Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روند کاهش شاخص دلار که حدود ۶ ماه پیش آغاز شد در یک ماه گذشته متوقف شده و منحنی تغییرات آن تقریبا تخت بوده است. در روزهای گذشته تحولات در اقتصاد جهان و سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا سبب شده کارشناسان در دیدگاه‌های خود درباره افق ..

چند نکته درباره رفتار دلار در کوتاه مدت و بلندمدت

بورس24 : روند کاهش شاخص دلار که حدود ۶ ماه پیش آغاز شد در یک ماه گذشته متوقف شده و منحنی تغییرات آن تقریبا تخت بوده است. در روزهای گذشته تحولات در اقتصاد جهان و سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا سبب شده کارشناسان در دیدگاه‌های خود درباره افق شاخص دلار تجدید نظر کنند و باید به یاد داشت که تغییرات ارزش دلار یک عامل بسیار مهم است که بر تمام بازارها اثر می گذارد. در مطلب حاضر به تازه ترین تحولات در عوامل موثر بر شاخص دلار اشاره می کنیم.

نخستین عامل، سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکاست. روز جمعه جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت: "ما معتقدیم اقتصاد برای مدتی طولانی به پایین باقی ماندن نرخ‌های بهره نیاز دارد تا فعالیت ها افزایش یابد. در سال‌های آینده نرخ ها پایین باقی خواهد ماند. برای هر مدت که لازم باشد نرخ‌های پایین نگه داشته می شود. ما قصد نداریم از حمایتی که فکر می‌کنیم اقتصاد به آن نیاز دارد دست بکشیم."

سخنان آقای پاول با آنچه که او و دیگر مقامات بانک مرکزی در دو هفته اخیر بیان کرده اند سازگار است. بانک مرکزی آمریکا در یک تغییر بزرگ در رویکرد خود در قبال نرخ تورم و نرخ بیکاری، اجازه خواهد داد نرخ تورم برای مدتی به بالاتر از نرخ هدف یعنی ۲ درصد افزایش یابد. با آنکه مشخص نیست آیا بانک مرکزی خواهد توانست نرخ تورم را بالا ببرد یا نه اما موضع گیری جدید این نهاد بر ارزش دلار اثر می گذارد زیرا این نهاد دیگر قصد ندارد برای مهار نرخ تورم در صورت کاهش نرخ بیکاری، نرخ های بهره را بالا ببرد بنابراین فشار بر ارزش دلار باقی خواهد ماند.

آقای پاول در بخش دیگری از سخنان خود بدون اشاره به تدابیری که بانک مرکزی قصد دارد برای کمک به اقتصاد اتخاذ کند گفت: "ما اقدامات زیادی برای کمک به اقتصاد انجام داده ایم و می‌توانیم اقدامات بیشتری انجام دهیم." آقای پاول گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار در ماه گذشته را مثبت ارزیابی کرد. ماه قبل نرخ بیکاری به 8.4 درصد کاهش یافت و 1.37 میلیون شغل در بخش غیرکشاورزی ایجاد شد. آقای پاول بار دیگر پیشرفت در روند بهبود شرایط اقتصادی را به مهار بحران کرونا وابسته دانست. بدین ترتیب سیاست های بانک مرکزی محیطی مناسب برای کاهش ارزش دلار فراهم می‌کند و این تأثیر بلندمدت است.

اما عوامل دیگر از جمله وضعیت اقتصادی در منطقه یورو و انگلستان و نیز سیاست‌های پولی بانک های مرکزی در آن اقتصادها نیز بر شاخص دلار اثر می‌گذارند. این هفته روز پنجشنبه نشست شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می‌شود و هفته آینده نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار خواهد شد. بعید است در این نشست ها تصمیم های جدید درباره سیاست‌های پولی اتخاذ شود اما بیانیه هایی که پس از آن نشست ها منتشر می شود بسیار مهم هستند و برخی ابهامات درباره سیاست‌های دو بانک مرکزی بزرگ را رفع خواهند کرد.

با توجه به آنکه هنوز مشخص نیست شرایط اقتصاد جهان در چند فصل آینده به چه شکل خواهد بود، پیش‌بینی سیاست های پولی و مالی بانک های مرکزی و دولت ها آسان نیست اما می‌توان مطمئن بود این سیاست ها حمایتی باقی خواهند ماند. گزارش هایی که در هفته ها و ماه های آینده از اقتصادهای اروپایی و اقتصاد آمریکا منتشر می شود عاملی مهم است که بر تغییرات ارزش یورو و دلار اثر می‌گذارد. این هفته داده ها از اقتصادهای اروپایی و آمریکا نوسان‌هایی در ارزش دلار به وجود خواهد آورد. رشد شاخص دلار پس از ماه‌ها کاهش آن رخ داده و برخی تحلیلگران معتقدند برای مدتی این روند ادامه پیدا خواهد کرد به ویژه اگر کاهش شاخص های مالی در روزهای آینده ادامه یابد تقاضا برای دلار افزایش می یابد.

اما کارشناسان در نظرسنجی روز جمعه خبرگزاری رویترز پیش بینی کردند حداقل در سه ماه آینده فشارهای قابل ملاحظه بر دلار وجود خواهد داشت. پیش بینی شده این هفته شاخص دلار باز هم بالا خواهد رفت اما نه به میزان چشمگیر. سرمایه گذاران باید خود را برای دورانی که شاخص دلار کاهش شدید ندارد و گاه رشد می کند آماده کنند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24