Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در ماه های اخیر عوامل مختلف از جمله همه گیری کرونا و فقدان بسته حمایتی جدید بر رفتار سرمایه گذاران اثر گذاشته است. بازارهای مالی اکنون نسبت به ماه مارس یعنی اوج بحران کرونا در وضعیت بسیار بهتر قرار دارند و کارشناسان می گویند روند رشد ..

هرگونه اقدام بر مبنای پیش داوری خطرناک است!

بورس24 : پس از چند روز گمانه زنی درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روز گذشته مشخص شد جو بایدن در این انتخابات به پیروزی رسیده است. او حدود سه ماه دیگر در کاخ سفید مستقر خواهد شد و پیش‌بینی تحلیلگران و سرمایه‌گذاران این است که تلاش‌های دولت بایدن برای سامان دادن به اوضاع وخیم کنونی به زودی شروع می‌شود. بایدن اعلام کرده بزودی برنامه ریزی برای مهار بحران کرونا را آغاز خواهد کرد اما برخی تحلیلگران معتقدند همزمان با مقابله با بحران کرونا باید اقداماتی برای کمک به اقتصاد انجام شود.

در هفته های اخیر مذاکرات بر سر بسته حمایتی جدید بین دموکرات ها و دولت آمریکا به دلیل اختلاف نظرهای مختلف به نتیجه نرسید و این در حالی است که کارشناسان معتقدند اقتصاد آمریکا برای مقابله با اثرات همه گیری کرونا به یک بسته بسیار بزرگ نیازمند است. پل کروگمن، اقتصاددان برنده جایزه نوبل معتقد است اقتصاد آمریکا هر ماه به چند صد میلیارد دلار کمک مالی نیازمند است و این کمک ها باید تا وقتی بحران کرونا به پایان می رسد ادامه یابد.

نظر می‌رسد دیدگاه آقای کروگمن منطقی است زیرا میلیون‌ها نفر از کسانی که به دلیل بحران کرونا شغل خود را از دست داده اند همچنان بیکار هستند و شرکت‌های بزرگ و کوچک به حمایت مالی نیازمندند. مصرف ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می‌دهد و اگر به دلیل بیکاری نیروی کار و نگرانی درباره آینده از مصرف کاسته شود شرایط اقتصادی همچنان بد باقی خواهد ماند.

آقای کروگمن می‌گوید: "به آسانی نمی‌توان رقمی دقیق برای بسته حمایتی جدید تعیین کرد اما رقم این بسته باید بسیار بزرگ باشد. در حال حاضر ۱۱ میلیون نفر همچنان بیکار و فاقد درآمد هستند. از سوی دیگر دولت های محلی از لحاظ بودجه دچار کمبود هستند و هزاران شرکت توانایی ادامه فعالیت ندارند." دولت و بانک مرکزی آمریکا در ابتدای همه‌گیری کرونا اقدامات متعدد برای حمایت از اقتصاد انجام دادند و تاکنون هزاران میلیارد دلار به اقتصاد تزریق شده است. اما این کمک ها یا به اتمام رسیده و یا به زودی پایان خواهد یافت.

دموکرات‌های کنگره مایلند رقم بسته حمایتی ۲۲۰۰ میلیارد دلار باشد در حالی که جمهوریخواهان معتقدند شرایط آن قدر بد نیست که به چنین رقمی نیاز باشد در نتیجه رقم بسته حمایتی باید زیر ۱۰۰۰ میلیارد دلار باشد. پس از استقرار بایدن در کاخ سفید، یک موضوع بسیار مهم، مذاکره با جمهوریخواهان بر سر بسته حمایتی جدید است. مهارت بایدن در مذاکره با طرف مقابل اثرات بزرگ بر بورس و اقتصاد آمریکا خواهد داشت. درباره نتیجه مذاکرات آتی بین دولت و سنای آمریکا بر سر بسته حمایتی جدید دیدگاه های مختلف وجود دارد. برخی تحلیلگران معتقدند دو طرف نمی توانند به توافق برسند و بایدن باید امتیاز دهد. اما اگر رقم بسته حمایتی جدید به اندازه کافی بزرگ نباشد وضعیت اقتصاد وخیم باقی خواهد ماند.

فعلا درباره آنچه در آینده رخ خواهد داد ابهام های زیادی وجود دارد و به همین دلیل هرگونه اقدام در بازارها بر مبنای پیش داوری ممکن است خطرناک باشد. راه پیش روی بایدن برای اجرای برنامه‌هایی که اعلام کرده قصد دارد انجام دهد راهی ناهموار است و هرگونه بهبود در شرایط کند خواهد بود. به نظر می‌رسد مهار کرونا و حمایت از اقتصاد دو اولویت فوری اقتصاد آمریکا هستند.

صندوق بین المللی پول و برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند اقتصاد آمریکا تا سال ۲۰۲۳ به وضعیت قبل از بحران کرونا باز نخواهد گشت. در اروپا و برخی اقتصادهای نوظهور نیز وضعیت به همین شکل خواهد بود. بر مبنای آنچه بیان شد سرمایه گذاران در بازارهای مالی طی هفته‌ها و ماه‌های آینده مثل چند ماه گذشته با ابهام های گوناگون مواجه خواهند بود و در این میان هرگونه شتابزدگی در تصمیم گیری ریسک هایی به دنبال دارد.

در ماه های اخیر عوامل مختلف از جمله همه گیری کرونا و فقدان بسته حمایتی جدید بر رفتار سرمایه گذاران اثر گذاشته است. بازارهای مالی اکنون نسبت به ماه مارس یعنی اوج بحران کرونا در وضعیت بسیار بهتر قرار دارند و کارشناسان می گویند روند رشد شاخص ها ادامه پیدا خواهد کرد زیرا سرمایه گذاران بر مبنای تحولات چند فصل آینده به انتخاب سهام می پردازند و سال 2021 وضعیت اقتصاد بهتر از حالا خواهد بود. اما اگر از مصرف کنندگان و شرکت ها حمایت نشود اوضاع نگران کننده خواهد شد و احتمال سقوط شاخص های مالی وجود دارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24