Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

وضعیت بازارهای مالی در روزهای اخیر مبهم تر شده زیرا عوامل جدید بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می گذارد و نیز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها سه هفته باقی مانده است. تحولات روزهای گذشته پرسش های گوناگون در ذهن سرمایه گذاران پدید آورده و ..

پنج حوزه تمرکز سرمایه گذاران در هفته پیش رو

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بورس آمریکا مثبت بود و این رشد در شاخص ها حاصل امیدواری به تصویب بسته حمایتی جدید در این کشور است. اما برخی تحلیلگران معتقدند سرمایه‌گذاران بیش از حد روی این احتمال حساب کرده اند و این در حالی است که درباره تصویب بسته یاد شده یا کافی بودن رقم آن تردیدهای عمیق وجود دارد. در هفته پیش‌رو نیز اخباری که از مذاکرات بین خانوم نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و وزیر دارایی این کشور منتشر می شود بر عملکرد بازارها اثر خواهد گذاشت.

پایان هفته قبل ترامپ رقم مورد نظر خود در بسته حمایتی را از ۱۶۰۰ میلیارد دلار به ۱۸۰۰ میلیارد دلار بالا برد و این رقم به رقم مورد نظر دموکرات ها نزدیک تر است. اما روز شنبه، دموکرات های مجلس نمایندگان و جمهوری‌خواهان مجلس سنا با پیشنهاد جدید ترامپ مخالفت کردند و حالا روند مذاکرات بر سر بسته جدید پیچیده تر شده است. دموکرات ها خواهان تصویب بسته ۲۲۰۰ میلیارد دلاری هستند.

موضوع مهم دیگر، نحوه هزینه کردن بودجه بسته جدید است. در حالی که ویروس کرونا همچنان در حال شیوع است خانم پلوسی اعلام کرده پیشنهاد دولت حاوی برنامه استراتژیک برای مهار کرونا نیست و نیز میزان پول در نظر گرفته شده در آن برای کمک به خانواده ها و دولت های محلی و ایالتی کافی نیست. به این ترتیب بحث ها بر سر این بسته ادامه پیدا خواهد کرد.

عملکرد شرکت ها

دومین موضوع مورد توجه سرمایه گذاران، محتوای گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی در آمریکاست. این هفته انتشار این گزارش ها آغاز می شود و آنچه در این گزارش ها خواهد آمد وضعیت شرکت ها را در سه ماهه سوم سال جاری میلادی مشخص خواهد کرد. عملکرد اکثر شرکت های بورسی در سه ماهه دوم مثبت نبود و احتمالاً در سه ماهه سوم شرایط کمی بهتر بوده است زیرا روند بازگشایی اقتصاد ادامه پیدا کرده است. در بین بخش‌های مختلف انتظار می‌رود عملکرد شرکت های فعال در حوزه انرژی بدتر از دیگر بخش ها باشد. در مقابل، عملکرد شرکت‌های فناوری تنها اندکی منفی بوده است. از آنجا که سرمایه‌گذاران بر مبنای عملکرد آینده شرکت‌ها درباره خرید سهام آنها تصمیم می گیرند امیدواری به تصویب بسته حمایتی جدید و عرضه شدن واکسن در آینده، سبب می‌شود عملکرد بورس مثبت باشد.

اقتصاد چین

سومین موضوعی که این هفته مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت داده‌هایی است که از اقتصاد چین منتشر می‌شود. بازارهای چین هفته قبل تعطیل بودند و در روزهای آینده وضعیت صادرات و واردات، وام های جدید، نرخ تورم و چندین شاخص دیگر از اقتصاد این کشور اعلام خواهد شد. اقتصاد چین در ماه‌های اخیر با سرعت در مسیر بهبود حرکت کرده و امسال تنها اقتصاد بزرگ که رشد مثبت دارد اقتصاد چین است. سال جاری میلادی تولید ناخالص داخلی تمامی اقتصادها به جز چین کاهش خواهد یافت. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده اقتصاد این کشور امسال 1.2 درصد رشد خواهد کرد و سال آینده این رقم بسیار بالاتر خواهد بود. بعید نیست سرعت بهبود شاخص‌های اقتصادی چین از این پس کند شود زیرا وضعیت اقتصاد چین به عنوان یک اقتصاد صادرات محور از وضعیت اقتصاد جهان تأثیر می‌پذیرد و بهبود وضعیت اقتصاد جهان در آینده نزدیک غیرممکن است. البته حجم سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصاد چین بسیار بالاست و به همین دلیل است که می‌توان مطمئن بود مصرف مواد خام در این کشور بالا باقی خواهد ماند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص ترکیبی شانگهای در بورس چین در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

وضعیت اقتصاد اروپا و آمریکا

چهارمین موضوع مهم برای سرمایه‌گذاران، وضعیت شاخص‌های اقتصادی در اروپا و آمریکاست. این هفته نرخ تورم و خرده فروشی در آمریکا مربوط به ماه قبل و وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته اعلام خواهد شد. در اروپا نیز گزارش های متنوع در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و محتوای گزارش ها بر بازارهای مالی و ارزش یورو و دلار اثر خواهد گذاشت. در اروپا برنامه‌های حمایتی بزرگ به تصویب رسیده اما شدت یافتن شیوع کرونا نگرانی‌هایی درباره کند شدن روند بهبود شرایط پدید آورده است. طی چند ماه آینده، هم در اروپا و هم در آمریکا، شرایط همه گیری کرونا نگران کننده تر خواهد بود و این یک عامل مهم ضعف اقتصادهای یاد شده است.

اخبار سیاسی

در نهایت پنجمین عامل مهم، اخبار سیاسی از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست. در نظرسنجی‌های اخیر فاصله بایدن از ترامپ بیشتر شده و اکنون احتمال پیروزی نامزد حزب دموکرات بیشتر است. اما در هر حال ریسک هایی وجود دارد که سبب نگرانی سرمایه گذاران شده است. سه هفته دیگر انتخابات برگزار خواهد شد و ممکن است نتیجه آن از سوی ترامپ به چالش کشیده شود. در این حالت هفته ها طول خواهد کشید تا نتیجه نهایی انتخابات اعلام شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24