Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تحولات در شاخص های اقتصادی طی ماه های اخیر یعنی از زمان شروع همه گیری ویروس کرونا عموما منفی بوده و اخیرا عوامل نگران کننده جدید مشاهده می شود. اما شاخص های مالی رشد کرده اند و حالا مدتی است سرمایه گذاران و تحلیلگران ..

واگرایی اقتصاد و بورس؛ ریسک ها در حال افزایش است!

بورس24 : هفته گذشته شاخص های مالی در بسیاری از بورس های بزرگ از جمله بورس آمریکا رشد کردند البته میزان افزایش زیاد نبود. همچنین عملکرد بازارهای مالی طی ماه گذشته که به تازگی پایان یافته کمی مثبت بود. اما به نظر می رسد تغییراتی در وضعیت بازارهای مالی در حال رخ دادن است و این تحول بر بازارهای دیگر به ویژه بازار طلا اثر خواهد گذاشت. سرمایه گذاران خود را برای توقف رشد شاخص ها آماده می کنند و نگران آن هستند که داده های منفی اخیر از اقتصاد، ابهام های سیاسی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، شدت یافتن بحران کرونا و تنش در روابط آمریکا و چین سبب منفی شدن عملکرد بازارها شود.

عامل دیگر نگرانی که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به آن اشاره می کنند احتمال اقدام به فروش به دلیل هراس درباره شکل گیری حباب در بازار است. شاخص های مالی نسبت به پایین‌ترین میزان خود در سال جاری میلادی که در ماه مارس مشاهده شد ۴۰ درصد رشد کرده اند و این در حالی است که وضعیت اقتصاد اصلاً خوب نیست و بهبود شرایط به تعویق افتاده زیرا بر شدت بحران کرونا افزوده شده و زیان های این بحران هر روز بیشتر می شود. اگر سرمایه‌گذاران بر واقعیت ها تمرکز کنند بازار مالی دچار مشکل خواهد شد.

واگرایی بین واقعیت‌های اقتصادی و وضعیت بورس یک عامل مهم نگرانی است. از پیش تعداد زیادی از کارشناسان اقتصادی نسبت به این واگرایی هشدار داده اند. در سه ماهه دوم سال جاری میلادی تولید ناخالص داخلی آمریکا نزدیک به ۳۳ درصد در مقیاس سالانه کاهش یافت، شاخص اعتماد مصرف کنندگان در حال افول است و بازار کار در وضعیت نگران کننده قرار دارد. اما شاخص های مالی در حال رشد هستند. هرچه ضعف در اقتصاد بیشتر طول بکشد زیان های ساختاری طولانی تر خواهند بود.

ابهام سیاسی مولفه دیگر در معادله عملکرد بورس است. سه ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می‌شود و از هم اکنون تردیدهایی درباره قبول نتیجه آن از سوی ترامپ در صورت پیروزی جو بایدن پدید آمده است. هفته قبل ترامپ در یک توییت پیشنهاد داد زمان انتخابات به تعویق افتد. با آنکه او برای تصمیم‌گیری در این زمینه هیچ اختیار قانونی ندارد اما این توییت و برخی سخنان اخیر او نشان می دهد انتخابات ماه نوامبر یک انتخابات عادی نخواهد بود.

نشانه هایی از خروج سرمایه‌ها از صندوق های فعال در سهام و افزایش خرید اوراق قرضه نمایان شده است. سرمایه گذاران امیدوارند گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته مثبت باشد. این گزارش که روز جمعه منتشر می‌شود ابهام‌ها درباره سرعت بهبود شرایط اقتصادی را رفع خواهد کرد.

یک نکته مهم دیگر این است که عده ای از سرمایه‌گذاران در حال ورود به بورس های اروپایی هستند. واقعیت این است که برخلاف سال‌های گذشته، اکنون افق اقتصاد اروپا بهتر از اقتصاد آمریکاست و به احتمال زیاد این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد زیرا در اروپا بحران کرونا مهار شده در حالی که در ایالت متحده شرایط همچنان وخیم است. برخی مدیران صندوق های سرمایه گذاری به مشتریان خود توصیه کرده اند سهم سهام شرکت های اروپایی را در سبد سرمایه گذاری خود بالا ببرند.

مجموعه عواملی که در حال حاضر بر بورس آمریکا اثر می گذارند به شکلی هستند که انتظار می‌رود نوسان شاخص ها در محدوده های مثبت و منفی ادامه پیدا کند. سرمایه‌گذاران منتظر تحول مثبت پایدار هستند اما تعداد زیادی از عوامل نگران کننده وجود دارند که از اوج گرفتن شاخص ها جلوگیری می کنند. در هفته پیش رو گزارش وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در اروپا، چین و آمریکا و نیز گزارش مربوط به وضعیت بازار کار آمریکا در ماه قبل منتشر می شود و محتوای این گزارش ها بیشترین تاثیر را بر عملکرد بازارهای مالی خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24