Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از دید تحلیلگران، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بخش های مختلف اقتصاد آمریکا و جهان اثرات فراگیر خواهد داشت. همانطور که بیان شد، سیاست های بایدن و ترامپ دارای ویژگی های مشابه و متفاوت است. مدیران شرکت های مختلف برای آنچه رخ ..

بایدن، ترامپ و افق بازار مواد معدنی

بورس24 : حدود دو هفته دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود و تحلیلگران مدت‌هاست در حال بررسی اثرات پیروزی هر یک از دو نامزد بر بازار مواد معدنی جهان هستند. هر دو نفر یعنی ترامپ و بایدن، مجموعه ای از سیاست های جدید معرفی کرده اند که می تواند تغییرات بزرگ در بازار مواد معدنی در آمریکا و جهان به وجود آورد. در ادامه به اثرات سیاست‌های اصلی آنها بر بخش‌های انرژی فسیلی، بخش معدن و تعرفه تجاری و همچنین مواد معدنی کمیاب اشاره می کنیم.

خودروهای برقی. یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاری هایی که بایدن قول داده در صورت پیروز شدن انجام دهد، سرمایه گذاری در انرژی های جدید است که تقاضا برای لیتیوم، کبالت و مواد معدنی کمیاب را بالا خواهد برد. ماه ژوئیه امسال بایدن از برنامه ۲۰۰۰ میلیارد دلاری انرژی پاک صحبت کرد که به ادعای او میلیون‌ها شغل پدید خواهد آورد. این برنامه شامل سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد دلاری طی چهار سال در زیرساخت‌ها از جمله صنعت خودرو و برق برای کاستن از تولید گازهای گلخانه‌ای است. بایدن گفت: "هدف، تحول در بخش تولید برق آمریکا برای تولید برق بدون ایجاد آلودگی کربن و برقی کردن سهمی بزرگتر از اقتصاد است که زمینه‌ساز ایجاد شغل و افزایش رقابت پذیری در سده حاضر است."

اجرای این برنامه به رشد قیمت لیتیوم کمک خواهد کرد. قیمت لیتیوم به رغم رشد تولید خودروهای برقی، به دلیل مازاد عرضه تحت فشار بوده است. از دید کارشناسان بازار لیتیوم، رشد قیمت ها در صورت اجرای برنامه یاد شده لطمه ای به این بخش در آمریکا وارد نخواهد کرد. در ایالات‌متحده علاقه به خودروهای برقی در حال افزایش است و برای ادامه پیدا کردن این علاقه‌مندی ضروری است تولیدکنندگان خودروهای برقی و زنجیره‌ای عرضه آنها دچار مشکل در زمینه مواد اولیه نشوند. همچنین باید از تولید لیتیوم در داخل آمریکا حمایت شود.

بازار نفت. ترامپ خود را طرفدار تولید نفت شیل معرفی کرده و بارها گفته است بایدن قصد دارد فعالیت این بخش را ممنوع کند. او در دوره ریاست جمهوری خود برخی موانع توسعه فعالیت شرکت های فعال در زمینه تولید نفت شیل را از میان برده است برای مثال ممنوعیت تولید سوخت فسیلی در زمین های دولتی را حذف کرده و مناطقی را که اکتشاف نفت و گاز مجاز خواهد بود گسترش داده است. از جمله این مناطق می توان به آلاسکا، قطب شمال و آب‌های ساحلی آمریکا اشاره کرد.

بایدن اعلام کرده برنامه ای برای متوقف کردن فوری فعالیت این شرکت ها در صورت پیروزی در انتخابات ندارد اما مجوز جدید برای اکتشاف در زمین های فدرال نخواهد داد. بدین ترتیب فعالیت در زمین های خصوصی ادامه پیدا خواهد کرد.

تعرفه‌ها. احتمالاً بزرگ ترین تغییر در بازار مواد معدنی در دوره ریاست جمهوری ترامپ، اعمال تعرفه بر تعدادی از مواد معدنی وارداتی از چین از جمله دی‌اکسید تیتانیوم و برخی فلزات دیگر بوده است. این مواد معدنی از جنگ تجاری بین آمریکا و چین تاثیر پذیرفتند. بایدن وعده ای درباره معکوس کردن این سیاست ها نداده است و باید نظر خود را درباره تعرفه هایی که اکنون وجود دارد اعلام کند.

پیروزی ترامپ به معنای افزایش حمایت ها از بخش معدن آمریکا به ویژه آن دسته از معادن است که حیاتی محسوب می‌شوند. سال ۲۰۱۸ دولت آمریکا فهرستی از مواد معدنی حیاتی منتشر کرد که در آن به آلومینیوم، آرسنیک، باریت، کبالت، گرافیت، لیتیوم، منگنز، مواد معدنی کمیاب، تیتانیوم، وانادیوم، تنگستن و ... اشاره شده است. دو هفته پیش کاخ سفید اعلام کرد تهدیدی که متوجه عرضه مواد معدنی است یک حالت فوق العاده ملی محسوب می شود. در همان زمان ترامپ یک فرمان اجرایی امضا کرد که در آن از دولت خواسته شده از تولید داخلی مواد معدنی حمایت کرده و وابستگی آمریکا به مواد معدنی وارداتی را کاهش دهد.

در واقع این یک اقدام برای حفاظت از زنجیره عرضه در آمریکا در برابر اقدام چین است. در حال حاضر آمریکا به واردات مواد معدنی حیاتی برای امنیت ملی خود به شدت وابسته است و این در حالی است که منابع این مواد در داخل این کشور وجود دارد. در فرمان اجرایی ترامپ به ویژه به مواد معدنی کمیاب اشاره شده است. این مواد معدنی عمدتاً در چین استخراج و فرآوری می‌شوند. جنگ تجاری بین چین و آمریکا این نگرانی را پدید آورده که صادرات مواد معدنی کمیاب از چین محدود شود. از سوی دیگر همه گیری کرونا نگرانی‌هایی درباره آسیب‌پذیری زنجیره بین‌المللی عرضه پدید آورده است.

از دید تحلیلگران، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بخش های مختلف اقتصاد آمریکا و جهان اثرات فراگیر خواهد داشت. همانطور که بیان شد، سیاست های بایدن و ترامپ دارای ویژگی های مشابه و متفاوت است. مدیران شرکت های مختلف برای آنچه رخ خواهد داد آماده می شوند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24