Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

گروه صنعتی سدید یکی از هلدینگ های فعال در صنعت فلزات اساسی است که با نماد «وسدید» در بازار پایه فرابورس در حال معامله است. «وسدید» از ابتدای سال ٩٨ تاکنون بازدهی حدود ١۴٠ درصدی عاید سهامداران خود کرده است.

«وسدید» ، آماده افزایش سرمایه سنگین

بورس24 : گروه صنعتی سدید یکی از هلدینگ های فعال در صنعت فلزات اساسی است که با نماد «وسدید» در بازار پایه فرابورس در حال معامله است. «وسدید» از ابتدای سال 98 تاکنون بازدهی حدود 140 درصدی عاید سهامداران خود کرده است.

گروه صنعتی سدید از بزرگترین هلدینگ ها در زمینه فعالیت های عمرانی کشور به شمار می رود. تولید هزاران کیلومتر انواع لوله‌های قطور فولادی خطوط انتقال نفت، گاز و آب، طراحی و تولید انواع مگاپمپ‌ها و مگاتوربین‌های بزرگ مورد نیاز صنایع نفت، گاز، آب، پتروشیمی و پالایشگاه، طراحی و ساخت انواع سازه های دریایی شامل سکوها و جکت‌های نفتی، مهندسی، تامین و اجرای پروژه‌های خطوط لوله زیردریایی میادین نفتی، طراحی و ساخت صدها توربین بادی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و توسعه مزارع بادی، ساخت کارخانجات تولید فولاد و تولید شکر، ساخت نیروگاه‌های عظیم سیکل ترکیبی و گازی، همچنین شرکت در ساخت سدهای بزرگی ازجمله کرخه، کارون ۱ و ۳، مسجد سلیمان و... تنها بخشی از فعالیت های هلدینگ سدید در زمینه توسعه زیرساخت های کشور در سال های اخیر بوده است.

هر چند صورت های مالی سدید در سال 98 تاکنون حسابرسی نشده و مجمع عمومی عادی سالیانه آن برگزار نشده اما اطلاعات منتشر شده در قالب صورت های سالانه حسابرسی نشده حکایت از بهبود قابل توجه عملکرد شرکت دارد. بررسی ها نشان می دهد جمع درآمدهای عملیاتی این هلدینگ در سال 98 حدود 45 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 97 حدود بیش از شش برابر شده است. نکته قابل توجه این که تمام این مبلغ از محل سود سرمایه گذاری ها بوده و وزن سود فروش دارایی در آن صفر بوده است. این موضوع مهار هزینه های عمومی و اداری و هزینه های مالی و همچنین رشد قابل توجه در درآمدهای غیرعملیاتی باعث شده تا زیان 32 میلیاردی وسدید در سال 97 به سود خالص 72 میلیارد تومانی در سال 98 بدل شود.

اما برگ برنده «وسدید» در حال حاضر نه تبدیل زیان شرکت به سود، بلکه ارزش روز دارایی های آن است. بر اساس صورتجلسه هیات مدیره مورخ 31 خرداد ماه مقرر گردید افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی دارایی های شرکت (سرمایه گذاری بلندمدت) در دستور کار قرار گیرد. با توجه به اینکه در افزایش سرمایه قبلی شرکت که در اواخر سال ۹۷ اتفاق افتاد بخش اعظم رقم تجدید دارایی‌ها به دلیل مشکلات و ابهامات بانکی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه مورد تایید سازمان بورس قرار نگرفت این پتانسیل همچنان به صورت بالقوه در شرکت باقی مانده، اتفاقی که شنیده ها حکایت از آن دارد که این مشکلات در حال برطرف شدن است و اگر این موضوع درست باشد و این ابهام مرتفع شود آثاری چند هزار میلیاردی بر سرمایه شرکت را شاهد خواهیم بود و در مقطع کنونی سهامداران می توانند از منافع آن بهره مند گردند. با توجه به غیربورسی بودن تمامی شرکت های گروه به غیر از شرکت لوله وتجهیزات سدید، ارزشگذاری تک تک این شرکت ها امری غیرممکن بوده لذا براورد میزان افزایش سرمایه اندکی مشکل است.

همچنین باید گفت: افزایش سرمایه ای که شرکت اخیرا از آن یاد کرده است با فرض اینکه حتی در چند مرحله به وقوع پیوندد با توجه به پتانسیل های موجود و دارایی های قابل توجه گروه صنعتی سدید منجر به افزایش چشمگیری در سرمایه این شرکت خواهد شد.

با این همه، براورد ارزش روز دارایی های گروه (تلفیق) می تواند مبلغ براوردی از ارزش روز این گروه به دست دهد. بر اساس صورتهای تلفیقی، گروه صنعتی سدید پایان شهریور ماه 98، مانده دارایی معادل 3100 میلیارد تومان داشته که در آن تجیهزات و ماشین آلات با سهم حدود 37 درصدی و ارزش دفتری 1151 میلیارد تومانی بیشترین سهم را در میان دارایی های وسدید دارد. مانده دفتری زمین های گروه نیز رقم 229 میلیارد تومان بوده که سهم حدود 7 درصدی از کل دارایی ها را به خود اختصاص داده است. بر اساس داده های منتشر شده گروه شرکت های خود را در بازه سال های 75 تا 88 تملک کرده لذا می توان سال 88 را مبدا زمانی ارزش دفتری اقلام دارایی های ثابت در نظر گرفت. با توجه به رشد حدود 20 برابری قیمت ارز و افزایش بیش از 10 برابری قیمت املاک از آن سال تاکنون می توان ارزش روز تجهیزات گروه (با توجه به وارداتی بودن بسیاری از آنها) را حدود 23 هزار و ارزش روز زمین های آن را بیش از 2 هزار میلیارد تومان براورد کرد. با این تفاسیر، اگر دیگر دارایی های گروه سدید را به جهت رعایت اصل محافظه کاری با ارزش دفتری در نظر بگیریم ارزش دارایی های این هلدینگ به رقمی معادل 27 هزار میلیارد تومان بالغ می گردد.

همچنین باید گفت: عدد 27 هزار میلیارد تومان منهای پتانسیل های بالقوه این شرکت از جمله احتمال برنده شدن گروه صنعتی سدید در پرونده فرآب است . احتمالی که مدیران این شرکت در آخرین اظهارات خود آن را بسیار نزدیک می دانند.

هر چند رقم به دست آمده برای کل گروه بوده و باید برای رسیدن به ارزش روز دارایی های شرکت اصلی تعدیلاتی در آن اعمال گردد، اما این عدد حکایت از فاصله بسیار زیاد میان ارزش بازار کنونی شرکت (12 هزار میلیارد تومان) با ارزش ذاتی آن دارد. با این همه ارزش ذاتی فوق مورد اشاره تنها به پتانسیل های بالفعل شرکت اشاره داشته و پتانسیل های بالقوه وسدید در آن در نظر گرفته نشده است.

یکی از این پتانسیل های بالقوه، احتمال برنده شدن در پرونده موسوم به فراب است. در حال حاضر «وسدید» یک طرف یکی از جنجالی ترین پرونده های حقوقی مطرح در بازار سرمایه است. بر این اساس، «وسدید» ادعای مالکیت حدود 33 درصدی شرکت پیمانکاری فراب را مطرح کرده و بر اساس آنچه تاکنون از سوی این شرکت مطرح شده در طی 22 سال اخیرا تمام آرا به نفع گروه صنعتی سدید بوده است و این شرکت اعلام کرده است تا کنون در آرا بدوی ، تجدید نظر و ماده 18 برنده بوده است . طبیعتا در صورتی که حکم قطعی به نفع گروه صنعتی سدید صادر شود با توجه به ارزش چند ده یا چند صدهزار میلیارد تومانی فراب، ارزش ذاتی وسدید نیز با جهش خیره کننده ای همراه خواهد شد. برنامه اعلام شده برای پذیرش و عرضه سهام شرکت های زیرمجموعه به بازار سرمایه، مهیا شدن مقدمات برای حضور در تابلوهای بالاتر فرابورس و برنامه های مدیریت برای کاهش هزینه های مالی تنها بخشی از دیگر پتانیسل های بالقوه گروه سدید در مسیر رشد است.

با توجه به موارد یاد شده به نظر می رسد قیمت سهام وسدید در ماه های آینده محکوم به رشد بوده و منفی های اخیر در این سهم تنها متاثر از نوسانات بازار بوده است. مجمع سالیانه شرکت، رای دادگاه در خصوص مالکیت فراب، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، پذیرش هر یک از شرکت های زیرمجموعه در بازار سرمایه از جمله خبرهایی هستند که می توانند توجه بازار را در ماه های آینده بار دیگر به سوی وسدید جلب کرده و قمیت سهام را به سوی ارزش ذاتی آن رهنمون سازند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مهدی حبیبی
    مهدی حبیبی

    اطلاغ رسانی بسیار عالی بود

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24