Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت تجدید ارزیابی دارد یا نه؟ کل شرکت چقدر می ارزد؟ روز چهارشنبه ٢٩ مردادماه ١٢ درصد از سهام شرکت صنعت غذایی کورش عرضه اولیه خواهد شد. اویلا، فامیلا، سانتین و کیمبال، برندهای اصلی تولیدی این شرکت هستند.

پاسخ معاون مالی و اقتصادی «غکورش» به چند پرسش کلیدی

بورس24 : روز چهارشنبه 29 مردادماه 12 درصد از سهام شرکت صنعت غذایی کورش عرضه اولیه خواهد شد. اویلا، فامیلا، سانتین و کیمبال، برندهای اصلی تولیدی این شرکت هستند. مدیر عرضه، شرکت کارگزاری فارابی است و سقف و کف قیمت در نظر گرفته شده برای این سهم، 2900 و 2755 تومان است.

رجب جلالوند، معاون اقتصادی و مالی شرکت صنعت غذایی کورش در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بورس24 درخصوص آخرین وضعیت تولید و فروش و برنامه های این شرکت صحبت کرد.

*با توجه به وضعیت این شرکت، جهش فروش تیر ماه دلیل خاصی داشته است؟

با تمهیدات خوبی که شرکت در زمینه تامین به موقع مواد اولیه وروغن خام اندیشیده بود، ما توانستیم رکورد تولید و توزیع تیرماه را بشکنیم و برابر آمار انجمن روغن ایران شرکت توانست رتبه نخست تولید و توزیع روغن خوراکی را از آن خود کند. درحالیکه متاسفانه برخی از شرکتهای همکار داخلی در زمینه تامین روغن خام با مشکلاتی روبرو بودند. البته با توجه به ورود شرکت به حوزه بیزینس نهاده های دامی در آن بخش هم در تیر ماه رشد فروش خوبی را شاهد بودیم‌ که در نیمه دوم سال قطعا خیلی بهتر و بیشتر خواهد بود.

*در مورد افزایش سرمایه توضیح می دهید؟ آیا چنین برنامه ای دنبال می شود؟

با توجه به افزایش سرمایه ۲۳۰ میلیارد تومانی سال ۹۸ از محل آورده نقدی فعلاً برنامه مدونی برای افزایش سرمایه در دست اقدام نداریم ولی شرکت این پتانسیل را دارد که با توجه به ارزش روز دارایی هایش نسبت به ارزش دفتری با دو کارخانه تحت مالکیت شرکت در تاکستان و اشتهارد، در آینده افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی را داشته باشد ولی فعلاً برنامه مدونی در دست اقدام نداریم.

*برای تجدید ارزیابی دارایی ها کاری انجام داده اید؟

نه فعلاً کاری انجام نداده ایم. البته همه چیز در مورد افزایش سرمایه بستگی به تصمیم هیئت مدیره دارد. نمی توانیم با قطعیت بگوییم از چه محلی خواهد بود ولی بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی یکی از گزینه های محتمل است‌.

*در مورد NAV شرکت توضیح می دهید که برآورد ارزش شرکت چقدر است؟

طبق ارزش گذاری انجام شده بورس، شرکت حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است ولی برآورد اولیه ما بیشتر از ارزش گذاری انجام شده بوده است.

*در مورد تولید و برندهای شرکت صنایع غذایی کورش توضیح می دهید؟

شرکت صنایع غذایی کورش از گروه صنعتی گلرنگ است، که در حوزه روغن خوراکی خانوار فعالیت دارد که روغن خوراکی شامل روغن مایع و جامد است. یکی از نقاط قوت اصلی شرکت وجود کانالهای پخش قوی از جمله فروشگاههای رنجبره ای افق کورش -شرکت گلرنگ پخش توزیع محصولات بصورت مویرگی و زنجیره ای- فروشگاه زنجیره ای هایپر فامیلی و کورش پخش به عنوان شرکت توزیع بصورت عامل و خرده فروشی مختص برند کیمبال از مجوعه شرکتهای گروه صنعتی گلرنگ است.

شرکت صنایع غذایی کورش با توجه به این که روی محصولات سلامت محور تأکید دارد، بین ۸۵ تا ۹۰ درصد تولیدات آن روغن خوراکی مایع خانوار و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز روغن نیمه جامد است. برندهای اویلا، فامیلا، سانتین، کیمبال برندهای اصلی تولیدی شرکت است. این شرکت رتبه اول تولید و فروش روغن مایع خانوار در کشور را داراست.

ما سال ۹۸ را با فروش بالای ۳۰۰۰ میلیارد تومان با سود ۳۸۵ میلیارد تومانی به پایان رساندیم اما بودجه سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد داشته است. پیش بینی فروش بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای سال ۹۹ در نظر گرفته ایم و حدود ۷۷۰ میلیارد تومان هم سود خالص پیش بینی کرده ایم.

*برنامه افزایش ظرفیت تولید دارید یا خیر؟

ظرفیت بسته بندی ما در سال حدود ۴۰۷ هزار تن است که در حال حاضر بخشی ار تولید وتصفیه به صورت OUTSOURCED انجام می شود. لذا با توجه به ظرفیت بسیار خوب بسته بندی و برنامه استراتژیک شرکت جهت رشد فروش و سهم بازار و کسب رتبه نخست تولید روغن خانوار کشور که در بررسی روند افزایش تولید و فروش سنوات قبل شرکت به خوبی مشهود است برنامه هایی داریم. امیدواریم که بتوانیم ظرفیت تصفیه را افزایش و از حداکثر ظرفیت بسته بندی استفاده کنیم.

*در خصوص سود آوری و حاشیه سود شرکت کمی توضیح می دهید؟

شرکت صنایع غذایی کورش در سال ۹۸ جمعا بیش از ۳ هزار میلیارد تومان فروش خالص داشته و ۳۸۵ میلیارد تومان هم سود خالص شناسایی شده است. با توجه به اینکه شرکت وارد حوزه واردات نهاده های دامی هم شده است و از این محل هم درآمد مناسبی حاصل می شود، برنامه امسال شرکت، تحقق فروش ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که تقریبا ۵۰درصد بیش از درآمد سال ۹۸ است. همه ساله درآمد و سود پیش بینی شده، ۱۰۰ درصد و یا بیشتر، محقق شده و امسال هم ان شاءالله مشکلی از بابت تحقق درآمد پیش بینی شده نخواهیم داشت.

*در مورد فروش های داخلی و صادراتی توضیح دهید.

ما امسال به طور جدی وارد بیزنس نهادهای دامی و کنجاله شده ایم که فروش ۱۵۰۰ میلیارد تومن پیش بینی کرده ایم، تقریباً حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد هم حاشیه سود نهاده های دامی است. با توجه به این که ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته ایم که ان شاءالله بتوانیم بیشتر از بودجه پیش بینی را محقق کنیم. ان شاء الله سودآوری و فروش خوبی را برای شرکت به ارمغان خواهد آورد.

*شرکت فروش صادراتی دارد؟

خیر. با توجه به این که شرکت روغن خامی که استفاده می کند با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی است به خاطر همین دولت از اوایل سال ۹۷ صادرات را ممنوع کرده و ما برنامه صادرات نداریم. ولی اگر ارز را بردارند و ارز نیمایی جایگزین شود و صادرات مجاز اعلام گردد برنامه صادراتی قطعاً خواهیم داشت ولی با توجه به این که ارز دولتی استفاده می کنیم صادراتمان به عنوان یک کالای استراتژیک و حیاتی برای خانوار ممنوع است.

*امسال هم با دلار ۴۲۰۰ تومانی واردات انجام می دهید؟

بله فعلاً نیمه اول سال را با دلار ۴۲۰۰ تومانی شروع کرده ایم و با توجه به این که برنامه دولت برای نیمه دوم سال چه باشد متغیر است. با فرض آزادسازی ارز ۴۲۰۰ تومانی و تغییر به ارز به نیمایی فروش ما از ۴۵۰۰ میلیارد تومان به حدود ۱۱هزار میلیارد تومان می رسد و سود خالصمان از ۷۷۰ میلیارد تومان به حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. فروشمان حدود ۱۵۰ درصد و سودمان در حدود ۴۲درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

فعلا با ارز ۴۲۰۰ تومانی کار می کنیم ولی زمزمه هایی هست که ارز از نیمه دوم آزاد خواهد شد نمی دانم به چه صورت خواهد بود و تصمیم دولت باشد یا خیر‌ چون این کالا، کالای اساسی خانوار است به تصمیم دولت بستگی دارد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24