Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پس از نوسان های بزرگ در قیمت ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین و اتریوم، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران به سمت آنها حرکت کرده‌اند و همین هجوم سبب نوسان‌های بزرگتر در قیمت‌ها شده است. تحلیلگران معتقدند بیت کوین یک دارایی مستعد سفته بازی است. وارن بافت چندی پیش گفته بود: "بیت کوین ..

چند نکته درباره بیت کوین، لیبرا و ریسک های موجود

بورس24 : قیمت ارزهای دیجیتال در چند هفته اخیر رشد قابل ملاحظه داشته و برخی کارشناسان معتقدند این روند ادامه پیدا خواهد کرد. بحث ها بر سر ارزهای دیجیتال از سال گذشته که شرکت فیس‌بوک تلاش کرد ارز دیجیتال خود یعنی لیبرا را معرفی کند داغ شده است اما به دلایل گوناگون از جمله مخالفت بانک های مرکزی با پذیرش این ارزها، پیشرفتی در بازار ارزهای یاد شده رخ نداده است. اما باور تحلیلگران این است که ارزهای دیجیتال در آینده نقشی بزرگ در دنیای بانکداری و پرداخت بازی خواهند کرد.

یکی از کارشناسان می‌گوید: "در دنیایی که در آن، بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان انتشار ارزهای دیجیتال خود را آغاز می‌کنند بیت کوین، لیبرا و دیگر ارزهای دیجیتال می‌توانند نقشی بزرگ تر بازی کنند." پیش بینی هایی درباره اقدام بانک های مرکزی به طراحی ارز دیجیتال و انتشار آن مطرح شده است. رئیس پیشین بانک مرکزی هند می‌گوید: "لیبرا و بیت کوین منتقدانی دارند. برای مثال در مورد بیت کوین این انتقاد مطرح است که تراکنش‌ها تحت کنترل هیچ نهادی نیست و بی نام انجام می شود. همچنین لیبرا می‌تواند به عنوان یک ابزار پرداخت، در سیاست‌های پولی بانک مرکزی اختلال پیدا کند زیرا تعداد کاربران فیس بوک بسیار بالاست و استقبال آنها از لیبرا بدون شک تحولات بزرگ در سیستم های مالی پدید می آورد. واقعیت این است که ارزهای دیجیتال می توانند بر نقش بانک‌های مرکزی و وام دهندگان خرد در جهان اثر بگذارند و چهره سیستم مالی را تغییر دهند."

بانک‌های مرکزی در واکنش به تهدیدهایی که به واسطه ارزهای دیجیتال وجود دارد و نیز فواید این ارزها مایلند نسخه دیجیتالی ارزهای ملی را طراحی و عرضه کنند. البته بحث ها در این زمینه ادامه دارد. بانک مرکزی چین از پیش این برنامه را آغاز کرده و دیگر بانک های مرکزی مشغول ارزیابی این برنامه هستند. بیت کوین یک ارز دیجیتالی غیرمتمرکز است یعنی هیچ نهادی بر عرضه آن نظارت ندارد. این ویژگی ریسک هایی را برای سیستم های مالی رسمی پدید می آورد. بیت کوین با بهره‌گیری از فناوری بلاک چین به حیات خود ادامه می دهد.

پس از نوسان های بزرگ در قیمت ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین و اتریوم، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران به سمت آنها حرکت کرده‌اند و همین هجوم سبب نوسان‌های بزرگتر در قیمت‌ها شده است. تحلیلگران معتقدند بیت کوین یک دارایی مستعد سفته بازی است. وارن بافت چندی پیش گفته بود: "بیت کوین هیچ ارزشی ندارد."

لیبرا رویکردی متمرکزتر دارد. این ارز پروژه ای است که از سوی کنسرسیومی از شرکت ها به رهبری فیسبوک سال گذشته پیشنهاد شد. اما از این ارز دیجیتال انتقادهای گسترده شده است، به ویژه نهادهای قانونگذار نسبت به آن بی اعتماد هستند. پیشینه فیس‌بوک در زمینه رعایت حریم خصوصی کاربران یک عامل مخالفت با انتشار لیبرا بوده است.

ایده اصلی برای انتشار لیبرا این است که این ارز، "سکه با ثبات" با پشتوانه سبدی از ارزهای بین‌المللی خواهد بود به این ترتیب ارزش آن در مقایسه با بیت کوین با ثبات تر است. اما این پروژه نتوانسته پیشرفت کند. چندی پیش انجمن لیبرا تلاش کرد از قانونگذاران برای انتشار یک ارز دیجیتال با پشتوانه یک ارز رسمی تاییدیه بگیرد. این بدان معناست که ارز دیجیتال این کنسرسیوم برای مثال معادل یک یورو یا یک دلار خواهد بود.

رییس پیشین بانک مرکزی هند می‌گوید: "بیت‌کوین نوعی دارایی است که سفته بازی در آن بسیار زیاد است و از این جهت مانند طلا، سرمایه گذاران هنگامی که دارایی های دیگر نظیر اوراق قرضه جذاب نیستند به سراغ بیت کوین می‌روند. طلا تا اندازه ای ارزشمند است زیرا از آن در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود اما بیت کوین همین ویژگی را هم ندارد. با این حال ما برای آن ارزش قایل هستیم زیرا دیگران برای آن ارزش قائل هستند. از سوی دیگر لیبرا ارزی است که قرار است برای تراکنش مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین قرار نیست آن را به عنوان یک دارایی سفته بازانه نگه دارید تا ارزش آن بالا رود. قرار است که از آن برای تراکنش استفاده کنید."

در هر حال پیش‌بینی می‌شود ارزهای دیجیتال از سوی بانک های مرکزی طراحی و عرضه شود اما پرسش‌های متعدد درباره جنبه های مختلف این ارزها و نقشی که دیگر ارزها خواهند داشت مطرح است که باید پاسخ داده شود. سرمایه گذاری در بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال همواره با ریسک های بزرگ همراه است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت بیت کوین در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24