Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ساختار سهامداری گروه توسعه معادن روی ایران به طور خلاصه در بخش بورسی ۵٧ درصد کالسیمین، ۵۶ درصد ملی سرب و روی ایران، ۵٢ درصد فرآوری مواد معدنی ایران ، ۶٨ درصد صنعت روی زنگان، ١٨ درصد صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود و در بخش خارج بورسی ١٠٠ درصد شرکت ذوب روی بافق ١٠٠ درصد شرکت سرمایه گذاری اندیشه محوران، ١٠٠ درصد شرکت معدنکاران انگوران، ٧١ درصد بازرگانی توسعه صنعت روی ، ٨۴ درصد فلزات غیرآهنی می باشد...

تحلیل بنیادی «کروی»

ساختار سهامداری گروه توسعه معادن روی ایران

نمودار زیر ساختار سهامداری شرکت را در شرکت های مهم گروه نشان می دهد:

بطور خلاصه:

در بخش بورسی:

  • 57 درصد کالسیمین،
  • 56 درصد ملی سرب و روی ایران،
  • 52 درصد فرآوری مواد معدنی ایران ،
  • 68 درصد صنعت روی زنگان،
  • 18 درصد صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود.

در بخش خارج بورسی:

  • 100 درصد شرکت ذوب روی بافق،
  • 100 درصد شرکت سرمایه گذاری اندیشه محوران،
  • 100 درصد شرکت معدنکاران انگوران،
  • 71 درصد بازرگانی توسعه صنعت روی ،
  • 84 درصد فلزات غیرآهنی.

همچنین شرکت کالسیمین نیز کنترل و مالکیت دو شرکت مهم تولید روی مجموعه شامل ذوب و احیاء روی قشم و تولید روی بندرعباس را در اختیار دارد.

ظرفیت تولید شمش شرکت های گروه

ظرفیت عملی تولید شمش در شرکت های گروه بصورت جدول زیر می باشد:

تولید واقعی شمش روی در سال 1398 حدود 72،000 تن بوده است که در صورت بهره بردای از معدن مهدی آباد و در نتیجه تامین خاک مورد نیاز پتانسیل افزایش تولید و نزدیک شدن تولید واقعی به ظرفیت عملی شرکت های گروه وجود دارد.

خالص ارزش روز دارایی های بورسی و خارج بورسی

در جدول زیر خالص ارزش روز دارایی های شرکت توسعه معادن روی ایران محاسبه شده است:

همانگونه که جدول بالا نشان می دهد نسبت P/NAV شرکت در حدود 60 درصد می باشد که مبین ارزندگی و زیر ارزش ذاتی بودن قیمت سهام شرکت می باشد.

سود شرکت اصلی و تلفیقی

در جدول زیر روند سودآوری به ازای هر سهم شرکت اصلی و تلفیقی نشان داده شده است:

همانگونه که ملاحظه می گردد سودآوری در سالیان اخیر و همچنین پیش بینی سال جاری از روند مناسبی برخوردار بوده است. نکته مهم اینکه برای پیش بینی سود هر سهم شرکت اصلی در سال 1399 ،درصد تقسیم سود در شرکت کالسیمین به عنوان عمده ترین کانون سودآوری شرکت توسعه معادن روی ایران در حدود 70 درصد در نظر گرفته شده است که در صورت افزایش تقسیم سود که محتمل می باشد سودآوری شرکت اصلی بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

نکات مهم:

1.موجودی شمش روی در شرکت های گروه در حال حاضر در حدود 47،000 تن می باشد که با نرخ های فعلی شمش روی حدود2،500 دلارهر تن، مبلغ دلاری موجودی شمش روی گروه حدود 118 میلیون دلار و با نرخ دلار حدود 250،000 ریالی حدود 30 هزار میلیارد ریال می باشد.

2. ظرفیت عملی تولید شمش روی شرکت های گروه در حال حاضر حدود 167 هزار تن می باشد و این در حالی است که مجموع تولید واقعی آنها در سال 1398 حدود 45 درصد ظرفیت عملی بوده است. با بهره برداری از معدن مهدی آباد و تامین خاک مورد نیاز شرکت های گروه و همچنین با توجه به بهره برداری از پروژه s-o در شرکت کالسیمین تولید واقعی در آنها با افزایش قابل ملاحظه ای همراه خواهد بود.

3. افزایش استفاده از باطله ها برای تولید شمش روی خصوصا در شرکت کالسیمین با دارا بودن موجودی باطله بالغ بر 3.2 میلیون تن، ضمن اینکه کمبود کنسانتره مورد نیاز جهت تولید شمش را جبران می نماید به دلیل بهای تمام شده بسیار پائین آنها سبب افزایش مناسب در حاشیه سود خالص کالسیمین خواهد شد. برآورد می گردد که میزان شمش روی قابل استخراج از باطله های مورد اشاره در حدود 100 هزار تن باشد.

4. وجود شرکت های خارج بورسی ارزشمند شامل:

  • شرکت سرمایه گذاری اندیشه محوران با خالص ارزش روز دارایی های بالغ بر 10،000 میلیارد ریال در حال حاضر. مهمترین سهام بورسی این شرکت عبارتند از: 3.5 درصد سهام شرکت توسعه معادن روی ایران(کروی) ، 1.5 درصد کالسیمین(فاسمین) و 2.5 درصد ملی سرب و روی ایران(فسرب) و همچنین مهمترین سهام خارج بورسی این شرکت مالکیت 20.5 درصد در کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان می باشد.
  • شرکت های ذوب روی بافق با ظرفیت عملی تولید معادل 30،000 تن شمش روی و همچنین 45،000 تن اسید سولفوریک ،
  • ذوب و احیاء روی قشم با ظرفیت عملی تولید معادل 22،000 تن شمش روی ،
  • تولید روی بندرعباس با ظرفیت عملی تولید معادل 15،000 تن ،
  • شرکت اسیدسازان زنجان با ظرفیت عملی تولید معادل 110،000 تن اسید سولفوریک
  • و همچنین شرکت های مهمی چون شرکت بازرگانی توسعه روی ، معدنکاران انگوران و سایر شرکت های دیگر، که پتانسیل عرضه سهام آنها در بورس و فرابورس وجود دارد که ضمن اینکه سبب شفاف تر شدن ارزش سهام شرکت های خارج بورسی و در نهایت بهبود قابل ملاحظه در خالص ارزش روز سرمایه گذاری های هلدینگ خواهد داشت ، با عرضه سهام آنها سود فروش مناسبی نیز با توجه به بهای تمام شده بسیار پائین آنها برای شرکت توسعه معادن روی ایران شناسایی خواهد شد.

5. سیاست شرکت توسعه معادن روی ایران طی سال گذشته تقویت بنیه مالی شرکت های تابعه و همچنین به روزرسانی ارزش دارایی های آنها از طریق افزایش سرمایه از محل سود انباشته و همچنین تجدید ارزیابی دارایی ها بوده است. در صورت تحقق نهایی و ثبت این افزایش سرمایه ها، پتانسیل افزایش سرمایه قابل توجه در هلدینگ توسعه معادن روی ایران وجود خواهد داشت.

6. دو محرک اصلی سودآوری هلدینگ توسعه معادن روی ایران(شرکت های تابعه) نرخ های سرب و روی جهانی و همچنین نرخ ارز می باشد که هر دو عامل از چشم انداز افزایشی مثبتی برخوردار هستند. در خصوص نرخ های جهانی، کاهش موجودی انبارها در کنار تقویت تقاضای جهانی که بعد از شروع بیماری کرونا و ایجاد محدودیت ها در تولید به شدت کاهش پیدا کرده بود، سبب بهبود و افزایش نرخ شمش روی به بیش از 2500 دلار در هر تن در حال حاضر شده است که این مهم تاثیر مثبتی بر عملکرد شرکت ها خواهد گذاشت.

7. کمتر بودن ارزش روز سهام شرکت های گروه در تابلو بورس نسبت به همگروهی های خود در صنعت به نسبت ظرفیت و تولید محصول پتانسیل رشد ارزش سهام شرکت های مجموعه را فراهم می نماید.

مقایسه بالا به خوبی پایین تر بودن ارزش روز سهام شرکت توسعه معادن روی ایران را در بورس نسبت به همگروهی ها نشان می دهد.

نتیجه گیری:

  • خالص ارزش روز دارایی های کروی( NAV ) در حال حاضر پس از اصلاح قیمتی صورت گرفته در سهام شرکت های تابعه به ازای هر سهم بالغ حدود 67،000 ریال برآورد می گردد که با توجه به قیمت روز هر سهم که حدود 40،000 ریال می باشد نشان دهنده نسبت P/NAV در حدود 60 درصد برای این شرکت می باشد. این نسبت نشان دهنده جذابیت قیمتی خرید سهام در این نقاط می باشد.
  • سود هر سهم شرکت اصلی در سال 1399 بالغ بر 3000 ریال و سود تلفیقی هر سهم بالغ بر 5000 ریال برآورد می گردد.

منبع خبر: به روایت تحلیل گران آزاد

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مهدی فرهنگ پور
    مهدی فرهنگ پور

    درود از گزارش جامع ...
    متاسفانه با وجود دلهره که در بین سهامداران حقیقی بوجود آمده است ،تلاش حقوقی تا این لحظه بی ثمر بوده است .

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24