Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در چند هفته گذشته، تحولات در بازار فلزات پایه توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرده و با توجه به رشد قیمت اکثر این فلزات به سطوح بالاتر از ابتدای سال جاری، طبیعی است که پرسش های گوناگون درباره آینده این بازار مطرح شود. تغییرات ارزش دلار، میزان ذخیره ...

چند نکته مهم برای فعالان بازار فلزات پایه!

بورس24 : در چند هفته گذشته، تحولات در بازار فلزات پایه توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرده و با توجه به رشد قیمت اکثر این فلزات به سطوح بالاتر از ابتدای سال جاری، طبیعی است که پرسش های گوناگون درباره آینده این بازار مطرح شود. تغییرات ارزش دلار، میزان ذخیره در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی، اختلال در عرضه، روابط چین و آمریکا و برنامه های حمایتی دولت چین، برخی از مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار فلزات پایه هستند.

قبل از بررسی هر یک از این عوامل باید به این نکته اشاره کرد که از دید سرمایه‌گذاران و اکثر تحلیل‌گران افق بازار فلزات پایه مثبت است زیرا وضعیت اقتصاد جهان در فصل‌های آینده بهتر خواهد شد. اما درباره برخی از عوامل که بر قیمت ها اثر می‌گذارند بحث های گوناگون مطرح است. این بدان معناست که با قاطعیت نمی توان گفت قیمت ها رشد خواهند کرد. در ادامه به دیدگاه هایی که درباره عوامل موثر بر بازار فلزات پایه مطرح شده اشاره می‌کنیم.

شاخص دلار

به شکل سنتی، کاهش ارزش دلار سبب رشد قیمت مواد خام می شود زیرا قیمت این مواد به دلار ارزش گذاری می شود و افت ارزش دلار قدرت خرید آنها را برای دارندگان دیگر ارزها بالا می برد. شاخص دلار در ماه های گذشته به سرعت کاهش یافته البته در چند هفته اخیر این کاهش کند شده است. دیدگاه تحلیلگران این است که شاخص دلار در آینده قابل پیش‌بینی، عملکرد منفی خواهد داشت زیرا اولا برخلاف گذشته، وضعیت اقتصاد آمریکا بدتر از وضعیت اقتصاد اروپاست و ثانیاً حجم بسیار عظیم نقدینگی به اقتصاد آمریکا تزریق شده و نرخ های بهره برای مدتی طولانی نزدیک به صفر باقی خواهد ماند.

ذخیره انبارها

میزان ذخیره فلزات پایه در مجموع پایین است و نیز اختلال در عرضه همواره یک عامل مهم حمایت از قیمت ها بوده است.

تنش در روابط چین و آمریکا

تنش در روابط چین و آمریکا همواره یکی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بوده است. در ماه‌های اخیر این تنش افزایش یافته و دلایل گوناگون برای این روند مطرح شده است. چین و آمریکا بزرگترین اقتصادهای جهان هستند و هر گونه ضعف در روابط آنها بر تمامی بازارها اثر می گذارد. هر گاه آمریکا اقدامی علیه چین انجام می‌دهد، هراس درباره اثرگذاری این اقدامات بر روابط تجاری دو کشور سبب کاهش شاخص های مالی در بورس های بزرگ می‌شود اما اخیراً این گونه اقدامات برای سرمایه‌گذاران عادی شده است در نتیجه تا وقتی در روند مذاکرات تجاری یا روابط تجاری دو کشور اتفاق بدی رخ ندهد بازارهای مالی از اخبار منتشر شده درباره تنش‌ها تاثیر نمی پذیرند. ترامپ چندی پیش تهدید کرد روابط آمریکا و چین را متوقف می‌کند. این یک تهدید توخالی است زیرا دو اقتصاد چنان به هم وابسته هستند که امکان کاهش روابط تجاری نیز وجود ندارد تا چه رسد به پایان این روابط.

رئیس پیشین بخش چین در صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: "توقف روابط چین و آمریکا به گذشت زمانی بسیار طولانی نیاز دارد اما برای چین، دور شدن از سیستم آمریکا محور، یک ایده جذاب است. رها شدن از سیستم مالی بین المللی که تحت سلطه دلار یا آمریکاست برای چین یک تحول مهم و مثبت محسوب می شود و به همین دلیل چین بر استفاده از یوان در روابط تجاری خود افزوده است. پکن همچنین در حال باز کردن بازارهای مالی خود به روی سرمایه گذاران خارجی است. رهبران چین می‌دانند که برای رسیدن به رشد پایدار اقتصادی به برخی دگرگونی ها به ویژه در حوزه بازار سرمایه نیاز دارند."

به این ترتیب نباید نگران تغییرات بزرگ در روابط تجاری چین و آمریکا بود. این به معنای ثبات در این روابط است و لطمه ای به رونق اقتصادی دو کشور وارد نمی‌شود.

حمایت دولتی

عامل دیگری که بر قیمت فلزات پایه اثر می‌گذارد برنامه‌های حمایتی دولت چین است. این برنامه‌ها از سال ها پیش در حال اجراست و ادامه پیدا خواهد کرد. دولت چین کاهش برنامه‌ریزی شده نرخ رشد اقتصادی را در دستور کار قرار داده بنابراین رشد دو رقمی در اقتصاد این کشور دیگر هرگز مشاهده نخواهد شد اما برای حفظ ثبات اقتصاد و بازار کار، دولت برنامه های عظیم زیرساختی در حوزه های گوناگون اجرا می کند. اجرای این برنامه ها رونق بازار فلزات پایه را تضمین می کند. اما این بدان معنا نیست که بازار همواره در مسیر رشد حرکت خواهد کرد. با توجه به شرایطی که در اقتصاد جهان وجود دارد نوسان های بزرگ در قیمت ها طبیعی است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24