Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تغییرات شاخص دلار تقریبا بر تمامی بازارها اثرات بزرگ دارد و سبب زیان برخی سرمایه گذاران و سود عده دیگر می شود. این شاخص در هفته های اخیر کاهش یافته و حالا همه مایلند بدانند اوضاع در ماه های آینده به چه شکل خواهد بود. برای درک این ..

برای دوران طولانی کاهش شاخص دلار آماده باشید!

بورس24 : در هفته‌های گذشته ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر عموما کاهش یافته و این کاهش علل گوناگون دارد. افزایش شدید تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در آمریکا که سبب شده روند بازگشایی اقتصاد متوقف و گاه معکوس شود در کنار بهبود شرایط اقتصادی در برخی اقتصادهای بزرگ، از جذابیت دلار کاسته است. در حال حاضر شاخص دلار نسبت به اوج خود در سال جاری میلادی هشت درصد پایین‌تر است و به پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۸ رسیده است. یک نکته مهم این است که به نظر بسیاری از کارشناسان، افق شاخص دلار مثبت نیست به این معنا که آنها معتقدند این شاخص در ماه های آینده همچنان کاهش خواهد یافت در واقع چارچوب ذهنی سرمایه گذاران تغییر کرده و آنها افق ارزش این ارز را مثبت نمی دانند.

اما چه دلایلی سبب شده این تغییر پدید آید؟ سال‌های متمادی این باور که وضعیت اقتصادی آمریکا همواره بهتر از دیگر اقتصادهای بزرگ است سبب شده بود ارزش دلار حمایت شود. تا قبل از شروع بحران همه گیری ویروس کرونا این استدلال درست بود. سال گذشته نرخ رشد اقتصاد آمریکا و نیز وضعیت شاخص های اقتصادی این کشور بسیار بهتر از اقتصادهای اروپایی، ژاپن و غیره بود اما در دو فصل گذشته شرایط تغییر کرده است. در واقع برتری عملکرد اقتصاد آمریکا نسبت به اقتصادهای اروپایی در حال کاهش است.

این هفته رهبران اتحادیه اروپا بر سر یک بسته حمایتی عظیم به توافق رسیدند و نیز آن ها در زمینه مهار ویروس کرونا بسیار موفق بوده اند. این به آن معنا نیست که بحران در اروپا از میان رفته اما اوضاع در این قاره بسیار بهتر از آمریکاست. در هفته‌های گذشته شیوع کرونا در آمریکا با سرعت ادامه پیدا کرده و به همین دلیل بازگشایی اقتصاد متوقف شده است. در نتیجه امیدها به بهبود سریع وضعیت اقتصادی کاهش یافته است. هر چه دوران توقف فعالیت‌های اقتصادی بیشتر ادامه پیدا کند به کمک های مالی بیشتری از سوی دولت و بانک مرکزی نیاز است و نیز بر لطمات حاصل از بحران افزوده خواهد شد.

صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود پیش‌بینی‌های نگران‌کننده درباره افق اقتصادهای بزرگ مطرح کرده است از جمله در گزارش یاد شده آمده است امسال تولید ناخالص داخلی آمریکا ۸ درصد کوچک خواهد شد. دیگر اقتصادهای بزرگ نیز در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند اما بهبود اوضاع در اقتصاد اروپا سریع‌تر از اقتصاد آمریکا خواهد بود. تحلیلگران بانک سوسیته جنرال معتقدند رشد واقعی تولید ناخالص داخلی آمریکا و اروپا سال آینده اندک خواهد بود اما سال ۲۰۲۲ اقتصاد اروپا رشد 5.2 درصدی خواهد داشت در حالی که اقتصاد آمریکا 2.5 درصد رشد خواهد کرد. این یک دلیل رشد ارزش یورو در برابر دلار است. ارزش این ارز نسبت به پایین‌ترین میزان در سال جاری ۹ درصد بالاتر است.

یک واقعیت نگران کننده این است که سرمایه گذاران نمی دانند آمریکا در زمینه مهار ویروس کرونا مشغول چه کاری است. در واقع نوعی ابهام درباره برنامه‌های آینده وجود دارد. موضوع مهم دیگر، برنامه‌های بانک مرکزی آمریکاست. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر سیاست‌گذاری این نهاد اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۲۲ نرخ‌های بهره بالا برده نخواهد شد یعنی نرخ های بهره در سطوح بسیار پایین حفظ می شود. بدین ترتیب تفاوت بین بازده در آمریکا و اروپا که سبب رشد ارزش دلار در برابر یورو طی سال‌های متمادی بود کاهش یافته است.

پایین بودن نرخ بازده همچنین تقاضا برای دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری از جمله طلا را بیشتر کرده در نتیجه دلار کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت طلا ۲۳ درصد افزایش یافته است.

ارزهای ملی در اقتصادهای نوظهور یعنی جایی که نرخ های بازده بالاتر است نیز جذابیت پیدا کرده است. افت ارزش دلار یک وضعیت مطلوب برای صادرکنندگان آمریکایی است زیرا ضعف دلار سبب می‌شود کالاهای آنها برای دارندگان دیگر ارزها ارزان شود و فروش افزایش یابد. در ماه ها و فصل های آینده روند مهار ویروس کرونا در آمریکا و اروپا و وضعیت شاخص‌های اقتصادی در آنها اثرات بزرگ بر شاخص دلار خواهد داشت و این بدان معناست که با قطعیت نمی توان گفت شاخص دلار در بلندمدت عملکرد منفی خواهد داشت. امروز اعلام شد شاخص فعالیت های تجاری در منطقه یورو در ماه جاری میلادی 54.8 بوده یعنی فعالیت ها وارد فاز رشد شده است. ماه گذشته میلادی رقم این شاخص 48.5 بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در سه سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24