Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تعداد مشتریان به شدت افزایش پیدا کرده ، به ویژه خارجی ها افزایش سرمایه ای از انباشته داریم ؛ در حال آماده سازی مقدمات تجدید ارزیابی دارایی هم هستیم قرارگرفتن سهم ما جزو سهم های صندوق های دولتی همیشه مطرح بوده ، اما فروش مستقیم سهم اولویت بانک است سهام خدمات بندری عرضه عمومی می شود

همه چیز درباره آخرین تحولات لیدر شیمیایی های بورس ؛ «شیران»

بورس24 : برنامه ها و سیاست های سال ۹۹ سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران توسط مدیر عامل شرکت اعلام شد.

سید جواد احمدی، مدیر عامل "شیران" در گفت و گو با بورس24 توضیحاتی درباره افزایش شدید مشتریان شرکت ، افزایش سرمایه های جذاب پیش رو ، برنامه عرضه زیرمجموعه ها و ارزندگی سهم داده است.

با توجه به این که محصولات شیمیایی ( شوینده ) در بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا زیاد شده است، انتظار می رود که این موضوع تاثیر زیادی روی شرکت صنایع شیمیایی ایران داشته باشد، این موضوع چگونه در بازار داخلی و صادراتی شرکت تاثیر دارد و بحث این که LAB آن چگونه قیمت گذاری شده است و در حال حاضر مشتریان داخلی و خارجی آن به چه صورت هستند؟

بیماری کرونا تاثیر منفی روی اقتصاد جهانی گذاشته است و به تبع آن روی اقتصاد ایران ، در رابطه با مواد شوینده چون مصرف آن زیاد شده است سطح ایمنی و به عبارتی سطح بهداشت خانواده ها افزایش پیدا کرده است و مصرف مواد شوینده زیاد شده است.

وقتی مصرف مواد شوینده زیاد می شود، قطعا مواد اولیه آن که LAB است و محصول شرکت ماست، مصرف آن افزایش فزاینده ای داشته و در سطح جهانی هم به همین شکل است. بنابراین هم فروش داخلی و هم صادرات مان خیلی افزایش پیدا کرده است.

همین حالا تقریبا ذخیره LAB نداریم و مواد تولیدی مان سریعا وارد بازار می شود و مصرف می شود.

مشتریان شرکت به دلیل افت قیمت ها، LAB مورد نیاز خود را از طریق واردات و یا به صورت های دیگری تامین می کنند؟

جزو سیاست های شرکت است که اول تامین داخلی را انجام دهیم، ما اول مصرف داخلی را تامین می کنیم بعد مازاد را در بازار عرضه می کنیم. این هم بر اساس سیاستی است که قیمت گذاری آن هم در صنایع پایین دستی پتروشیمی تعیین می شود و معمولا مقداری را برای هر شرکت شوینده در نظر گرفته اند که ما همان مقدار را در بورس کالا عرضه می کنیم.

معمولا شوینده ها از بورس کالا میزان مورد نیاز LAB خود را تامین می کنند، مازاد بر آن را هم ما در صادرات عرضه می کنیم و در سطح صادراتی فروش می کنیم.

در مورد چگونگی انجام صادرات تان توضیح دهید؟

صادرات LAB بیشتر از طریق دریایی انجام می شود و بیشتر برای کشور های منطقه است. بخش دیگر آن از طریق ریلی چون به صورت کانتینری با توجه به این که بعضی از مرزهای کشور بسته بوده است ، در حال حاضر بخشی از مرز های ترکیه باز شده است ، ولی عمده صادرات ما از طریق دریایی است.

این طرف سال با توجه به شرایط کرونا ، وضعیت چگونه بوده است؟

وضعیت صادراتی خیلی خوب است، مشتریان بسیار زیادی داریم. جزو سیاست های ما است که قبلا مشتریان محدودی از نظر تعداد داشته ایم ولی به اندازه کافی هم عرضه بود اما حالا یکی از سیاست های شرکت این بود که ما مقداری تنوع در مشتری های خارجی مان ایجاد کنیم و این شکل گرفته است. تعداد مشتریان به شدت افزایش پیدا کرده است و خوشبختانه ما حالا LAB ذخیره نداریم و تمامی آن به فروش می رسد.

برآورد تان از سه ماهه آینده چیست؟

به همین شکلی که حالا فروش خیلی خوبی داشته ایم، در سه ماه آینده هم به همین شکل است. معمولا به سمت مهر ماه  ، رشد فروش هم به صورت افزایشی است، الان که با توجه به بحث بیماری کرونا نسبت به سه ماه گذشته بهتر هم هست و هم داخلی. ما بر اساس سیاست هایی که داریم اول بازار داخلی مان را تامین می کنیم، بقیه آن را هم صادر می کنیم. اکنون وضعیت بسیار مطلوب است.

در مورد مواد اولیه، با توجه به این که قیمت جهانی محصولات پتروشیمی مقداری بهای تمام شده آن کاهش پیدا کرده است، این چه تاثیری روی قیمت بهای تمام شده شرکت داشته است؟

با توجه به کاهش قیمت نفت در ماه های اخیر، قیمت مواد اولیه ما کاهش پیدا کرده است. بنزن و نفت سفید که جزو مواد اولیه شرکت هستند، کاهش چشمگیری داشته اند. بنابراین حاشیه سود شرکت نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. با توجه به این که مواد اولیه مان هزینه کمتری می برد، بنابراین حاشیه سودی که برای شرکت ایجاد شده است، حاشیه سود خوبی نسبت به قبل بوده است.

چشم انداز تان برای مواد اولیه و بنزن در آینده چیست؟

ممکن است، مقداری افزایش جزئی داشته باشد، اگر قیمت نفت افزایش پیدا کند و به سمت زمستان هم که برود، ما افزایش قیمت نفت را در بازار جهانی خواهیم داشت و به تبع آن نرخ بنزن هم افزایش پیدا خواهد کرد. ما یک ذخیره خوب  بنزن وارد کرده ایم و یک بخشی هم از داخل تامین شده است.

به افزایش قیمت جهانی نفت اشاره کرده اید که می تواند، روی افزایش قیمت بنزن تاثیر داشته باشد. بحث آزاد سازی محصولات را چگونه ارزیابی می کنید، به تبع این آزاد سازی قیمت مواد اولیه مثل بنزن و... ،چه زمانی را برای اعلام یا تصویب آن متصور هستید؟

فکر می کنم، همین حالا آزاد سازی انجام شده است. چون قیمت گذاری بنزن بر اساس ارز نیمایی است از خیلی وقت این شکل گرفته است و قیمت گذاری آن هم در صنایع پایین دستی پتروشیمی انجام می شود. دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلا وجود ندارد. قیمت گذاری بر اساس ارز نیمایی است و همین الان هم به شکل

آزاد عرضه می شود. نسبت به گذشته چون قیمت بنزن کاهش پیدا کرده است، حاشیه سود محصولات ما هم نسبتا خوب است.

در مورد طرح های توسعه با توجه به این که بحث رشد تولید ، صادرات و فروش را توضیح دادید، توضیحی در مورد طرح توسعه تان ( طرح مجتمع تولید حوزه LAB) می دهید و این که چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

در طرح توسعه با توجه به تحریم های  آمریکا، متاسفانه ، بخش اصلی کار که اطلاعات مربوط به قسمت اسیدی کاتالیستی بوده است، داده نشده است. ما به دنبال آن هستیم که اطلاعات این بخش را بگیریم و آن بخش هم اگر نیاید بر اساس دستوری که مجمع به شرکت داده است، نمی توانیم وارد فاز بعدی شویم.

ما منتظریم که آن قسمت اطلاعات را از شرکتی که طرف قرار داد ما است، بگیریم. اگر این اطلاعات بیاید فاز بعدی شروع می شود و تا آن اطلاعات نیاید، نمی توانیم کار را ادامه دهیم. بنابراین تا زمانی که این مسائل حل نشود، بحث تحریم ها برطرف نشود و ما نتوانیم اطلاعات را بگیریم، طرح توسعه به این شکل ادامه نخواهد داشت.

ما مشکلی در بحث تامین منابع نداریم و شرکت از آن جهت هیچ مشکلی ندارد، مشکل کار بیشتر بحث تحریم و ندادن اطلاعات تکمیلی طرح است. چون آن قسمت طرح بخش کلیدی کار است که باید به ما برسد. به محض این که اطلاعات را به هر شکل بگیریم، اقدام خواهیم کرد. البته در حال رایزنی از طریق شرکت های واسطه هستیم که بلکه این اطلاعات را بگیریم، قطعا کار ادامه خواهد پیدا کرد و 70 درصد طرح اجرا شده است.

تاثیر آن در سودآوری شرکت به چه صورت است؟

به طور قطع سودآوری بالا می رود چون ما محصول مان دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد. سود شرکت دو برابر افزایش پیدا می کند چون میزان ظرفیت تولید مان بالا می رود.

طرح های جایگزین هم دارید؟

 هر چند خود ما طرح های جایگزین را در نظر گرفته ایم که جزو صنایع پائین دستی پتروشیمی مثلا تبدیل LAB به LABSA و یا نرمال پارافین به دیگر محصولات و همچنین تبدیل HEB به مواد روان کننده است . این ها طرح هایی است که روی آن ها کار می کنیم. با برخی از شرکت ها تفاهم نامه امضا کرده ایم که انشالله بتوانیم، بحث توسعه کشور را روی صنایع پایین دستی بیاوریم.

 دو مورد تفاهم نامه با شرکت هایی که در این زمینه هم یوزر هستند و هم کار کرده اند، تفاهم امضا کرده ایم که به صورت مشترک بتوانیم،محصولات مشترکی را تولید کنیم.

در مورد اورهال تان که در صورت های مالی اشاره شده است و شرکت ذخایر لازم را برای پاسخگویی در این مدتی که قرار است اورهال انجام دهید، توضیح می دهید؟

برنامه اورهال شرکت انشالله دهم شهریور استارت خواهد خورد و حدود 40 روز برآورد ما است که طول بکشد، برنامه ما این است که تا جایی که می توانیم، زمان را کوتاه تر کنیم. مقدمات کار آماده است، خرید های تجهیزات همه انجام شده است، پیمانکار های مان مشخص شده اند، شرکت الان آمادگی کامل برای اجرا را دارد.

دهم شهریور اگر مشکلی پیش نیاید به موقع اجرا خواهد شد. برای بحث ذخیره کردن هم در برنامه مان وجود دارد، تقریبا از دو هفته پیش استارت خورده است که ذخیره برای آن مدت اورهال داشته باشیم که بتوانیم تامین حداقل مواد اولیه شیرنگ های داخلی را داشته باشیم.

بازار های صادراتی جدیدی برای توسعه بازار های تان در نظر گرفته اید و پیش بینی کرده اید؟

چون جزء سیاست های ما بود که در بحث مشتری های خارجی مان تنوع ایجاد کنیم و این کار انجام شده است و استارت آن هم خورده است از دو ماه قبل تعداد مشتریان بیشتری را شناسایی کرده ایم و الان محصولات اضافی مازاد را عرضه می کنیم ، مازاد مصرف داخل را صادر می کنیم و وضعیت خوب و مطلوبی است.

بحث افزایش سرمایه از محل سود انباشته است، این که میزان آن چقدر است؟ زمان آن چه وقت است؟ چگونه قرار است انجام شود؟پروسه آن در چه مرحله ای است؟

در مورد بحث سود انباشته گزارش توجیهی آن آماده شده است و به احتمال زیاد هفته پیش رو این را ارائه می دهیم. میزان آن 25 درصد است.افزایش سرمایه تا شهریور انجام می شود.

موضوع تجدید ارزیابی دارایی های شرکت چه میزان جدی است؟

در رابطه با بحث تجدید ارزیابی هم مقدمات کار در حال انجام است، ارزیابی های اولیه استارت خورده است ولی اگر مراحل تکمیلی آن را اجازه دهند که به موقع انجام دهیم ، احتمالا تجدید ارزیابی به نیمه دوم سال موکول می شود. البته تجدید ارزیابی دارایی های ثابت شرکت در سال ۸۵ انجام شده ، ولی اقدامی به منظور افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی از بدو تاسیس شرکت تا بحال انجام نشده است.

شیران قرار بوده است، توسط بانک صنعت و معدن واگذار شود به نظر شما این واگذاری انجام می شود و این که چگونه است؟

قطعا جزء برنامه های آن است، تکلیف بانک است که این کار را انجام دهد، ولی این که خریداری بیاید و بتواند با توجه به قیمت بالایی که الان پیدا کرده است، خرید را انجام دهد. دیگر به وضعیت بازار بر می گردد، تا به حال 4 مرحله این کار انجام و ارائه شده ولی تا به حال خریداری به صورت قطعی نیامده است که این کار را انجام دهد. جزء تکلیف بانک است که باید سهام شیران را عرضه کند و بفروش برساند، حال این که چه زمانی مشتری بیاید به طرف مقابل آن خریدار برمی گردد.

یکی از شرکت های زیر مجموعه شیران به نام بازرگانی خدمات بندری ایران است در مورد این و هم روند تولید و طرح هایی که دارد و مهم ترین مسئله ورود به بازار ، توضیحات شما چیست؟

شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران، جزء شرکت های بی نظیری است که در حوزه تولید LABSA فعال شده است و هم این که با توجه به وجود داشتن اسکله اختصاصی در بندر بوشهر که قبلا دچار صدمه شده بود ، بازسازی و اصلاح اسکله در دستور کار قرار دارد و امیدواریم شهریور ماه آن را به بهره برداری برسانیم. اسکله و پورت اختصاصی برای مواد اولیه شوینده ها خواهد بود. برای لبسا، الکل چرب و ... آنجا به صورت اختصاصی برای این موضوع در نظر گرفته است که شرکت های دیگری هم که در این حوزه فعال هستند ، بتوانند از آن پورت اختصاصی استفاده کنند. در رابطه با بحث های دیگری هم که دارد خود شرکت خدماتی بندری علاوه بر بحث نگهداری و مخازنی که برای نگهداری LAB و نرمال پارفین ها دارد در حوزه تولیدLABSA  هم فعال شده است و الان در بازار یکی از شرکت های مطرح در این حوزه است و در مواد شوینده دیگر هم فعالیت می کند . برای ورود به بورس هم کار های مقدماتی انجام شده است ایراداتی بورس گرفته بود که این ایرادات برطرف شد و دوباره ما اطلاعات را به فرابورس ارائه کردیم و امیدواریم در آینده ای نزدیک شرکت خدمات بندری هم وارد بازار  شود.

در مورد بحث ETF های دولتی، آیا قرار است،با شرکت های پالایشگاهی که در ETF دوم هستند ، شیران هم در کنار آن ها قرار بگیرد؟

بحثی به این شکل انجام شده بود که شیران هم در صندوق های ای تی اف عرضه شود ولی به صورت جدی نبود . بحث اصلی شان عرضه به صورت کامل به صورت بلوکی به خریداران است. این بلوک 4 بار هم عرضه شده است و مشتری قطعی نیامده است. یک بار بحث آن مطرح شد چون این جزء سیاست های بانک است ، ما ورود پیدا نمی کنیم.

خرید سهام شرکت کارگزاری شرکت صنعت و معدن در قالب سیاست های کلی بانک صورت گرفته است و با توجه به رشد درآمد های آینده این شرکت به چه صورت است؟

خرید سهام کارگزاری هم جزء سیاست های خود صنایع شیمیایی بود چون یکی از درآمد های اصلی ما از محل درآمد های غیر عملیاتی مان است که همین خرید و فروش سهام است، درآمد خیلی بالایی شرکت از این دارد و نیاز بود که شرکت ابزاری در رابطه با این داشته باشیم. ما اقدام به خرید سهام کارگزاری بانک صنعت و معدن را انجام داده ایم، البته خرید دو سال گذشته انجام شده بود ولی بحث انتقال آن در همین 1 ماه گذشته انجام شد. سود بالایی هم شرکت کارگزاری صنعت و معدن داشته است که آن سود قطعا به شرکت صنایع شیمیایی با توجه به این که یک سوم سهام آن شرکت مربوط به صنایع شیمایی است منتقل خواهد شد.

در رابطه با قیمت سهم توضیح دهید؟

قیمت را بازار تعیین می کند هفته گذشته با توجه به اینکه قیمت اکثر سهام کاهش پیدا کرد شیران هم به همان طور مانند بقیه کاهش محدودی داشت ولی سهم سهم بسیار ارزنده ای است به طبع رشد خواهد کرد ولی اینکه چقدر و تا کجا را دیگر بازار تعیین خواهد کرد.

شیران جزو شرکت های فوق العاده ارزنده ای است ، محصول بی نظیر و استراتزیکی را تولید می کند که مصرف آن هم بسیار بالا است هم در داخل و هم در خارج .

پیش بینی من این است که در سال مالی آینده ما سود دو برابر و نیم سال گذشته را داریم،  سال گذشته حدود هزار و پنجاه میلیارد سود خالص شرکت بود پیش بینی بنده این است که تا حدود دو هزار و پانصد میلیارد تومان امسال بتوانیم سودآوری برای سهامداران عزیز داشته باشیم که همین الان هم بخش اعظم آن محقق شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 3 نظر دارد.

  • محمود شفیعی
    محمود شفیعی

    چرا ارزش سهام شیران نسبت به شسینا یا شتوکا خیلی پایین تر است.ممنون

    3 سال پیش
  • سید محمد حسینی
    سید محمد حسینی

    فوقالعاده است این شرکت....از این بنیادی تر نداریم

    3 سال پیش
  • حمید قالی باف
    حمید قالی باف

    چرا بازیگر اینقدر رو اعصابه. بعد از این گزارش سهم چند روزی رشد کرد الان سهمونگاه کنید. وضعش خرابه اصلاح خوبی خورده‌

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24