Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاران بر آینده تمرکز کرده اند و بر همین مبناست که ریسک می پذیرند. آنها معتقدند در ماه های آینده واکسن برای کرونا عرضه خواهد شد و شرایط بهتر می شود در نتیجه منطقی است اگر اکنون بر سرمایه گذاری خود بیافزاییم ...

چشم انداز بلندمدت، اخبار منفی را بی اثر کرده است!

بورس24 : در روزهای اخیر وضعیت بازارهای مالی مبهم تر شده و این تحول علل گوناگون دارد. هفته قبل تا روز جمعه، عواملی که بر بازارها اثر می‌گذاشتند هم سبب امیدواری بودند و هم نگرانی به این معنا که سرمایه گذاران امیدوار بودند دموکرات‌های کنگره و دولت بر اختلاف نظرها غلبه کرده و بسته حمایتی جدید تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری به تصویب برسد. همچنین برخی گزارش ها از شاخص های اقتصاد چین، آمریکا و اروپا نشان می‌دهد شرایط در حال بهتر شدن است. در مقابل، تعدادی از عوامل از جمله شدت پیدا کردن همه گیری کرونا در اروپا و ایالات متحده سبب شده درباره بهبود شرایط تردیدهایی پدید آید.

روز جمعه یک عامل جدید بر نگرانی ها و ابهام ها درباره آینده افزود و آن، ابتلا ترامپ به کرونا بود. او به بیمارستان منتقل شد و سه شب تحت درمان قرار گرفت. روز دوشنبه ترامپ به کاخ سفید بازگشت. با انتقال ترامپ به بیمارستان، اخبار مختلف درباره وضعیت جسمی او منتشر شد و شاخص های مالی تحت تاثیر شدت پیدا کردن ابهام های سیاسی کاهش یافتند. پس از بازگشت ترامپ به کاخ سفید شاخص‌ها رشد کردند اما او اعلام کرده مذاکرات بر سر بسته حمایتی جدید با دموکرات‌ها را تا پس از انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می‌اندازد. این خبر سبب سقوط شاخص‌های مالی شد زیرا همه معتقدند اگر بسته حمایتی جدید به تصویب نرسد شرایط اقتصادی بدتر خواهد شد و هرگونه بهبود شرایط به تعویق می افتد.

واکنش های مختلف به تصمیم ترامپ مشاهده شده است. ترامپ ادعا کرده تاکید دموکرات ها بر میزان بالای بسته حمایتی به این دلیل است که آنها می‌خواهند از آن برای کمک به ایالت های تحت کنترل دموکرات ها استفاده کنند یعنی ایالت هایی که از دید ترامپ دچار مدیریت ضعیف هستند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از این تصمیم ترامپ به شدت انتقاد کرده است. تمامی کارشناسان معتقدند باید هر چه زودتر بسته حمایتی جدید تصویب شود اما جمهوری‌خواهان اعلام کرده اند اقدامات ترامپ را تایید می کنند.

بدین ترتیب بن‌بستی جدید در روند حمایت از اقتصاد پدید آمده و این در حالی است که وضعیت بازار کار از پیش نگران کننده است و قطعاً در آینده بدتر خواهد شد زیرا نه تنها شیوع کرونا ادامه دارد بلکه قرار نیست به کسب و کارها کمک شود. در این وضعیت شاهد نوسان های بزرگ در شاخص های مالی هستیم و تا وقتی عوامل متعدد با اثرات متناقض بر بازارها اثر می گذارند این نوسان ها ادامه پیدا خواهد کرد.

روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد قابل ملاحظه داشتند و این رشد حاصل امیدواری مجدد سرمایه گذاران به تصویب یک برنامه حمایتی جدید است. کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و طی این مدت یعنی تا سوم نوامبر، بدون شک بر بی‌ثباتی بازارهای مالی افزوده خواهد شد. نظرسنجی‌ها درباره میزان محبوبیت ترامپ و بایدن عامل دیگر نوسان در شاخص‌های مالی است. در هفته های اخیر تعداد زیادی نظرسنجی انجام شده و در اکثر آنها بایدن از ترامپ جلوتر است. اگرچه درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری قطعیتی وجود ندارد و ممکن است هر یک از دو نامزد پیروز شوند اما احتمال بالاتر پیروزی بایدن سبب شده برخی نگرانی ها درباره آینده پدید آید. او قصد دارد مالیات شرکت ها را بالا ببرد و این اقدام به طور طبیعی به کاهش سود آنها منجر می شود.

در زیر تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

اما تحلیلگران معتقدند در بلندمدت برنامه‌های او به نفع اقتصاد و جایگاه آمریکا در جهان خواهد بود. در هر حال نتیجه انتخابات سوم نوامبر هر چه باشد یک ریسک برای بازارهای مالی محسوب می شود به ویژه اگر نتیجه آن به چالش کشیده شود شرایط بدتر خواهد شد. تحلیلگران معتقدند اگر واکسن برای کرونا عرضه شود سال آینده شرایط بهتر خواهد شد اما هرگونه بهبود و عادی شدن شرایط به گذشت سال ها زمان نیاز دارد.

نکته مهم دیگر این است که انتظار نمی رود بانک مرکزی آمریکا اقدام جدیدی برای حمایت از اقتصاد انجام دهد. این نهاد در ماه های اخیر نه تنها نرخ های بهره را به نزدیکی صفر پایین آورده بلکه اقدامات متعدد دیگر برای حمایت از اقتصاد و بازار انجام داده است. جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی های اخیر خود اشاره ای به برنامه جدید نکرده است.

سرمایه گذاران بر آینده تمرکز کرده اند و بر همین مبناست که ریسک می پذیرند. آنها معتقدند در ماه های آینده واکسن برای کرونا عرضه خواهد شد و شرایط بهتر می شود در نتیجه منطقی است اگر اکنون بر سرمایه گذاری خود بیافزاییم.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24