Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

گروه کالسیمین شامل شرکت کالسیمین و شرکت های فرعی صنعت روی زنگان، مجتمع ذوب و احیای روی قشم، تولید روی بندرعباس، اسیدسازان زنجان، شیمیایی کاتالیست پارسیان، آلفا ماشین پویا و شرکت زرمتال معدنچلیک می باشد. سهام شرکت کالسیمین با تقاضای بالا و صف خرید همراه شده است...

تخمین سود در کالسیمین

گروه کالسیمین ؛ شامل شرکت کالسیمین و شرکت های فرعی ( شرکت صنعت روی زنگان، مجتمع ذوب و احیای روی قشم، تولید روی بندرعباس، اسیدسازان زنجان، شیمیایی کاتالیست پارسیان، آلفا ماشین پویا و شرکت زرمتال معدنچلیک) می باشد.

ظرفیت تولید و عملکرد تولید و فروش: شرکت کالسیمین به همراه شرکت های زیر مجموعه (مجتمع ذوب و احیای روی قشم و تولید روی بندرعباس) با دارا بودن ظرفیت قابل دسترس معادل ۷۷ هزار تن شمش روی، بزرگترین شرکت تولید کننده روی در ایران می باشد. در سال 1398 شرکت اصلی(کالسیمین) حدود 29 هزار تن تولید شمش روی و حدود 21.3 هزار تن فروش داشته است. همچنین تولید و فروش شمش روی شرکت در 5 ماهه سال جاری به ترتیب حدود 10.5 و 9.8 هزار تن بوده است. موجودی شمش روی پایان مرداد ماه شرکت حدود 20.4 هزار تن به بهای تمام شده هر تن در حدود 15 میلیون تومان می باشد .

افزایش سرمایه جذاب: یکی از پتانسیل های شرکت کالسیمین، افزایش سرمایه 200 درصد از محل سود انباشته و اندوخته می باشد که مجوز سازمان بورس نیز در مورد افزایش سرمایه مذکور صادر شده است و به زودی شرکت مجمع عمومی فوق العاده را برگزار خواهد نمود. ضمنا موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی طبق مباحث مطرح شده در مجمع عمومی عادی سالیانه، در دست بررسی مدیریت آن شرکت می باشد.

پتانسیل شناسایی سود غیرعملیاتی بالا از محل تسعیر مطالبات ارزی: یکی دیگر از پتانسیل های شرکت کالسیمین با توجه به مطالبات ارزی قابل توجه شرکت و رشد نرخ ارز ، شناسایی سود غیرعملیاتی قابل ملاحظه برای شرکت می باشد.

طرح های توسعه ای:

طرح S-O - یکی دیگر از پتانسیل های شرکت کالسیمین بهره برداری از طرح توسعه S-O می باشد. با توجه به اینکه خاک اکسیده معدن انگوران رو به پایان می باشد و لایه های پائین تر ترکیب خاک اکسیده و سولفوره می باشد و با توجه به اینکه کمتر از 30 درصد از شرکتهای تولید کننده صنعت امکان استفاده از این نوع خاک را دارند، شرکت کالسمین با راه اندازی این طرح توسعه ای که جزئیات بهره برداری آن در سایت کدال نیز اعلام عمومی گردیده است ، امکان استفاده از این نوع خاک را خواهد داشت. در مجموع در صورت تامین خاک، طرح مذکور امکان تولید حدود 36هزار تن شمش را علاوه بر تولیدات فعلی شرکت( که حدود 35 هزار تن می باشد)برای شرکت فراهم می نماید. شایان ذکر است که بر اساس محاسبات شرکت که در سایت کدال نیز اطلاع رسانی گردیده است این طرح پتانسیل تحقق سود 2،000 ریالی برای هر سهم شرکت را فراهم می نماید که البته ما در برآورد سود سال 1399 این مورد را در نظر نگرفته ایم.

طرح BZS: همچنین یکی از نکات مهم شرکت وجود بیش از ۳.۲ میلیون کیک ( باطله) روی می باشد که در مجموع شمش روی موجود در این باطله ها حدود ۱۰۰ هزار تن برآورد می شود. بهای تمام شده هر تن کنسانتره حاصله و یا همان هیدروکسید از این باطله ها به شدت پایین می باشد که این خود سبب بهبود حاشیه سود شرکت می شود.

سود تحلیلی سال 1399:

در برآورد سود هر سهم سال 1399 آثار سود حاصل از طرح S-O در نظر گرفته نشده است.

مفروضات برآورد سود سال 1399:

  • متوسط نرخ دلارنیمایی: 215،000ریال
  • متوسط نرخ روی جهانی: 2،400 دلار در هر تن
  • مقدار تولید شمش روی: 30 هزار تن
  • مقدار فروش شمش روی: 29 هزار تن
  • موجودی شمش روی پایان سال 1399:حدود 21 هزار تن

نتیجه گیری: در سه ماهه اول سال 1399 با توجه به سیاست شرکت مبنی بر عدم فروش در نرخ های پائین، فروش شمش روی کمتر از 6 هزار تن انجام گردیده است که در نهایت سود هر سهم سه ماهه اول سال 1399 حدود 550 ریال محقق گردید. افزایش نرخ دلار و همچنین نرخ های جهانی شمش روی موجب ارزشمندی موجودی ابتدای دوره سال جاری و همچنین تولیدات سال جاری شرکت گردیده است که قطعا با توجه به بهای تمام شده بسیار پائین تر موجودی های مذکور ، ضمن افزایش قابل توجه حاشیه سود خالص شرکت در نهایت سبب ایجاد ارزش افزوده بالایی برای شرکت خواهد شد. با فرض فروش 29 هزار تن شمش روی در 9 ماهه سال 99( تیر تا اسفند) سود هر سهم شرکت در سال 1399 بالغ بر 6،000 ریال برآورد می گردد. ضمنا همانگونه که در بند 2 اعلام گردید ظرفیت عملی گروه کالسیمن معادل 77 هزار تن می باشد که با توجه به بهره برداری از طرح توسعه ای S-O اشاره شده در بند 5 بالا، ظرفیت عملی گروه بالغ بر 100 هزار تن شمش روی خواهد شد. ضمنا همانگونه که در بالا اشاره گردید آثار قابل توجه سودآوری از بابت طرح مذکور به لحاظ احتیاط(با توجه به اینکه طرح مذکور به تازگی به بهره برداری رسیده است) در محاسبات در نظر گرفته نشده است. با توجه به برآورد خود شرکت از سودآوری طرح مذکور ، می توان گفت که این طرح به تنهایی بالغ بر 2،000 ریال سود برای هر سهم شرکت در سال آینده ایجاد خواهد نمود. که در اینصورت P/E تحلیلی سهم از 8.9 واحد به زیر 7 واحد کاهش خواهد یافت.

نکته قابل ذکر این که شرکت در گزارش تفسیری فروش شمش روی برای سال 1399 حدود 58 هزار تن برآورد نموده است که اگر این فروش محقق گردد سود هر سهم شرکت برای سال جاری بالغ بر 10،000 ریال خواهد شد. و در اینصورت P/E تحلیلی بدون احتساب سود حاصل از طرح S-O، به کمتر از 5.5 واحد خواهد رسید. اصلاح مناسب قیمتی سهم در دوره افت بازار سرمایه هم به جذابیت فاسیمن افزوده است. همچنین افزایش بیشتر قیمت های روی جهانی و همچنین رشد نرخ دلار نیمایی هم جزء پتانسیل های مثبت سهم به شمار می رود.

منبع خبر: به روایت تحلیل گران آزاد

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 4 نظر دارد.

  • مهدی روزخوش
    مهدی روزخوش

    با تشکر فراوان . لطفا نسبت به بررسی شرکت میدکو هم گزارشی تهیه فرمایید . تحلیلهای اینچنینی بسیار تاثیرگذار در انتخاب سهام بنیادی توسط کاربران میباشد.

    3 سال پیش
  • رضا علیمحمدی
    رضا علیمحمدی

    بسیار عالی بود سپاس فراوان

    3 سال پیش
  • علی قره گزلو
    علی قره گزلو

    با تشکر .لطفا کاما رو هم تحلیل بفرمایید

    3 سال پیش
  • سعید میرزااحمدی
    سعید میرزااحمدی

    عالی بود

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24