Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روایت عضو جدید هیات مدیره از برنامه های آینده این بازار پایه ای برنامه سه مرحله ای برای نجات «شپلی» سرمایه گذاران به استقبال هیات مدیره جدید شرکت پلی اکریل رفته اند؛ هیات مدیره ای که اخیرا در این شرکت مستقر شده تا مشکلات این شرکت قدیمی و معتبر را حل کند...

داستان تلخ شرکتی با ۴۶ سال قدمت؛ پلی اکریل

بورس24 : سرمایه گذاران به استقبال هیات مدیره جدید شرکت پلی اکریل رفته اند؛ هیات مدیره ای که اخیرا در این شرکت مستقر شده تا مشکلات این شرکت قدیمی و معتبر را حل کند.

سهام شرکت پلی اکریل طی ماه های گذشته دو بار طعم توقف طولانی مدت را چشیده که این موضوع برای سهامداران این شرکت چندان خوشایند نبوده است. اما از زمانی که حضور هیات مدیره جدید در این شرکت قطعی شده، سهام این شرکت با اقبال خوب بازار مواجه بوده و طی 8 روز معاملاتی، صف خرید سنگین داشته است.

مهدی علیدوستی، عضو جدید هیات مدیره پلی اکریل در گفت و گو با بورس24 درباره وضعیت فعلی این شرکت صحبت کرده است. او توضیح داده که چرا پلی اکریل با وجود تمام پتانسیل ها، به این روز افتاده و قرار است چگونه این روزها تیره را پشت سر بگذارد.

*چه شد که به هیات مدیره شرکت پلی‌اکریل پیوستید؟

در ابتدای سال جاری و بعد از منفک شدن دکتر رحیمی از شیران، مدیران و مسئولین استان که مدتها به دنبال حل مشکلات متراکم شرکت پلی‌اکریل بودند از آقای رحیمی با اصرار و در چندین جلسه درخواست کردند تا ایشان کمک کنند تا با ترکیب جدیدی از هیات مدیره مشکلات پلی‌اکریل سامان یابد و بعد از پذیرش ایشان به بنده هم تکلیف شد تا کمک کنم و بنده به دلیل تعهدی که در شیران داشتم به صورت غیرموظف پذیرفتم خدمت ایشان و پلی‌اکریل باشم.

*در هفته‌های جاری و بعد از ثبت هیات مدیره و بازگشایی نماد حواشی زیادی به وجود آمد. علت آن چه بود؟

اگر بخواهم به این سوال شما پاسخ دهم باید چند سالی به عقب برگردیم و با هم مروری به تاریخ پانزده سال اخیر پلی‌اکریل به خصوص بعد از واگذاری داشته باشیم.

پلی اکریل بعد از آنکه از یکی از شرکتهای تابعه یکی از بانکهای دولتی به شرکت خریدار واگذار شد وارد دوران پر از فراز و نشیب و پیچیده‌ای شد. تا قبل از این انتقال شرکت پلی اکریل به عنوان یکی از شرکتهای بزرگ و صنعتی استان اصفهان و کشور و قطب نساجی کشور بود و اعتبار و افتخار صنعت، کارکنان و حتی مردم اصفهان؛ تا آنجا که تیم‌های ورزشی آن طرفداران زیادی در کشور داشت اما به یک باره بعد از واگذاری، روند نزولی با شیب تند را در این شرکت مشاهده می‌کنیم.

از منظر کلی می‌توان همان مشکل عمومی خصوصی‌سازی که گریبان‌گیر بسیاری از شرکت‌ها نظیر هپکو، آلومینیوم‌سازی و ماشین‌سازی و هفت تپه که این روزها شاهد بروز و ظهور مشکلات آنها هستیم عامل اصلی ضعف و اضمحلال این صنعت بزرگ کشور بوده است. اما دلایل دیگری نیز دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. بعد از واگذاری سهام یکی از شرکتهای تابعه یکی از بانکهای دولتی، شرکت خریدار پس از ایجاد برخی تعهدات بانکی قابل توجه از بانک‌های تجارت و ملی که وثائق آن املاک و مستغلات کارخانه و دفتر پلی اکریل بوده است سهام خود را به شرکت دیگری همراه با تعهدات به فروش می‌رساند. بعدها کاشف بعمل می‌آید تعهدات مالی خریداران به مالک اولیه (یکی از شرکتهای تابعه یکی از بانکهای دولتی) که تعدادی چک بوده است با عدم پاس نمودن چکها عملاً انجام نشده است و در این شرایط وثائقی از شرکت نیز نزد بانکهاست که بانکها در مورد آن وثائق طبق قانون حق و حقوق دارند. خریدار دوم هم در فرآیند چند مرحله‌ای اقدام به خرد نمودن سهام در بازار سرمایه و در شرکتهای زیر مجموعه و خروج پول از شرکت نموده بود و بیشتر از آن که دنبال تولید و توسعه ظرفیت‌های تولیدی این صنعت مادر باشد دنبال فعالیت‌های تو در توی شرکتهای اقماری و برخی اقدامات در خرد کردن سهام بوده است. این ماجرا باعث شده است که شرکت از وضعیت سوددهی خارج و به وضعیت زیان‌دهی برسد زیرا سود عملیاتی شرکت کفاف تعهدات بانکی و بدهی‌های دیگر شرکت را نمی‌داده است و سهام‌دار عمده هم خیلی توجهی به سامان‌دهی امور نداشته است چون بنا به شواهد موجود و تغییر درصدهای مالکیت در سهام می‌توان استنتاج نمود که سهام‌دار عمده دنبال خروج پول با خرد کردن سهام بوده است. این ماجرا با وداع دار فانی سهامداری که به عنوان سهام‌دار اصلی معروف بوده است وارد مرحله سوم پیچیدگی می‌شود و در این دوران جدید است که با استقرار هیات حمایت از صنایع به جهت مدیریت امور تولید از یک سو و از سوی دیگر تیم مدیریتی که ادعای نمایندگی از طرف سهامدار عمده را داشتند یک پیچیدگی مضاعفی بر شرکت پلی اکریل اضافه می‌گردد و مشکلات این شرکت دو چندان می‌شود. از یک سو هیات اجرایی عهده‌دار برخی وظایف تولیدی در محدوده فنس کارخانه بوده است و از سوی دیگر امور شرکتها در اختیار تیم هیات‌مدیره سابق بوده است.

بررسی صورتهای مالی نشان می‌دهد در این دوران 4 تا 5 ساله زیان انباشته شرکت به نحو قابل توجهی تا حدود 2 برابر افزایش یافته است که بخشی از آن از منظر اینجانب به خاطر حاکمیت دوگانه و بخشی هم پاسخگو نبودن هر دو طرف (هیات اجرایی و هیات مدیره سابق) بوده است. پاسخگو نبودن هیات مدیره سابق و برخی اقدامات آنها باعث ورود دستگاه ها و مبادی امنیتی و قضایی شده و به همین دلیل ممنوعیت‌هایی برای آنها ایجاد شده است اما از سوی دیگر هیات اجرایی به علت ماهیت قانونی آنها که هیات موقت و کوتاه مدتی بوده است و فرآیند پاسخگویی شفاف و دقیقی نظیر آنچه برای هیات مدیره در قانون تجارت در نظر است که به مجمع عمومی، حسابرس و بازرسی قانونی پاسخگو باید باشد برای این هیات اجرایی وجود نداشته و هیات اجرایی هم به علت عدم ترسیم مسیری برای اصلاح وضعیت پلی اکریل توسط هیات مدیره در حالیکه باید علی‌القاعده طبق عرف شش ماه مستقر می‌شده است الان قریب به 5 سال است در شرکت مستقر است و پاسخگویی به سهامداران را هم ندارد زیرا در قانون مکانیسمی برای پاسخگویی آنها به سهامداران تعریف نشده است.

از شواهد این گونه برداشت می‌شود در این مدت یک توافق نانوشته‌ای هم گویا بین هیات اجرایی و هیات مدیره وجود داشته که خیلی با هم وارد اصطکاک نمی‌شدند. اگرچه به علت برخی الزامات شرکتهای بورسی برخی پاسخگویی‌ها باعث برخی اظهارنظرها شده بوده است اما اقدام جدی برای تحویل‌گیری شرکت توسط هیات مدیره را شاهد نبوده‌ایم.

اما چرا این مقدمه و تاریخچه نسبتاً طولانی را عرض کردم، برای این که جواب سوال شما پیرامون حواشی اخیر را بدهم باید ضمن توجه به سابقه تاریخی مشکلات به نکات زیر هم همزمان توجه کنید.

الف) عدم صراحت قانونی در مورد جایگاه هیات مدیره در قانون حمایت از صنایع و همچنین عدم پیش‌بینی جایگاه هیات‌ حمایت از صنایع در قانون تجارت و مشخص نبودن وظایف هریک از این دو بخش هیات‌اجرایی و هیات‌مدیره.

ب) عدم شفافیت شرکت و عدم پاسخگویی هیات اجرایی و هیات مدیره به سهامداران طی 5 سال گذشته.

ج) عملکرد نامناسب شرکت که باعث افزایش قابل توجه زیان انباشته شرکت شده است.

د) اراده هیات مدیره جدید بر شفافیت و برنامه عملیاتی برای خروج شرکت از وضعیت فعلی.

ترکیبی از این عوامل باعث شده است پس از ثبت هیات مدیره جدید، هیات مدیره که براساس قانون تجارت و قوانین و ضوابط شرکتهای بورسی خود را پاسخگو و مسئول در مقابل قانون و سهامداران می‌داند خواستار شفافیت در همه موارد از جمله اختیارات، اقدامات و فعالیت‌های شرکت باشد که از منظر هیات اجرایی این درخواستها ورود به حیطه اختیارات آنها از منظر قانون حمایت است. البته همه آنچه بیان شده قرائت رسمی ماجرا است، اگر بخواهیم کمی عمیق‌تر موضوع را در لایه‌های پنهان‌تر واکاوی کنیم البته به یک نکته مرکزی و گرانیگاه می‌رسیم به نام مساله مالکیت که شرح آن خود بحث مفصلی است.

*مساله مالکیت چیست؟ مگر پلی اکریل سهامدار عمده ندارد؟

ببینید پلی اکریل هم سهامدار عمده دارد و هم ندارد. این همان نقطه گرانیگاه است که راز و رمز بسیاری از حواشی و اتفاقات چند سال اخیر در آن است.

در پاسخ به سوال قبلی توضیح داده شد که پس از 2 مرحله انتقال مالکیت، خریدار دوم اقدام به خرد کردن سهام در شرکت‌ها و بازار سرمایه نموده است، به گونه‌ای که سهامی کمتر از 7 درصد در آخرین وضعیت از شرکت متعلق به خریدار دوم می‌باشد و خریدار دوم نیز که دارفانی را وداع گفته است و به دلایل مختلف از جمله بدهی‌هایی که در کشور دارد وراث ایشان هم اقدام قابل توجهی برای مدیریت دارایی‌های ایشان نمی‌توانند انجام دهند. حال این وسط شرکتی که سهامدار به اصطلاح عمده آن تنها کمتر از 7 درصد مستقیم در اختیار دارد و آن هم دارفانی را وداع نموده است از یک سو هیات اجرایی در آن مستقر است. از سوی دیگر هیات مدیره‌ای با ابهامات زیاد از سال 1395 در آن مستقر شده است که می تواند محل طمع گروههای زیادی قرار گیرد و این لایه پنهان ماجرای پلی‌اکریل است که خیلی از حواشی در بستر آن و جدال طرفهای گوناگون برای به مالکیت درآوردن آن روی می‌دهد. در حال حاضر نیز آن گونه که بنده احصا کرده‌ام 3 گروه طی سالهای اخیر به این قصد بخت خود را آزمایش کرده و می‌کنند و بخش اعظم یا تمام مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی و ایجاد حواشی برای هیات مدیره جدید را از این منظر تحلیل می‌کنیم زیرا حضور یک هیات مدیره جدید با برنامه که شرکت را به ریل تولید بازگرداند مانعی برای موفقیت این گروهها در رسیدن به آرزوی مالکیت آنها خواهد بود.

*با این اوصاف برنامه هیات مدیره برای شرکت چیست؟

هیات مدیره از بدو ورود اقدام به ارائه یک برنامه کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت نمود. در برنامه کوتاه‌مدت اولویت با تامین پایدار موارد اولیه ACN، حسابرسی ویژه و اقدامات لازم در راستای حفظ حقوق سهامداران شرکت است. در برنامه میان‌مدت شش ماهه، ساماندهی وضعیت شرکتهای تابعه، برنامه‌ریزی برای ساماندهی بدهی‌های شرکت و در برنامه بلندمدت نیز که بحث تعیین تکلیف وضعیت مالکیت شرکت از اولویت‌های اصلی هیات مدیره خواهد بود.

*این روزها در مورد بحث تامین ماده اولیه در فضای مجازی حرف و حدیث‌های زیادی مطرح است. آیا قراردادی برای تامین ماده اولیه امضا شده است؟

از هنگامی که قرار شد هیات مدیره جدید استقرار یابد چند پیشنهاد برای تامین ماده اولیه مطرح بوده است. از بدو ورود هیات مدیره جدید در خرداد ماه یک پیشنهاد طرح گردید که به علت برخی بندهای قرارداد هیات مدیره آن پیشنهاد را رد نمود. بعد از آن ما از یکی از شرکت‌های صنعتی اصفهان که جزء صادرکنندگان برتر کشور و استان است درخواست کردیم با توجه به اینکه آن شرکت منابع ارزی حاصل از صادرات در خارج از کشور دارد نسبت به واردات ماده اولیه ACN برای حل مشکل پلی اکریل اقدام نماید که آن شرکت علیرغم میل باطنی خود به درخواست مکرر، در نهایت پاسخ مثبت داد. در مرحله اول پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک ارائه کرد که به علت برخی حواشی و کارشکنی گروههای پنهان که فعلاً قصد بیان آن را ندارم و اگر ضرورت پیدا کرد در فرصت دیگری آن را بیان خواهم نمود، اطمینان آن شرکت به هیات اجرایی از بین رفت و حتی قصد انصراف داشت که مجدد با درخواست ما پیشنهاد قرارداد کارمزدی را ارائه نمود که جلساتی هم در رابطه با آن برگزار گردید . برخی توافق‌ها در مورد بندها انجام شد اما در مورد چند بند قرارداد اختلاف‌نظر پدید آمد و کار متوقف شد. البته طبیعی است در مرحله پیش‌نویس قرارداد هریک از طرفین قرارداد سعی دارد تا منافع بیشتری کسب نماید اما باید طرفین با نگاه برد- برد و در نقطه‌ای مشترک به تفاهم برسند که هنوز این نقطه حاصل نشده است. البته آن شرکت سرمایه‌گذاری که تنها با هدف کمک به پلی اکریل وارد این موضوع شد، طی دو هفته گذشته به علت حواشی ایجاد شده و عملیات روانی برخی گروههای پنهان در فضای مجازی و واقعی که همراه با تخریب شدید بوده است تمایل به ادامه ندارد زیرا هم گزینه‌های متعدد سرمایه‌گذاری پیش روی خودش دارد که بی‌حاشیه‌اند هم اعلام می‌کند متاسفانه اطمینان لازم را به هیات اجرایی در مورد موفقیت‌آمیز بودن کار ندارد. لذا حتی یک محموله خریداری شده ACN را نیز پس از این حواشی به شرکت دیگر به فروش رساند.

در همین ایام پیشنهاد سومی نیز از سوی شرکتی دیگر مطرح گردید که در آن هم نوع قرارداد اجاره بلندمدت است که ماهیتاً اشکالات اساسی به آن وارد بوده است و آن این که آیا اساساً امکان اجاره بلندمدت 5 ساله توسط هیات اجرایی وجود دارد یا خیر، از سوی دیگر اکثر اعضای هیات مدیره با آن مخالف هستند و عملاً تصمیم‌گیری برای این پیشنهاد به کارگروه اقدام موکول گردید.

*علت این همه حواشی پیرامون این دو قرارداد آخر چیست؟

ببینید قبلاً هم گفتم ریشه اصلی حواشی در پلی اکریل و گرانیگاه اصلی مشکلات پلی اکریل همان مساله مالکیت است و تلاشهای پنهان در ورود و مشارکت در مالکیت پلی اکریل به انحا مختلف لذا این گروههای پنهان احساس می‌نمایند اگر به نحوی ماده اولیه ACN به صورت پایدار برای پلی اکریل تامین شود و شرکت در وضعیت باثبات قرار ‌گیرد آن موقع فلسفه وجود هیات اجرایی منتفی و تراز شرکت مثبت می‌شود و ورود به مالکیت برای آنها دشوار می‌گردد لذا با روشهای مختلف سعی در کارشکنی در قرارداد و کار هیات مدیره جدید دارند. البته این گروهها و افراد حامی آنها برای بنده تا حدود زیادی مشخص هستند اما به دلیل جلوگیری از تشنج فعلاً از طریق معرفی آنها به دستگاه قضائی موضوع را پیگیری می‌کنم اما چنانچه نتیجه ملموس نداشته باشد به همه دوستان تعهد می‌نمایم تا صراحتاً اعلام نمایم.

متاسفانه در کشور ما برخی عناصر و گروه های ذی نفوذ و با قدرت که از مسیر سلامت خارج شده اند ، با در اختیار گرفتن ابزارهای فضای مجازی سعی در ایجاد حواشی و کارشکنی دارند و از طرق مختلف دیگر نیز مقاصد خود را دنبال می‌کنند.

حضور موفق هیات‌مدیره جدید مانع بزرگ تحقق برنامه‌های آنهاست لذا به روشهای مختلف در حال کارشکنی و سنگ‌اندازی در مسیر کارهای هیات مدیره جدید هستند. اما اکثر اعضای هیات مدیره که با نیت و عمل به وظیفه در هیات مدیره حضور یافته‌اند ضمن اشراف کامل به این موضوع و این گروههای پنهان تلاش می‌کنند برنامه‌های خود را به پیش ببرند اما در این مسیر حمایت دو چندان شورای تامین و کارگروه اقدام را نیاز دارد.

در اینجا باید از زحمات استاندار محترم، معاونین محترم ایشان، رئیس دادگستری و دادستان اصفهان و معاون ایشان و تمام دستگاههای مربوطه که انصافاً در این مدت تلاش مضاعفی برای ساماندهی به وضعیت پلی اکریل نمودند قدردانی و تشکر نمایم و از آنها می‌خواهم در گام‌های بعدی نیز حمایت نمایند تا بر کارشکنی‌های گروههای پنهان غلبه شود.

*آینده را چگونه می‌بینید؟

پلی اکریل یک گنج پنهان برای صنعت کشور است که باید همه دست به دست هم بدهند تا مشکلات آن را مرتفع نمایند. شرکتی با تکنولوژی منحصربه فرد در خاورمیانه که می‌تواند بخش اعظمی از نیاز کشور را مرتفع کند و مادر صنعت نساجی کشور است اما در چنبره‌ای از مشکلات و چالش ها گرفتار آمده است و امروز هم برخی گروههای پنهان خواب‌های آشفته برای آن دیده‌اند اما به لطف الهی هیچ یک از این خوابها تعبیر نخواهد شد و آینده روشنی در انتظار شرکت خواهد بود.

در پایان از همه کارکنان زحمتکش، صبور و زجرکشیده پلی اکریل و سهامداران عزیز تقاضامندم اسیر جوسازی‌های فضای مجازی نگردیده و با چشم باز و با بصیرت اخبار را تجزیه و تحلیل کنند. هوشیاری کارکنان و سهامداران بزرگترین عامل جلوگیری‌کننده از تحقق برنامه‌های گروههای پنهان است و هیات‌مدیره‌ای که به درخواست شورای تامین استان برای کمک به پلی اکریل آمده است با نیت صادقانه تمام آبروی خود را برای کمک به پلی اکریل به میدان آورده است و در این راه از تخریب‌ها و تهمت‌ها ترسی نداشته و ندارد و با قدرت مسیر را طی می‌کند و اگر به جایی رسید که مانعی وجود داشت صادقانه با کارکنان و سهامداران طرح می‌کند و اگر الان هم هنوز لب به سخن نگشوده است به علت جلوگیری از تشنج و همراهی با مراجع قضایی است که از هیات مدیره خواسته‌اند خویشتن‌داری کند اما گروههای پنهان بدانند با هجمه قلم‌ به‌ مزدهای فضای مجازی نمی‌توانند مانع حرکت رو به جلوی هیات مدیره جدید شوند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • محمد امامی
    محمد امامی

    بسیار عالی بود ارزوی موفقیت برای هیت مدیره ودیرعامل محترم ونیز ارزوی صبر وبردباریربرای سهامداران مطلوم شپلی دارم ودر نهایت به ریل افتادن وبرگشت عظمت قپلی برای غمادر صنعت نساجی ایرانذشرکت معظم پلی اکریل را دارم
    سهامدار شپلی ME

    3 سال پیش
  • افشین نیکجو
    افشین نیکجو

    با سلام
    با تشکر از مدیران شجاع و دلسوز جدید پلی اکریل.

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24