Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تحولات سریع در بازار طلا ادامه دارد و این در حالی است که در بازارهای دیگر، نوسان شاخص ها و قیمت ها چندان بزرگ نیست. حالا این پرسش برای سرمایه‌گذاران مطرح است که رشد قیمت فلز زرد تا چه وقت و چه سطح ادامه ..

موج سواری در بازاری پرالتهاب؛ جایگزین بهتر چیست؟

بورس24 : تحولات سریع در بازار طلا ادامه دارد و این در حالی است که در بازارهای دیگر، نوسان شاخص ها و قیمت ها چندان بزرگ نیست. حالا این پرسش ها برای سرمایه‌گذاران مطرح است که رشد قیمت فلز زرد تا چه وقت و چه سطح ادامه پیدا خواهد کرد و آیا نقره حوزه سودده تر نسبت به طلا نخواهد بود؟ برای پاسخ دادن به این دو سوال باید عوامل موثر بر بازار دو فلز گرانبها را بررسی کنیم.

نخستین عامل که سبب جذابیت طلا شده، ضعف در اقتصاد جهان است که حاصل بحران کروناست. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، آغاز همه‌گیری کرونا، دولت‌ها را وادار کرد اقتصاد را تعطیل کنند و با آن که روند بازگشایی اقتصادها مدتی است آغاز شده اما به دو دلیل شرایط اقتصاد جهان خوب نیست و تا بهبود قابل ملاحظه اوضاع زمانی طولانی باقی مانده است.

دلیل نخست این است که به علت شدت پیدا کردن بحران کرونا، در برخی کشورها از جمله آمریکا، برزیل و هند، روند بازگشایی متوقف شده است و هر روز که می گذرد تبعات این بحران بیشتر می‌شود. برخی کارشناسان نسبت به شروع موج دوم همه گیری در ماه‌های آینده هشدار داده اند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد بار دیگر اقتصادها دچار مشکلات عمیق خواهند شد. دومین علت این است که دوره چند هفته ای تعطیلی اقتصادها دگرگونی های بزرگ در وضعیت شرکت‌ها به وجود آورد و اقتصاد جهان را وارد رکود شدید کرد. تولید ناخالص داخلی آمریکا سه ماهه دوم سال جاری میلادی در مقیاس سالانه نزدیک به ۳۳ درصد کاهش یافت و در دیگر اقتصادهای بزرگ نیز وضعیت تقریبا به همین شکل بود.

دومین عامل مهم رشد قیمت طلا، برنامه‌های حمایتی پولی و مالی است که بانک های مرکزی و دولت ها اجرا کرده‌اند و همچنان اجرای این برنامه ها ادامه دارد. تزریق هزاران میلیارد دلار به اقتصادها و کاهش نرخ های بهره به نزدیکی صفر زمینه افت ارزش دلار را فراهم کرده و شاهد منفی شدن نرخ‌های واقعی بهره هستیم. قیمت طلا در سال جاری میلادی ۳۴ درصد رشد کرده و اگر شرایط تغییر نکند امسال بهترین سال بازار طلا از سال ۱۹۷۹ خواهد بود.

در حال حاضر نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه کنگره آمریکا مشغول بحث بر سر بسته دوم حمایتی به ارزش حداقل ۱۲۰۰ میلیارد دلار هستند و در اروپا هفته قبل یک بسته حمایتی بزرگ به تصویب رسید.

تنش ها بین چین و آمریکا سومین عامل رشد قیمت طلاست. این تنش ها در هفته های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده و پیش بینی می شود ادامه یابد. مجموعه این عوامل در کنار برخی فعالیت‌های سفته‌بازی سبب شده رشد قیمت طلا بسیار قابل ملاحظه باشد و عده زیادی از تحلیلگران معتقدند این رشد ادامه پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

نقره

در هفته های اخیر قیمت نقره نیز افزایش چشمگیر داشته و برخی تحلیلگران معتقدند عملکرد نقره بهتر از طلا خواهد بود. سال جاری میلادی تاکنون قیمت این فلز گرانبها ۳۰ درصد افزایش یافته است. یک دلیل مهم عملکرد مثبت نقره پیش بینی افزایش مصرف آن همزمان با بهبود شرایط بخش تولید کارخانه ای جهان در ماه های آینده است. نقره در بخش‌های مختلف صنعت کاربرد دارد و مشاهده می‌کنیم شاخص فعالیت ها در بخش های تولید کارخانه ای چین، اروپا و ایالات متحده بالاتر از ۵۰ قرار دارد یعنی فعالیت‌ها در حال رشد است. تحلیلگران سیتی گروپ نیز چنین باوری دارند.

عامل دیگر، پیش بینی افزایش مصرف نقره در برنامه های زیرساختی سازگار با محیط زیست در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. او اعلام کرده در صورت پیروزی در انتخابات، بودجه عظیم برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل که با برق یا سوخت پاک کار می‌کنند اختصاص خواهد داد. همچنین این برنامه شامل ایجاد مشوق برای نوسازی بخش مسکن و ساختمان های تجاری برای مقاوم کردن آنها در برابر تغییرات آب و هوایی است. یکی از تحلیلگران می گوید: "در دوران رونق بازار طلا و نقره معمولاً رشد نقره سریع تر است. از نقره در تعداد رو به رشدی از تجهیزات پزشکی و شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم استفاده می شود."

در هر حال پیش‌بینی شده قیمت هر دو فلز گرانبها افزایش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24