Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های گذشته تغییراتی در وضعیت بازارهای مختلف رخ داده و سبب تردید سرمایه گذاران درباره آینده شده است. آنها تا اندازه ای حق دارند دچرا نگرانی شوند زیرا شرایط واقعا نامشخص است. اما ..

کدام سرمایه گذاران باید تغییر جهت دهند؟

بورس24 : هفته گذشته نرخ رشد اقتصاد چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 4.9 درصد اعلام شد. معمولاً انتشار گزارش وضعیت رشد اقتصادی این کشور بحث هایی را به وجود می آورد و موضوع این بحث آن است که آیا اعداد و ارقام اعلام شده واقعاً دقیق هستند یا نه. گزارش‌هایی که از واردات مواد خام از سوی چین منتشر شده نشان می‌دهد گزارش اخیر دقیق بوده است.

در سه ماهه دوم سال جاری میلادی اقتصاد چین 3.2 درصد رشد کرد البته در ۳ ماهه نخست، به دلیل تعطیل بودن فعالیت های اقتصادی، تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش یافته بود. هفته قبل گزارش‌هایی که از شاخص های اقتصاد چین منتشر شد نشان داد بهبود شرایط به شکل فراگیر رخ داده است. برای مثال در ماه گرشته میلادی خرده فروشی در مقیاس سالانه 3.3 درصد افزایش یافت در حالیکه ماه قبل از آن، این شاخص 0.5 درصد افزایش یافته بود. همچنین بازده صنعتی در ماه گذشته حدود 7 درصد افزایش یافت. در ماه آگوست رشد این شاخص 5.6 درصد بود. سرمایه گذاری نیز در ۹ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.

گاه تحلیلگران نسبت به درست بودن آمار و ارقام اقتصاد چین تردید پیدا می کنند زیرا این ایده وجود دارد که گزارش‌ها طوری تدوین می‌شوند که با دیدگاه ارائه شده از سوی حزب کمونیست درباره وضعیت اقتصاد سازگار باشند. احتمالاً یک راه بهتر برای استفاده از داده ها، تمرکز بر روند تغییرات داده ها به جای تمرکز بر اعداد و ارقام است. با این روش، جهت و سرعت حرکت اقتصاد مشخص خواهد شد. داده هایی که در ماه‌های اخیر از اقتصاد چین منتشر شده نشان می‌دهد این کشور توانسته پس از سقوط تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست، به رشد مناسب و سریع دست پیدا کند.

اواخر سال گذشته ویروس کرونا در شهر ووهان چین شناسایی شد و دولت برای مهار آن، فعالیت‌های اقتصادی را در ۳ ماهه نخست تعطیل کرد. چین با روش‌های سختگیرانه خود توانست همه گیری را مهار کند در نتیجه امکان بازگشایی اقتصاد وجود داشت و این اقدام سبب شد در ماه‌های اخیر وضعیت بخش‌های مختلف اقتصاد بسیار بهتر شود. واردات مواد خام کاملاً نشان می دهد اقتصاد در مسیر رونق در حرکت است.

میزان واردات این مواد به گونه ای است که سبب شده اقتصاد چین به تنهایی زمینه ساز رونق بازار مواد خام شود. در حوزه واردات نفت باید به یک نکته مهم اشاره کرد. در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی واردات نفت چین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 12.7 درصد بالاتر بود یعنی معادل 11.13 میلیون بشکه در روز. اما علت این رشد آن است که پالایشگاه های چین طی دوره کوتاه جنگ قیمت بین عربستان و روسیه که سبب افت شدید قیمت نفت برنت به پایین‌ترین میزان در ۱۷ سال اخیر شد میزان خرید نفت را به شدت بالا بردند و به همین دلیل، واردات نفت چین در پنج ماه اخیر بی‌سابقه بوده است. از این پس ممکن است واردات به آن اندازه نباشد و این یک عامل فشار بر قیمت هاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

این وضعیت برای دیگر مواد خام به ویژه آنهایی که با اجرای برنامه های عظیم حمایتی، تقاضا برای شان بالا می رود وجود ندارد. سنگ آهن و مس جزء این گروه از مواد خام هستند. در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل، واردات سنگ آهن چین حدود 11 درصد افزایش یافت و به ۸۷۰ میلیون تن رسید. این رشد در حالی رخ داد که همه گیری کرونا سبب افت صادرات سنگ آهن از برزیل و آفریقای جنوبی شده بود. واردات مس نیز در همان مدت رشد قابل ملاحظه داشت. واردات سویا نیز در سه فصل نخست سال ۱۵ درصد افزایش یافت. واردات تعداد دیگری از مواد خام نیز افزایش یافته و تمام این افزایش ها سبب شده قیمت ها رشد کند.

قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد از پایین ترین میزان سال جاری که بیست و سوم ماه مارس مشاهده شد یعنی ۷۹ دلار به ۱۲۰ دلار افزایش یافته که رشد ۵۰ درصدی را نشان می دهد. قیمت هر تن مس نیز از 4370 دلار در سیزدهم مارس با ۵۴ درصد افزایش به نزدیکی ۷ هزار دلار رسیده است. البته واردات زغال سنگ حرارتی و زغال سنگ کک شو در ۹ ماهه نخست امسال کاهش یافته است. علت این کاهش، اقدام چین به حمایت از تولیدکنندگان داخلی در دوره همه گیری است.

افق بازار مواد خام همچنان به وضعیت اقتصاد چین و برنامه‌های دولت برای کمک به رونق اقتصاد وابسته است و از آنجا که اوضاع اقتصادی این کشور در حال بهتر شدن است در بازار مواد خام نیز شرایط بهتر خواهد شد. البته همانطور که بیان شد بازار برخی مواد خام به دلایل مختلف وضعیت خوبی ندارد و برای آینده قابل پیش بینی نیز شرایط این بازارها تغییر نمی کند. برای مثال بازار نفت همچنان تحت فشار باقی خواهد ماند اما بازار برخی فلزات پایه همچنان امیدبخش است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تا روز جمعه در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24