‌جویی ارزی و رفع وابستگی به خارج و همچنین رشد و شکوفایی صنعت کشور ایفا نموده است.91 درصد این شرکت با بهای تنها 1و7 میلیارد تومان در اختیار وکادو است.

از محصولات تولیدی شرکت سایا در صنعت سیمان می توان به انواع رینگ و غلطک کوره پخت سیمان و هدوالهای اسیاب در ابعاد و اوزان متنوع (تاوزن ۳۶۰ مذاب ) ودر صنعت فولاد ومس انواع پاتیل‌های سرباره وحمل مذاب، قفسه‌های نورد در مارکها و آلیاژهای مختلف اشاره نمود که در کارخانجات مختلف در حال بهره‌برداری می‌باشند.

همچنین شرکت سایا با در اختیار داشتن کوره عملیات حرارتی به ظرفیت ۲۰۰تن امکان عملیات حرارتی قطعات بزرگ تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد را دارا می باشد.

آیینه خانه اسپادانا

شرکت آئینه خانه اسپادانا با در اختیار داشتن هتل اسپادانا و انبارهای عمومی اشترجان در سال ۱۳۸۹ تأسیس و فعالیت خود را آغاز نموده است.هتل اسپادانا ۴ طبقه و ۳۲ باب اتاق دارد که با دارا بودن رستورانی با ظرفیت ۲۰۰ نفر در طبقه همکف و رستوران فصلی بام با ظرفیت ۱۵۰ نفر جنب پل زاینده رود اصفهان قرار دارد.شرکت آئینه خانه اسپادانا در اهداف بلند مدت خود برای توسعه فعالیتها در صنعت گردشگری انجام امور مربوط به بهره برداری از مراکز اقامتی وتفریحی دیگر را بصورت خدمات پیمان مدیریت پیش بینی ودر دستور کار قرارداده است . ودر حال حاضرنیز یک مجتمع اقامتی درشمال کشور(شهر رامسر) و یک مجموعه مهمانسرا درشهرستان خواف متعلق به شرکت سنگ آهن احیا بصورت پیمان مدیریت، در حال بهره برداری توسط این شرکت می باشد.لازم به ذکر است با دارا بودن ۱۶ هکتار زمین که شامل ۶سوله (جمعاً به مساحت تقریبی ۸۰۰۰ متر مربع)، ۶ باند بارانداز مجهز به جرثقیل ریلی ۱۰ تنی جهت تخلیه و بارگیری آهن‌آلات و باسکول ۶۰ تنی آماده ارائه خدمات به شرکت‌ها و سازمان‌ها برای انبارداری مواد وکالادر فضای سرپوشیده وروباز می‌باشد. حدود 100 درصد مالکیت شرکت با بهای تمام شده فقط 100 میلیون تومان در اختیار شرکت تکادو است.

سرمایه گذاری آتیه تکادو

این شرکت با سرمایه اسمی 14میلیارد تومان و حدود 30 میلیارد تومان پرتفوی به ارزش پایان اسفند سال 1398 که برآورد ارزش روز آن بیش از 100 میلیارد تومان می باشد با بهای تمام شده 12 میلیارد تومان در مالکیت 100 درصدی وکادو قرار دارد.

احداث معادن تکافر

این شرکت در حال حاضر دارای یک مجموعه معدنی در استان کرمان به نام معدن ذغالسنگ چشمه پودنه می‌باشد.معدن ذغالسنگ چشمه پودنه در فاصله 52.5 کیلومتری شمال شهرستان زرند قرار گرفته است. این معدن همچنین در شمال غربی ناودیس کرمان واقع شده که شامل معادن ذغالسنگ پابدانای اصلی، گل توت، پابدانای جنوبی، کمسار، هشونی، همکار و چشمه پودنه می‌باشد. اکتشافات این معدن در قالب اکتشاف تفصیلی منطقه پابدانای اصلی در سال ۱۳۵۴ که توسط کارشناسان شوروی سابق و ایرانی منجر به تعیین ذخیره گردید، انجام شده است.

زغال سنگ طبس احیا سپاهان

این شرکت در تاریخ 1391.17.07 به ثبت رسید و در پایان همان سال، معادن تخت ‌زیتون و تخت‌نادر را خریداری نمود و از ابتدای سال ۱۳۹۲ فعالیت اجرایی خود (استخراج و بهره‌برداری ذغالسنگ) را شروع کرد و موفق گردید در این مدت کوتاه به اموری چون خرید معادن تخت نادر وتخت‌زیتون با بیش از ۶ میلیون تن ذخیره قطعی، اخذ جواز تأسیس کارخانه فرآوری ذغالسنگ به همراه ۳۰ هکتار زمین و... بپردازد.

NAV وکادو

در حال حاضر نسبت p/navشرکت وکادو در محدود33 درصد است .

اضافه ارزش پرتفوی بورسی شرکت در تاریخ 26 آبان حدود 2600 میلیارد تومان است و اضافه ارزش پرتفوی غیر بورسی آن که شامل طیف بسیار ارزشمندی از شرکتها و داراییهای متنوع می باشد ، حداقل 900میلیارد تومان برآورد می شود.

با ارزش بازار فقط 1200 میلیارد تومان در حالی که 6 شرکت بورسی زیرمجموعه دارد ارزانترین هلدینگ بورسی است که با چشم انداز رشدی سود و فروش شرکتهای زیرمجموعه، پیش بینی می شود در گام اول تا محدوده 3500 تومان امکان صعود قیمت دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24