Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پرسشی که برای اکثر سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام مطرح است این است که در انتخابات سوم ماه نوامبر، ترامپ پیروز خواهد شد یا بایدن. پاسخ این سوال به چند عامل بستگی دارد از جمله وضعیت اقتصاد، عملکرد بورس و سرعت شیوع کرونا. تحلیلگران مشغول ..

ترامپ، شاخص های اقتصادی و انتخابات سوم نوامبر

بورس24 : شش هفته تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باقی مانده و گزارش هایی که اخیرا از وضعیت اقتصادی این کشور منتشر شده نشان می دهد شرایط در حال بهتر شدن است. بهبود شرایط اقتصادی معمولاً به پیروزی رئیس جمهور وقت در انتخابات منجر می شود و حالا این پرسش مطرح است که آیا رشد فعالیت ها در برخی بخش‌های اقتصاد آمریکا به ترامپ کمک خواهد کرد در انتخابات سوم ماه نوامبر پیروز شود؟ این پرسشی است که بر بازارهای مختلف اثرات بزرگ دارد.

قبل از همه گیری کرونا که سبب رکود عمیق در اقتصاد آمریکا و بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان شده است عملکرد خوب اقتصاد مهم ترین برگ برنده ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بود. او همواره تاکید می‌کرد برنامه های دولت وی سبب رشد قابل ملاحظه شاخص های مالی و کاهش شدید نرخ بیکاری شده و در آینده شرایط بهتر خواهد شد. ترامپ با تاکید بر وضعیت خوب اقتصاد آمریکا مطمئن بود در انتخابات پیروز خواهد شد.

اما در ماه‌های اخیر همه گیری کرونا به از میان رفتن ده ها میلیون شغل، رکود اقتصاد و نگرانی مصرف کنندگان درباره آینده منجر شده است. مردم، مدیریت ضعیف بحران کرونا را عامل اصلی اثرات بسیار منفی و گسترده این بحران در آمریکا می‌دانند و معتقدند اگر سیاست ها برای مقابله با این ویروس درست اتخاذ می‌شد زیان‌های این بحران تا این اندازه شدید نبود.

ترامپ در ابتدا موضوع را بسیار بی‌اهمیت تلقی می کرد و برنامه تعطیل کردن اقتصاد برای جلوگیری از شیوع کرونا دیر آغاز شد. همچنین کارشناسان معتقدند بازگشایی اقتصاد خیلی زود و بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب انجام شده و به همین دلیل است که تعداد مبتلایان به کرونا به سرعت در حال افزایش است. در هر حال بازگشایی اقتصاد به بهبود نسبی وضعیت اقتصاد منجر شده یعنی نرخ تورم کمی بالا رفته و میزان مراجعه مردم به فروشگاه ها و رستوران ها افزایش یافته است.

اما این همه ماجرا نیست. اقتصاد آمریکا تا رسیدن به رونق فاصله بسیار زیادی دارد. حداقل 29.6 میلیون نفر همچنان در حال دریافت بیمه بیکاری هستند و هر هفته نزدیک به یک میلیون نفر متقاضی جدید بیمه بیکاری وجود دارد. موضوع بعدی، بن بست در مذاکرات بر سر بسته حمایتی جدید بین دموکرات ها و کاخ سفید است که اثرات بسیار بد بر بازار کار و اقتصاد خواهد داشت. منابع بسته اول حمایت از اقتصاد پایان یافته و دو طرف نتوانسته اند بر سر محتوای بسته جدید توافق کنند. اقتصاددان های بانک مریل لینچ می گویند: "بخشی از بهبود شرایط اقتصادی در چند ماه اخیر حاصل اجرای برنامه‌های حمایتی مالی دولت است و بعید است قبل از انتخابات، بسته جدید به تصویب برسد."

تحولات اخیر و آنچه در هفته های آینده در اقتصاد رخ خواهد داد عاملی بسیار مهم است که بر نتیجه انتخابات اثر می گذارد. اگر بسته حمایتی جدید به تصویب نرسد شرایط بازار کار پیوسته بدتر خواهد شد و طبیعی است که این تحول بر رای دهندگان اثر منفی خواهد گذاشت و رای ترامپ را کاهش خواهد داد.

موضوع بعدی این است که از ماه ژوئیه تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا در آمریکا در حال کاهش است اما سرعت شیوع این ویروس به اندازه‌ای هست که برخی کسب و کارها تنها اجازه دارند با ظرفیت محدود به فعالیت ادامه دهند و برخی نیز اصلا نمی توانند فعالیت کنند. به این ترتیب روند بهبود شرایط اقتصادی کند خواهد بود.

کارشناس بانک استاندارد چارترد می‌گوید: "هرچه عملکرد اقتصادی بهتر باشد شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ماه نوامبر بیشتر خواهد بود اما سوم ماه نوامبر یعنی زمان برگزاری انتخابات نزدیک است و بسته حمایتی جدید به تصویب نرسیده است. همچنین وضعیت بازار کار و برخی بخش‌های اقتصاد نگران کننده است."

به این ترتیب در هفته های آینده وضعیت بورس، وضعیت شاخص‌های اقتصادی و شیوع کرونا که بر بازار کار اثر می گذارد بیشترین تأثیر را بر شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات خواهند داشت. به نظر می‌رسد مسائل دیگر به اندازه این سه موضوع برای رای دهندگان مهم نیستند. در نظرسنجی ها، بایدن از ترامپ جلوتر است اما هیچ کس نمی داند در نهایت نتیجه انتخابات چه خواهد شد.

دکتر فوچی، مشاوره کاخ سفید در زمینه شیوع ویروس کرونا می گوید: "وضعیت کنونی شیوع این ویروس نگران‌کننده است." در حالی که ترامپ گفته است شرایط رو به بهبود است. ترامپ از همان ابتدای همه‌گیری کرونا این بحران را بی اهمیت توصیف می‌کرد و یکی از انتقادهایی که به وی شده به همین موضوع مربوط است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24